ابراز امیدواری روحانی برای گسترش مناسبات با اتحادیه اروپا

By | ۱۳۹۸-۱۱-۱۵

رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و رئیس مجلس جمهوری اسلامی با هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کردند. روحانی تاکید کرد که ایران همچنان آماده تعامل و همکاری با اتحادیه اروپاست.

روز دوشنبه ۱۴ بهمن (سوم فوریه) جوزپ بورل با حسن روحانی، محمد جواد ظریف و علی لاریجانی در تهران ملاقات کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، رئیس جمهوری اسلامی در دیدار با هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر “پایبندی کامل” کشورش به تعهدات خود در برجام تاکید و از “عدم اجرای کامل تعهدات” از سوی دیگر طرف‌های این پیمان انتقاد کرده است.

حسن روحانی گفته است: «جمهوری اسلامی همچنان آماده تعامل و همکاری با اتحادیه اروپا برای حل و فصل مسایل بوده و هر زمان طرف مقابل به طور کامل به تعهداتش عمل کند، ایران نیز به تعهدات خود بازخواهد گشت.»

روحانی در ملاقات با سیاستمدار بلندپایه اروپایی همچنین خطرنشان کرده است که توسعه روابط و همکاری‌ها با اتحادیه اروپا برای ایران حائز اهمیت است. او ابراز امیدواری کرده است که بورل برای گسترش  روابط و همکاری‌ها تلاش کند.

رئیس جمهوری ایران همچنین گفته است که جمهوری اسلامی نسبت به نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پایبند است و «روند نظارت‌ها آنچنان که تا امروز انجام شده، ادامه خواهد داشت، مگر اینکه با شرایط جدیدی مواجه شویم.»

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، جوزپ بورل نیز اظهار داشته است که توسعه همکاری‌ها با ایران برای حل مسائل منطقه‌ای و توسعه صلح، ثبات و امنیت در منطقه، “همواره برای اتحادیه اروپا حائز اهمیت بوده است.”

هماهنگ کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده است که کشورهای اروپایی برای حفظ برجام تلاش می‌کنند و اونیز “تمامی توان خود را برای ایجاد تعاملی قدرتمند در راستای حفظ برجام” به‌کار خواهد برد.

بورل با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است. خبرگزاری‌ها در این راستا گزارش دادند که موضوعات محوری این دیدار، مناسبات دوجانبه اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی، سرنوشت برجام و همچنین تحولات منطقه‌ای بوده‌اند.

انتقاد از “رفتار ضعیف” اتحادیه اروپا

جوزپ بورل با علی لاریجانی نیز ملاقات کرد. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، دو سیاستمدار در باره چگونگی حفظ برجام، مسائل منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و مبارزه علیه توزیع مواد مخدر گفت‌و گو کرده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با بورل از “عهد شکنی آمریکا و رفتار ضعیف اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا” انتقاد کرده است.

خبرگزاری ایسنا نوشت: «رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار همچنین در باره ضعف اروپا در عمل به تعهداتش نکاتی را بیان داشت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان داشت در این مورد به شما حق می دهم که انتقاد داشته باشید.»
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *