از تبریز تا شیراز: آغاز موج کناره‌گیری از انتخابات

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۶

با رنگ‌باختن امیدها به تغییر رویکرد شورای نگهبان و تایید صلاحیت داوطلبان رد صلاحیت شده، موج کناره‌گیری از انتخابات مجلس آغاز شده‌است.

به گزارش «ایران وایر»، خبرها از کناره‌گیری احزاب منتسب به جناح اصلاح‌طلب حکومت از روند انتخابات حکایت دارد.

در استان آذربایجان غربی، شورای اصلاح طلبان این استان با انتشار بیانیه رسمی اعلام کرد که در انتخابات لیستی نخواهد داد.

این شورا در بیانیه خود با ادعای این که مشارکت مردم در دوره‌های گذشته مانع از یکه‌تازی گروه‌های اقتدارگرا شده، لازمه شرکت در انتخابات را «حضور نامزدهای انتخاباتی از تمامی اقشار مردم و گروههای سیاسی با سلایق گوناگون» دانسته‌است.

در بیانیه این شورا آمده: «متاسفانه امروز شاهد رد صلاحیت گسترده و سلیقه‌ای غالب نامزدهای اصلاح‌طلب و مستقل در استان آذربایجان‌شرقی و سراسر کشور توسط شورای نگهبان هستیم، به طوری که در حوزه‌های انتخابیه گزینه‌ای میان اصلاح‌طلبان برای معرفی و رقابت باقی نماندهاست.»

این شورا با پیش‌بینی تشکیل مجلسی «یکدست، تک صدا و منفعل» اعلام کرده که فضا را برای یک رقابت سالم، منصفانه، پرشور و برابر، مهیا ندانسته و از ارایه لیست خودداری خواهد کرد.

در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی استفاده از واژه تحریم انتخابات مصداق ضدیت با نظام تلقی شده و گروه‌های سیاسی نزدیک به جناح اصلاح‌طلب معمولا از ترس عواقب آن از این اصطلاح استفاده نمی‌کنند.

شورای اصلاح‌طلبان استان فارس نیز در بیانیه مشابهی اعلام کرده که در انتخابات مجلس شورای اسلامی لیستی ارایه نخواهد داد.

این شورا در بیانیه خود آورده: «با توجه به اینکه تاکنون تقریبا هیچ کاندیدای شناخته شده‌ای از احزاب اصلاح‌طلب و واجد شرایط از پیش اعلام شده توسط این شورا در صحنه رقابت‌ها باقی نمانده است، عملا توفیق معرفی لیست انتخاباتی در حوزه‌های انتخاباتی استان فارس را نخواهیم داشت.»

گفتنی است که ۶۱ درصد داوطلبان انتخابات مجلس در استان فارس، از جمله ۹ نماینده این استان در مجلس دهم توسط هیات‌ نظارت شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند.

پیش از این حزب اعتماد ملی، از احزاب جناح اصلاح طلب‌ حکومت نیز ضمن اشاره به رد صلاحیت تمامی کاندیداهای این حزب اعلام کرده بود که در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

از نزدیک به ۱۶ هزار داوطلب ثبت‌نام کننده در انتخابات مجلس یازدهم حدود ده هزار نفر یا رد صلاحیت شده‌اند و یا از شرکت در انتخابات انصراف داده‌اند.

گفته می‌شود که انصراف بسیاری از داوطلبان پس از تماس شورای نگهبان و تهدید آن‌ها به رد صلاحیت انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *