نقش «نهادهای بیرون دانشگاه» در سرکوب دانشجویان 

By | ۱۳۹۸-۱۱-۱۹

 رئیس سازمان امور دانشجویان می‌گوید این سازمان «با کمک نهادهای بیرون دانشگاه» اعتراضات دانشجویی را «مدیریت» کرده است.

مجتبی صدیقی که در شصت و پنجمین گردهمایی معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی در دانشگاه پیام نور سخن می‌گفت تاکید کرد: «علیرغم همه مشکلات و فراز و نشیب‌های این نیمسال چه در حوادث آبان ماه و رویدادهای دی ماه فضای دانشگاه‌ها به خوبی مدیریت شد.»

صدیقی در توضیح این مدیریت گفت: «تلاش برای ممانعت از گره خوردن اعتراضات داخل دانشگاه‌ها با برخی از عناصر هنجارشکن بیرون دانشگاه‌ها از جمله سیاست‌های موفقی بود که همکاران با همکاری سایر نهادها به اجرا گذاشتند.»

رئیس سازمان امور دانشجویان از «همکاران، روسا، معاونین دانشجویی و فرهنگی» برای آنچه «مدیریت فضای دانشگاه‌ها در تجمعات پس از حادثه سقوط هواپیما» خواند تقدیر کرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان: «تلاش برای ممانعت از گره خوردن اعتراضات داخل دانشگاه‌ها با برخی از عناصر هنجارشکن بیرون دانشگاه‌ها از جمله سیاست‌های موفقی بود که همکاران با همکاری سایر نهادها به اجرا گذاشتند.»

پیش‌تر تشکل‌های مختلف دانشجویی کشور از همکاری رؤسای برخی دانشگاه‌ها با سرکوبگران اعتراضات خبر داده بودند. به عنوان نمونه چهار تشکل دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، با انتشار بیانیه‌ای، به عملکرد مدیریت دانشگاه در برابر اعتراضات دانشجویان به شدت اعتراض کرده بودند. در بخشی از آن بیانیه خطاب به احمد معتمدی، رئیس این دانشگاه آمده بود: «ما شاهد بودیم که چگونه پس از انتشار بیانیه‌ی نیروهای مسلح مبنی بر شلیک مستقیم به هواپیمای مسافربری، دانشگاه امیرکبیر با مدیریت شخص شما با رویکردی بزدلانه مراسم گرامیداشت هم دانشگاهیان‌مان را لغو کرد و فرصت بی‌نظیری در امنیتی کردن فضا در اختیار ناجوانمردان گذاشت.  ما بودیم و دیدیم که زره‌پوشان چطور اشک‌آورهایشان را به سمت دانشجویانی که در صحن دانشگاه عزادار و پرسشگر مرگ هموطنانشان بودند پرتاب کردند و چگونه کارمندان شما که وظیفه حراست از دانشگاه و دانشجویان را برعهده دارند، تنها نظاره‌گر این وقایع بودند».

در این اعتراضات تعدادی از دانشجویان بازداشت شدند که سرنوشت پرونده برخی از آنها همچنان نامعلوم است.

عادت داریم عیب دانشگاه را بپوشانیم

دکتر رضا منصوری، فیزیکدان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف از آنچه «پوشاندن عیوب دانشگاه در ایران» خواند انتقاد کرد. او که در افتتاحیه اولین سمپوزیوم کشوری مطالعات میان رشته‌ای در علوم پزشکی سخن می‌گفت در این باره توضیح داد: «آگاه شدن از عیب حسن بزرگی است. ما عادت به آگاه شدن از عیب نداریم بلکه عادت به پوشاندن آن داریم. ممکن است بخش سیاسی و حوزوی این طور باشد اما اگر جامعه دانشگاهی عیب خود را بپوشاند هیچگاه هیچ گام مهمی در کشور برنخواهد داشت.»

دکتر منصوری گفت: «دانشگاه‌ اگر یک نهاد بیانگر علم باشد از جامعه مسئله می‌گیرد، مسائلی که جامعه به معنی کل نمی‌تواند حل کند. دانشگاه این مسائل را با روش‌هایی که بلد است حل می‌کند و به جامعه برمی‌گرداند. به همین دلیل است که جوامع صنعتی بودجه کافی به دانشگاه می‌دهد چون اگر ندهند جامعه‌ی آن‌ها به مشکل می‌خورد اما اگر الان دانشگاه‌ها در ایران تعطیل شود تا مدت ها حس نمی‌شود. این درحالی است که اگر دانشگاه‌ها در آلمان یک هفته تعطیل شود مشکلاتی برای آن جامعه ایجاد می‌شود. ما سالانه حدود ۱ میلیون ورودی به دانشگاه‌ها داریم و حدود ۹۰۰ هزار نفر یا یک میلیون  با درجه کارشناسی فارغ التحصیل می‌شوند.»

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: «حدود ۳۰۰ هزار نفر هر سال در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته می‌شوند و حدود ۳۰۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند. از این ۳۰۰ هزار نفر  شاید  ۱۰ تا ۲۰ یا ۳۰ درصد شغل پیدا کنند، بقیه یا بیکار می‌مانند یا مهاجرت می‌کنند. سالانه ۳۰ هزارنفر دانشجوی دکترا وارد دانشگاه‌ها می‌شوند و سالانه همین تعداد فارغ‌التحصیل می‌شوند دریغ از این که پنج درصد این افراد در دانشگاه‌های ما مشغول به کار می‌شوند و بقیه یا بیکارند یا شغل دیگری دارند یا مهاجرت می‌کنند. این وضعیت ماست و مقصر هم خود ما دانشگاهیان هستیم که فکر نکردیم. در بهداشت و درمان قطعا این وضعیت کمتر است چرا که مستقیما به درمان متصل هستند و بالاخره شغلی پیدا می‌کنند اما در آینده این مشکل را در حوزه بهداشت و درمان هم خواهیم داشت.»

منصوری با توضیحی درباره سابقه تاسیس دانشگاه در ایران گفت: کاملا مستند این حرف را می‌زنم از زمان دارالفنون تا اکنون هیچگاه هیچ سندی مکتوبی تهیه نکردیم که متوجه شویم برای چه دانشگاه تاسیس کرده‌ایم. محمدعلی فروغی در خاطراتش می‌نویسد که اروپایی‌ها چیزی به نام اونیورسیته دارند و ما هم داشته باشیم. ۱۲ یا ۱۳ سال بعد از ثبت خاطرات فروغی دانشگاه تهران تاسیس می‌شود. سندی نداریم که بیانگر این باشد که در تاسیس دانشگاه تهران فکر شده باشد که اصلا این دانشگاه که قرار است مظهر علم باشد قرار است چه کند، به جز این که پزشک و مهندس تربیت کند. ضرورت اجتماعی دانشگاه در کشورهای غربی ایجاد شده و ما داریم آن را کپی می‌کنیم و به ایران می آوریم. البته هیچ کدام از این گزاره‌های مطلق نیست ولی جریان تعیین‌کننده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که بعد از این سمپوزیوم قرار است مرکزی برای مطالعات بین‌رشته‌ای در دانشگاه علوم پزشکی زنجان تاسیس شود، گفت: اگر قرار باشد این مرکز ساختار سلبی به لحاظ سیاسی پیدا کند اتفاقاتی می‌افتد که در تمام دانشگاه‌ها در صد سال گذشته رخ داده و هیچ گاه ما نتوانستیم وارد یک علم جهانی شویم. بعد از صد سال ما به اندازه کافی راه‌های غلط را تجربه کرده‌ایم و اگر قرار است کار جدیدی در ایران آغاز شود که وزارت بهداشت هم پیشگام شده است خیلی مشتاق هستم که راه صد سال گذشته تکرار نشود. نهاد پشت نهاد ایجاد می‌کنیم و برای آن‌ها بودجه می‌گیریم، بدون این که اتفاقی بیفتد.  

در پایان افتتاحیه این سمپوزیوم از «سال‌ها فعالیت علمی دکتر رضا منصوری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف» قدردانی شد.

هشدار درباره بی‌اعتمادی دانشجویان به حکومت

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نسبت به بی‌اعتمادی دانشجویان به حکومت هشدار داد.

سیما سادات لاری گفت:‌ «در حال حاضر در شرایط سختی قرار داریم و وقتی هم اوضاع سخت و پیچیده می‌شود افراد مختلفی وارد صحنه می‌شوند و موج ناامیدی نیز در جامعه افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر نیازمند این هستیم که اعتماد مردم را ترمیم کنیم و اعتماد دانشجویان را به دست بیاوریم، تا اعتماد متقابلی بین حکومت و مردم ایجاد شود.»

به گزارش ایسنا معاون دانشجویی وزارت بهداشت افزود: به هر حال مسائلی که بیشتر دانشجویان را آزار می‌دهد این است که  امکانات رفاهی دانشگاه‌ها در شأن آنها نیست و اینکه در بحث‌های فرهنگی نیز به هر حال ما دنبال افرادی هستیم که در کنار آموزش سایر ابعاد وجودی آنها نیز پرورش پیدا کند که این امر تحقق پیدا نکرده است. انتظار این است که یک عدالت نسبی در جامعه وجود داشته باشد؛ عدالت نسبی که همه افراد بتوانند بر اساس آن حق خود را دریافت کنند از جمله خواسته‌های امروز دانشجویان و مردم است . 

سیما سادات لاری گفت: «البته مشکلات به دلیل تحریم‌ها افزایش پیدا کرده است و ما انتظار داریم جوانان ما در شرایطی باشند که بتوانند ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند و این از موضوعات مهمی است که می‌تواند از آسیب های اجتماعی پیشگیری کند. اما در حال حاضر شرایط ازدواج برای آنها فراهم نیست چرا که آینده شغلی مبهمی دارند.»
زیتون:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *