پورابراهیمی: ۲۳ نماینده از ظریف به قوه قضائیه شکایت کردند

By | ۱۳۹۸-۱۱-۰۸

یک نماینده مجلس از «شکایت» ۲۳ نماینده از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به قوه قضائیه خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان، روز سه‌شنبه، هشتم بهمن این موضوع را به خبرگزاری مهر گفته است.

وی این شکایت را «اولین گام» برای استیضاح وزیر امور خارجه ایران عنوان کرده و اظهارات وی مبنی بر تمایل تهران به مذاکره با آمریکا باوجود کشتن قاسم سلیمانی را «خلاف امنیت ملی» جمهوری اسلامی دانسته است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

سخنان ظریف در مصاحبه اخیر وی با هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» درباره منتفی نبودن مذاکره با آمریکا پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، اعتراض حامیان رهبر جمهوری اسلامی را به دنبال داشته و گروهی از آنان مقابل این وزارتخانه تجمع کردند.

وی گفته بود که حتی از پس کشته‌ شدن قاسم سلیمانی هم مذاکره با آمریکا «غیرمتحمل» نیست و تنها شرط مذاکره برداشته‌ شدن تحریم‌ها توسط آمریکاست.

نماینده کرمان در مجلس در واکنش به این سخنان ظریف، گفته «مردم کرمان هنوز لباس عزا بر تن دارند و داغدار سید الشهدای خط مقاومت هستند، آقای ظریف در این شرایط نباید بر خلاف امنیت ملی خواستار مذاکره با آمریکا شود.»

سخنان ظریف که پیشتر نیز با انتقادهایی روبرو شده بود، باعث شد وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای، هشدار دهد که ایجاد دوقطبی «مذاکره – عدم مذاکره» اثرات مخرب به دنبال خواهد داشت.

وزارت خارجه ایران نسبت به «استفاده جناحی» از آنچه که «موضوعات ملی» خواند هشدار داد و سخنان ظریف را «برخلاف بعضی سوءبرداشت‌ها، نماد قدرت ایران» خواند.

در متن شکایت از ظریف که خطاب به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نوشته شده، آمده که سخنان ظریف در مصاحبه با اشپیگل، «با تأسف و پاسخ گستاخانه رئیس‌جمهور آمریکا» مواجه شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به این سخنان در توئیتی نوشت: «وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می‌خواهد که تحریم‌ها برداشته شود. نه، مرسی!»

پس از این توئیت، محمد جواد ظریف در صفحه توئیترش نوشت: «دونالد ترامپ هنوز در رویای دیدار دوجانبه – برای ارضای شهوتش برای توافق ترامپ است. تنها مسیر ممکن برای مذاکرات در میز ۱+۵ است – که او (ترامپ) آن را ترک کرد».

پیش از این نیز آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مذاکره با دولت ترامپ را تنها در قالب گروه ۱+۵ و در صورت بازگشت آمریکا به برجام میسر دانسته بود.

دونالد ترامپ که پس از به قدرت رسیدن، همواره از برجام انتقاد کرده بود، ضمن خروج از این توافق، خواستار مذاکرات تازه و دستیابی به توافقی دیگر با جمهوری اسلامی است.

وی گفته توافق مدنظر وی، شامل موضوعات دیگری از جمله برنامه موشکی و اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه نیز می‌شود؛ موضوعاتی که با مخالفت ایران مواجه شده است.

منابع: مهر و رادیو فردا؛ ب.ب/ پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *