جدال کلامی مقامات ایران و عربستان؛ ظریف و الجبیر متقابلا رفتارهای دو کشور را غیرعادی نامیدند

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۴

محمدجواد ظریف و عادل الجبیر، دو دیپلمات ارشد ایران و عربستان در انتقادهای تندی حکومت‌های متبوع یکدیگر را متهم به رفتارهای غیرعادی کردند.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان ایران را متهم کرد که رفتارهای غیرعادی دارد و با موشک و گروه‌های شبه‌نظامی به عربستان حمله کرده است.

محمودجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم با کنایه درباره قتل جمال خاشقچی خطاب به عربستانی‌ها نوشت که کنسولگری این کشور تبدیل به کشتارگاه شده و کشورهای عادی چنین کاری نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان که روز جمعه ۴ بهمن در یک نشست خبری در شهر بوداپست مجارستان سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه در قانون اساسی ایران بر صدور انقلاب تاکید شده، گفت چگونه می‌توان با چنین کشوری مذاکره کرد.

این دیپلمات عربستانی گفت مردم ایران معتدل هستند ولی نظام جمهوری اسلامی، کشور ایران را ربوده است.

عادل الجبیر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ما نه با موشک به ایران حمله کردیم، نه با گروه‌های شبه‌نظامی. ایران این کار را می‌کند و باید به این اقدامات پایان دهد.»

اشاره او به حمله موشکی به تاسیسات نفتی آرامکو و همچنین حمایت ایران از شبه‌نظامیان حوثی در یمن است.

وزیر مشاور در امور خارجی عربستان همچنین گفت تحریم‌های ایران به خواسته عربستان نبوده، بلکه نتیجه رفتار ایران است.

او تاکید کرد که مقام‌های حکومت ایران رفتار دوگانه دارند ولی مهم‌تر از این باید رفتارشان را تغییر دهند.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، روز دوم بهمن در مصاحبه‌ای با رویترز گفته بود ریاض آماده گفت‌وگو با جمهوری اسلامی است، «اما این مسئله در واقع به ایران بستگی دارد».

وزیر خارجه عربستان افزود که جمهوری اسلامی باید بپذیرد «بیش از این نمی‌تواند خواسته‌های خود در منطقه را از طریق خشونت‌ورزی دنبال کند».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز سوم بهمن در توییتی به گفته‌های وزیر خارجه عربستان واکنش نشان داد و با لحنی آرام نوشت: «درِ گفت‌وگو با همسایگان از طرف ایران باز است و ما آمادگی خود را برای نقش‌آفرینی در هر کاری که به نفع منطقه باشد اعلام می‌کنیم.»

آقای ظریف اما روز جمعه چهار بهمن در یک توییت انتقادی لحنش علیه عربستان را تغییر داد و نوشت: «کشورهای عادی کشتارگاه‌هایشان را به جای کنسولگری جا نمی‌زنند، کشورهای عادی به همسایگانشان حمله نمی‌کنند.»

اشاره وزیر خارجه ایران متوجه قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول و همچنین جنگ داخلی یمن است که دولت عربستان به حمایت از دولت یمن علیه شبه‌نظامیان حوثی دست به اقدام نظامی زده است.

آقای ظریف همچنین دولت عربستان را متهم کرد که از مذاکره «سرباز» می‌زند و گفت: «هیچ پیش شرطی برای مذاکره تعیین نمی‌کنیم.»

مقام‌های دولت عربستان با تایید اینکه کشورهای زیادی پیشنهاد میانجی‌گری بین دو کشور را مطرح کرده‌اند، می‌گویند حکومت ایران برای مذاکره ابتدا باید دخالت‌های منطقه‌ای خشونت‌بارش را پایان دهد.

در پی حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد، عربستان دی‌ ماه ۹۴ روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و از آن زمان، چندین بار خبرهای تاییدنشده‌ای درباره تلاش برخی کشورهای منطقه برای میانجی‌گری بین دو کشور منتشر شد.

پس از آن تنش‌ها بین ایران و عربستان در پی حمله پهپادی به تأسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص، در مرکز عربستان سعودی، شدت بیشتری به خود گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *