مشاور سازمان انرژی اتمی: ذخایر اورانیوم به ۱۲۰۰ تن رسیده است

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۶

علی اصغر زارعان گفت: «وزن اورانیوم خارج شده از کشور حدوداً ۸.۵ تن بوده که به کشور روسیه تحویل شده است و به ازای آن ۴۰۰ تن کیک زرد تحویل گرفتیم.»

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، روز سه‌شنبه، ۱۲ شهریور، گفته بود که ایران در قبال صادرات حدود ۱۰ تن مواد غنی شده چیزی در حدود ۴۰۰ تن کیک زرد تحویل گرفته است.

ایران برای رسیدن به سقف تعیین‌شده در برجام، دی‌ ماه ۹۴ در نخستین گام ۱۱ هزار و ۳۴۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده را به روسیه فروخت و در ازای آن حدود ۱۴۰ تن اورانیوم خام دریافت کرد.

آقای زارعان روز شنبه همچنین گفت: «بعد از گام پنجم ذخایر اورانیوم تولید شده از مرز ۱۲۰۰ کیلوگرم گذشته است که با سرعت تمام به ذخایر اورانیوم غنی شده اضافه می‌شود.»

آقای زارعان اعلام نکرد که این ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای چند درصد است.

آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا تاریخ ۲۸ مرداد ذخایر ایران را بررسی کرده که براساس آن میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده تا ۳.۶۷ درصد ۲۴۱.۶ کیلوگرم بوده است.

جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۱۵ دی «گام پنجم و نهایی» کاهش تعهدات برجامی‌اش را اعلام کرد و گفت که دیگر «با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست».

جمهوری اسلامی از ۱۸ اردیبهشت امسال دو مهلت ۶۰ روزه به طرف‌های اروپایی برای نجات برجام داده و در هر مرحله برخی از تعهدات اتمی‌اش ذیل برجام را متوقف کرده است. سومین مهلت ۶۰ روزه جمهوری اسلامی به اروپا، ۱۵شهریورماه به پایان می‌‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *