ادامه پیشروی دلار؛ بانک مرکزی ایران: نرخ ارز اولویت اصلی ما نیست

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۴

همزمان با پایان مهلت قانونی یک ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لوایح مصوب مجلس به منظور الحاق ایران به معیارهای بین‌المللی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در گفتگو با تلویزیون جمهوری اسلامی تاکید کرد که «ثبات نرخ ارز مهمتر از نرخ آن است و هیچ‌گاه ثبات نرخ ارز فدای نرخ آن نخواهد شد.»

بدین ترتیب بانک مرکزی ایران به طوری تلویحی تلاش برای کاهش نرخ ارز را رد کرد و اولویت اصلی خود را ایجاد ثبات در بازار ارز اعلام کرد.

اظهار نظر تازه آقای همتی در شرایطی است که او حدود یک ماه پیش از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته بود که با توجه به ضرورت تداوم مناسبات بانکی و پولی در شرایط تحریم، تکلیف دو لایحه پالرمو و تامین مالی تروریسم(CFT) را بر پایه شرایط حساس کنونی و نظر بانک مرکزی روشن کند.

در چنین شرایطی روند صعودی نرخ آزاد ارز که از ابتدای بهمن بار دیگر آغاز شده ادامه یافت و هر دلار آمریکا طی معاملات روز پنجشنبه بازار آزاد تهران تا ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان فروش رفت. این در حالی بود که بانک مرکزی ایران نیز از ابتدای آغاز به کار بازار ایران در روز پنج‌شنبه هر دلار را با ۵۰ تومان افزایش به نرخ ۱۳ هزار تومان در شبکه رسمی صرافی‌های بانکی عرضه کرده بود.

نرخ رسمی و آزاد فروش هر یورو نیز در پایان هفته کاری بازار ایران به ترتیب ۱۴ هزار و ۵۰۰ و ۱۵ هزار و ۵۰ تومان رسید.

در بازار جهانی طلا نیز هر اونس طلا ۴ دلار و ۹۰ سنت کاهش یافت و در مقابل هزار و ۵۵۳ دلار مبادله شد. با این وجود تحت تاثیر رشد قمت دلار، نرخ هر قطعه تمام سکه طلا در مرز ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان باقی ماند و هر گرم طلای ۱۸ عیار به نزدیک ۵۰۰ هزار تومان رسید.

یورونیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *