روایت دختری که در ۱۲ سالگی بیوه شد

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۱

سعیده بیوه 12 ساله‌ای است که در یکی از روستاهای تربت حیدریه در خراسان رضوی زندگی می‌کند. سعیده کودک همسری است که در 10 سالگی ازدواج کرد و یکسال و نیم بعد، از همسر 42 ساله‌اش جدا شد

شب ازدواج چند بار از حال رفتم

به گزارش ایلنا، سعیده ماجرای ازدواجش را این‌گونه تعریف می‌کند: شوهرم اهل یکی از روستاها‌ی نزدیک محل زندگی ما بود که بعد از فوت همسرش خواهرانش مرا برای او انتخاب کردند.چون وضعیت مالی ما خوب نبود، قرار شد بدون جهیزیه به خانه همسرم بروم وام ازدواج‌ام نیز مال پدرم شد و بعد یک هفته در سن 10 سالگی به اجبار پای سفره عقد نشستم.

سعیده ادامه می‌دهد: شب عروسی توان پاسخگویی به شوهر ۴۲ ساله‌ام را نداشتم و چند بار از حال رفتم و این تازه شروع ماجرا بود چرا که این ناتوانی بارها تکرار شد . شوهرم گفت یا بمانم و تحمل کنم و یا از زندگی او بروم، چون در خانه پدری هم جایی نداشتم به ناچار به زندگی در کنار مردی که زنان دیگری را به بهانه ناتوانی‌ام به خانه می‌آورد ادامه دادم اما پس از یک سال و نیم طاقت هرزگی‌هایش را نداشتم.

مخالفت۷۷ درصد مردم ایران با کودک همسری

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز افکارسنجی از نتایج یکی از نظرسنجی‌های اخیر این مرکز درباره نظر مردم ایران پیرامون کودک همسری خبر داده است.

محمد آقاسی با اشاره به نظرسنجی‌ای که مرکز افکارسنجی (ایسپا) درباره کودک‌همسری انجام داده گفت: در اواخر سال ۱۳۹۷ مباحث فراوانی پیرامون سن ازدواج دختران در جامعه مطرح شد که موافقان و مخالفان از تریبون‌های رسمی و یا مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند. همین مطلب را ما دست مایه پرسش از مردم قرار دادیم و متوجه شدیم ۲۲.۳ درصد معتقدند ازدواج در سن کم اشکالی ندارد و ۷۷ درصد ازدواج در سن پایین را باعث برخی آسیب‌ها دانسته‌اند که امیدوارم این مباحث و نتایج کمک به مقوله تقویت خانواده در جامعه ایرانی باشد.

وی با بیان اینکه ایسپا آمادگی کاملی برای برگزاری نظرسنجی درباره انتخابات مجلس پیش‌رو را دارد گفت: یکی از برنامه‌های جدی ایسپا فهم و درک رفتارهای مردم ایران در موضوعات مختلف است. لذا اهتمام ویژه به اجرای موج‌های پیاپی پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها در فواصل مناسب با رعایت استانداردهای علمی دارد.

صداوسیمای خامنه ای درحال تبلیغ کودک‌همسری

روزنامه شهروند نوشت: سری دوم سریال بچه‌ مهندس سریالی است درباره چند نوجوان که در یک پرورشگاه بزرگ شده‌اند. نام این سریال به‌واسطه پرداختن به موضوعی چون کودک‌همسری که از حساسیت برانگیزترین و پرتکرارترین مباحث ماه‌های اخیر بوده، به ناگاه بدل شده به یکی ازترندهای مجازی. نامی که در قالب هشتگی پرکاربرد سیلی از اظهار نظراتی گاه متفاوت و متضاد را در اختیار قرار می‌دهد. بگذریم که در روزهای آغازین نمایش این سریال نیز گریم عجیب یکی از بازیگران این سریال، بچه‌مهندس را سوژه کاربران فضای مجازی کرده بود…

ماجرا از آنجا آغاز شد که داستانی فرعی در این سریال درباره عشق نوجوانی ١۴ ساله با دخترکی ١١ ساله تماشاگران سریال را شوکه کرد. اتفاقی که صدای خیلی‌ها را در فضای مجازی درآورد. ماجرا را یک توییت عصبانی کلید زد: «در شرایطی که کوران مخالفت جامعه مدنی با کودک‌همسری رو شاهدیم، درست در همین زمان، شبکه دو صداوسیما، در سریال بچه‌مهندس داره رابطه عاطفی دو بچه دبستانی رونشون می‌ده و کودک‌همسری رو ترویج می‌کنه. وااسفا».

این توییت با یک رشته توییت عصبانی دیگر ادامه پیدا کرد: «واقعا جریان اصلی این سریال بچه‌مهندس چیست؟ تمروی پا ایستادن یک بچه از شیرخوارگاه هست یا همراهی با جریان کودک‌همسری تازه راه افتاده در کشور یا ترویج همان ژانر معروف عشق و عاشقی یا ترویج سند ۲۰۳۰؟» این یکی توییت هم با زبانی طناز حجت را بر مخالفان تمام کرد: «بزنید شبکه دو که مثبت ۱۸ شده.»

باید برای دختران طالب شوهر فکری کنیم

حسن نوروزی، عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در نشستی در مورد “کودک همسری” مبارزه و مخالفت با ازدواج زودهنگام کودکان را “مقابله با شارع مقدس” خوانده و گفت: «دختر ۱۵ ساله کودک نیست و آمادگی پذیرش مسئولیت زندگی را دارد.»

به گزارش خبرآنلاین، نماینده رباط کریم و بهارستان با تأکید بر نظرات شماری از مراجع تقلید شیعه مبنی بر ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال عنوان کرد: «ما باید برای دختران طالب شوهر یک فکری بکنیم، نه اینکه مانع ازدواج دیگران هم شویم.»

سخنان این نماینده مجلس شورای اسلامی با مخالفت شماری از حاضران در این نشست از جمله کمیل احمدی، پژوهشگر و سمیه طهماسبی، اسلام‌شناس و “گفت‌وگوهای چالشی” میان دو طرف روبرو شد.

عربستان‌ سعودی، ازدواج کودکان را ممنوع کرد

در ادامه اصلاحات اجتماعی در عربستان سعودی، مجلس شورای این کشور ازدواج دختران و پسران زیر ۱۵ سال را به طور کلی ممنوع و زیر ۱۸ سال را منوط به کسب اجازه از دادگاه کرد.

رئیس مجلس شورای عربستان در بیانیه‌ای مطبوعاتی که رسانه‌های عربستانی آن را منتشر کردند، تاکید کرد در سایه گسترش پدیده ازدواج زودهنگام دختران (کودک‌همسری) و درخواست‌های صورت‌گرفته برای منع گسترش این پدیده مقرر شد ازدواج افراد زیر ۱۵ سال به طور کلی ممنوع و مسئله ازدواج افراد زیر ۱۸ سال چه پسر و چه دختر به شکل موردی در دادگاه مطرح و با حکم دادگاه این امر انجام شود.

مدیر کمیته حقوق بشر در مجلس سعودی تایکد کرد که هدف از تصویب این قانون جدید حمایت از خانواده‌ها در این کشور و تلاش برای کاستن از آمار بالای طلاق است.

این خبر کمتر از یک ماه پس از آن منتشر می‌شود که در ایران، کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را رد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *