اصلاح‌طلبان وارد دور التماس از شورای نگهبان شده‌اند

By | ۱۳۹۸-۱۱-۱۰

حجت‌الاسلام مصطفی درایتی اصلاح‌طلب، عضو شورای مرکزی «حزب اتحاد ملت ایران اسلامی» است که کنگره اول خود را در مرداد ۱۳۹۴ تشکیل داد. همه چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان در آن جمع شده‌اند.

حجت‌الاسلام مصطفی درایتی

مصطفی درایتی، در مصاحبه با سایت پارسینه بر اهمیت انتخابات یازدهمین دور مجلس که در اسفند ماه برگزار می‌شود، تأکید کرده و گفته است: «کشور با شرایطی دشوار و توام با تهدید‌های متعددی روبه‌رو است. به همین دلیل لازم است، اتحاد و همصدایی را جدی بگیریم تا از این طریق بتوانیم، انتخاباتی تاثیرگذار داشته باشیم.»

حجت‌الاسلام اصلاح‌طلب، در ادامه افزوده است: «یکی از ملزومات اصلی هر انتخاباتی این است که فضای رقابتی حاکم باشد. بر همین اساس امیدوارم شورای محترم نگهبان در تعیین صلاحیت‌هایی که داشته است، تجدیدنظر کند تا انشاءالله همه سلیقه‌ها بتوانند کاندیداهای‌شان را وارد انتخابات کنند.»

اما شورای نگهبان، نهاد فیلترکننده کاندیداهای انتخاباتی، توجهی به این گونه سخنان ندارد و معتقد است جناحی عمل نمی‌کند. کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌‌وگو با روزنامه همشهری گفته است: «شورای نگهبان مسائل گروهی و جناحی را در بررسی صلاحیت‌ها ملاک و معیار قرار نمی‌دهد بلکه ملاک بررسی شورای نگهبان رفتار افراد است.»

اصلاح‌طلبان به التماس از شورای نگهبان، دروازه‌بان مجلس، رو آورده‌اند. هنوز امیدوارند جواز ورود بگیرند.

اصلاح‌طلبان وارد دور التماس از شورای نگهبان شده‌اند. «شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان» بیانیه ملتمسانه‌ای منتشر کرده است که در آن از شورای نگهبان خواسته در رویه خود تجدید نظر کند.

«شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان» که شش سال پیش در هنگام انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شد و مدافع حسن روحانی بود، اکثر تشکل‌های اصلاح‌طلب را در خود جمع کرده است و آنچه می‌گوید موضع رسمی جریان موسوم به اصلاح‌طلب است.

در بیانیه اخیر «شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان» وضعیت کاندیداهای این جریان این گونه توصیف شده است:

«متأسفانه رد صلاحیت‌های گسترده و بی‌سابقه، اکثریت قریب به اتفاق چهره‌های اصلاح‌طلب را از صحنه انتخابات حذف کرده است و از هم اکنون به نظر می‌رسد تکلیف بیش از ۱۶۰ کرسی مجلس، از پیش معلوم است و اساساً هیچ رقابتی در آنها، حتی بین اصول‌گرایان نیز شکل نخواهد گرفت. و در نزدیک ۷۰ کرسی، در بهترین حالت، رقابتی کم رمق فقط بین اصول‌گرایان برقرار است.

در استان‌های سراسر کشور به جز حوزه انتخابیه تهران، حدود ۳۰ کاندیدای اصلاح‌طلب، شانس رقابتی کم رمق در انتخابات را دارند و تقریبا بیش از ۹۰ درصد کاندیداهای حزبی ما نیز از گردونه رقابت در انتخابات با دلایلی نظیر عدم التزام به نظام و اسلام و قانون اساسی یا رد صلاحیت شده‌اند و یا صلاحیتشان احراز نشده است…

در حوزه انتخابیه تهران نیز علاوه بر حذف کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب بخش قابل توجهی از نمایندگان فعلی مجلس نیز رد صلاحیت شده‌اند. این حذف، شامل تقریباً بیش از ۹۰ درصد نمایندگان اصلاح‌طلب در دیگر حوزه‌های انتخابیه غیر از تهران است.»

گردانندگان شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان در پایان این بیانیه گفته‌اند که همچنان منتظر لطف و عنایت شورای نگهبان می‌مانند:

«علیرغم همه مشکلات و برای دفع هرگونه بهانه، ما درعین حال منتظر اعلام نظر شورای محترم نگهبان می‌مانیم و امیدواریم شورای محترم نگهبان با تجدید نظر اساسی در این وضعیت مخاطره‌آمیز که انتخابات را از هویت واقعی آن خارج خواهد کرد، شرایط یک انتخابات پرشور و واقعی و رقابتی را فراهم کند.»

ترکیب مجلس آینده

گمان‌زنی درباره ترکیب مجلس آینده دیگر بر سر این نیست که چند درصد نمایندگان «اصول‌گرا» خواهند بود و چند درصد «اصلاح‌طلب». اکنون صحبت بر سر گرایش‌های مختلف در میان اصول‌گرایان است.

خبرگزاری  ایسنا می‌نویسد: «در مجلس یازدهم طیف‌بندی جریان اصول‌گرا به پنج بخش اصول‌گرایان سنتی، نواصول‌گرایان حامیان قالیباف، جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت، جریان پایداری و جریان بهار حامی احمدی‌نژاد تقسیم می‌شود که هر یک بر اساس احزاب، چهره‌ها و کاندیداها، طیف‌های مختلفی را تشکیل می‌دهند.»

این خبرگزاری برمبنای این گمان‌زنی اینفوگرافیک زیر در باره مجلس آینده و رویکردهای انتخاباتی جریان‌های حکومتی به مجلس انتشار داده است:

رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *