محدودیت بهائیان ایران برای دریافت کارت ملی با حذف گزینه «سایر ادیان» 

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۳

برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی از حذف گزینه «سایر ادیان» در فرم‌های درخواست کارت ملی خبر داده‌اند که باعث می‌شود شهروندان بهائی برای دریافت کارت ملی دچار مشکل شوند.

مرضیه رسولی، روزنامه‌نگار در صفحه توییتر خود، با تاکید بر این که این «قضیه جدی» است، نوشت: «گزینه‌ “سایر ادیان” از کارت ملی حذف شده و در دو ماه اخیر به بهائی‌هایی که برای گرفتن کارت مراجعه کردند، گفته شده که یکی از ادیان رسمی را باید انتخاب کنند.»

او اضافه کرد که وقتی بهائیان این پیشنهاد را نپذیرفتند کارت ملی به آنان داده نشده است. رسولی تاکید کرد: «یا باید دروغ بگی یا شهروند این کشور نیستی.»

به گفته این روزنامه‌نگار وقتی در فرم درخواست کارت ملی، متقاضی اشاره‌ای به دین نکند، «به صورت پیش‌فرض» دین او «اسلام و شیعه» ثبت می‌شود.

همچنین بهاره هدایت، فعال مدنی نیز در صفحه توییتر خود پاسخ ثبت‌احوال را به تقاضای صدور کارت‌ملی یک شهروند بهائی منتشر کرده که در این زمینه سوال کرده بود.

ثبت احوال پاسخ داده که «دین مورد نظر شما در قانون مصوب نشده و راه حلی نیز در نظر گرفته نشده. در صورت امکان با شرایط موجود ثبت نام انجام دهید.»

پیشتر یکی از کاربران توییتر با نام کاربری «آتیش» که درباره حقوق بهائیان می‌نویسد نیز در توییتی نوشته بود: «مطلع شدم که برخى از بهاییان که قصد گرفتن کارت ملى داشتند در روزهاى اخیر پس از مراجعه متوجه شدند که گزینه سایر برداشته شده و فقط ۴ دین قابل انتخاب هستند. می‌خواهند بهائیان را به عنوان شهروند هم به رسمیت نشناسند، حال چه باید کرد؟ کسى این مساله و عواقبش را جدى گرفته؟»

او تذکر کتبی جواد ابطحى، نماینده اصولگرای مجلس به دولت را منتشر کرده که در آن خواستار بازنگرى در کارت ملى هوشمند و حذف گزینه «سایر» در این کارت‌ها شده است.

جمهوری اسلامی ایران بهائیت را به رسمیت نمی‌شناسد و با اعمال سرکوب‌ها و محدودیت‌های شدید، پیروان این آیین را از حقوق اولیه‌شان مثل کار و آموزش محروم کرده است.

یک کاربر ایرانی ساکن خارج از کشور، در توییتی نوشت که وجود گزینه برای تعیین مذهب شهروندان فقط مشکل بهائیان نیست: «سوال من از همه ایرانی‌های خارج از ایران، و داخل، که به مذهب اعتقادی ندارند: دفعه بعد که خواستید کارت ملی بگیرید، دروغ می‌گویید و گزینه مثلا مسلمان را انتخاب می‌کنید؟ که پاسپورت‌تان تمدید شود؟ که بتوانید برگردید ایران؟ که… داشتن گزینه مذهب در هر فرمی، فقط مشکل بهاییان نیست.»

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *