خامنه‌ای: حتی اگر کسی از بنده خوشش نیاید باید رأی بدهد

By | ۱۳۹۸-۱۱-۱۶

با نزدیک شدن به زمان انتخابات یازدهمین دور مجلس، تلاش مقام‌های جمهوری اسلامی نیز برای ترغیب مردم به شرکت در این انتخابات ادامه دارد. روز چهارشنبه نیز از رهبر تا مقام‌های دولت خواستار «مشارکت حداکثری» مردم در انتخابات شدند.

روز چهارشنبه، ۱۶ بهمن‌ماه، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طی یک سخنرانی بیش از همه بر انتخابات تاکید کرد و گفت: «هر کسی به ایران و امنیت آن علاقه‌مند است، باید در انتخابات شرکت کند.»

او اضافه کرد: «ممکن است کسی از بنده خوشش نیاید، اما اگر ایران را دوست دارد، باید به پای صندوق رأی بیاید.»

علی خامنه‌ای در ادامه از کسانی که «به‌ وسیله انتخابات به جایی رسیده‌اند اما انتخابات را زیر سؤال می‌برند ابراز تعجب کرده و گفت: چگونه است که انتخابات وقتی به نفع شما است صحیح و متقن است، اما وقتی به نفع شما نیست انتخابات خراب است».

اشاره رهبر جمهوری اسلامی از جمله می‌تواند به حسن روحانی، رئیس جمهور، باشد که اخیرا پس از انتقاد از عدم صلاحیت برخی از نمایندگان آماج حمله شورای نگهبان قرار گرفت.

حسن روحانی روز ۲۵ دی‌ماه گفته بود که «عملکرد جناحی» این شورا در جریان بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس «یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف» می‌کند.

آقای روحانی خود روز چهارشنبه، ۱۶ بهمن، در جلسه هیئت دولت، بار دیگر بر اهمیت «جمهوریت» تأکید کرده و گفت: «فکر نکنیم یک جمع کوچکی هستیم و افکار مردم را هدایت می‌کنیم و اگر ما نباشیم مردم گمراه می‌شوند، نه مردم خوب می‌فهمند و خوب انتخاب می‌کنند.»

در همین روز محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌ جمهوری، هم به خبرنگاران گفت که «مشارکت حداکثری در انتخابات بسیاری از توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کند و زمانی مشارکت حداکثری خواهیم داشت که انتخابات رقابتی باشد.»

تأکید این مقامات بر «مشارکت حداکثری» مردم در حالی است که حسن روحانی خود هفته گذشته ضمن انتقاد دوباره از روند تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفته بود در این زمینه نامه‌هایی نوشته‌، اما مصلحت ندیده که آنها را منتشر کند.

او همچنین با اشاره به وضع حاضر انتخاباتی در ایران گفته بود که «نگران هستم روزی کلمه جمهوریت به جرم تبدیل شود».

آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه گفته‌ای دیگر داشت که می‌تواند باز هم اشاره به حسن روحانی و انتقاد از او باشد: «فلان نویسنده، مرتبطین با فضای مجازی، نماینده مجلس و فلان مسئول مهم دولتی باید مراقب باشند و این جور نشود که بگوییم مردم شرکت کنید، اما… به غلط جوری حرف بزنیم که مردم از حضور در انتخابات دلسرد شوند.»

انتخابات یازدهمین دور مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان قرار است دوم اسفندماه برگزار شود.

با این حال علی خامنه‌ای روز چهارشنبه در حالی انتخابات اسفندماه را «فرصتی برای ورود افکار جدید و راه‌های نو در چرخه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور» توصیف کرده که انتخابات مجلس یازدهم شاهد رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب و حامی دولت بوده است.

در همین زمینه شورای‌ عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در بیانیه‌ای از رد صلاحیت ۹۰ درصد نامزدهای خود در انتخابات مجلس یازدهم خبر داده و اعلام کرده است که در صورت ادامه این روند برای ۲۳۰ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس نامزد ندارند.

این شورا اعلام کرده است که در انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه تهران فهرست ارائه نمی‌دهد.

در همین حال، حزب «اتحاد ملت ایران اسلامی»، از احزاب اصلاح‌طلب در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی خواستار برگزاری همه‌پرسی در خصوص نظارت استصوابی شده است.

از سوی دیگر پس از اعتراضات آبان‌ماه و همچنین شلیک پدافند سپاه به یک هواپیمای مسافربری که ۱۷۶ قربانی بر جای گذاشت گروه کثیری از معترضان اعلام کرده‌اند که انتخابات مجلس را تحریم خواهند کرد.

در این زمینه، مورگن اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز گفته است: «شورای نگهبان که اعضای آن منصوب خامنه‌ای هستند، اغلب نامزدهای انتخابات مجلس ایران را رد صلاحیت کرده است. بی‌جهت نیست که همه نامزدهای باقی‌مانده هم‌شکل هستند.»

روز چهارشنبه، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نیز به ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات پرداخت و این‌گونه اظهار نظر کرد که مردم در چهل سال گذشته «به سلامت انتخابات ایمان داشته‌اند و نباید با اظهارات ناصحیح، اعتماد مردم به انتخابات را خدشه‌دار کرد.»

او مدعی شد که نامزدهای تأیید صلاحیت شده در انتخابات اسفندماه «از طیف‌های گوناگون سیاسی و افراد مستقل» هستند و این انتخابات قرار است «رقابتی و سالم» برگزار شود.

در همین حال، محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از بازداشت برخی از «دلالان میلیاردی» تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبر داده است.

به گفته آقای صادقی، این پدیده «عمق و گستردگی» دارد و افرادی که در تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم نقش دلال را ایفا می‌کنند، گاهی تا چهار میلیارد تومان رشوه دریافت می‌کنند.

اصول‌گرایان نامزدهای خود را برای انتخابات مجلس معرفی کرده‌اند و از محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران، به عنوان سرلیست این جریان در تهران و رئیس آینده مجلس نام برده می‌شود، فردی که خود پرونده‌های فساد زیادی دارد اما با این حال از سد شورای نگهبان رد شده است.

گروه جبهه پایداری که طیف تندروی اصولگرایان است، فهرستی ۶۰ نفره از نامزدهای اولیه خود برای تهران منتشر کرده که نام آقای قالیباف در آن نیست.

منابع: ایرنا، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وب‌سایت خامنه‌ای، توئیتر و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *