۷۴ هزار متر مربع زمین و ۲۵۰ میلیارد تومان نقد؛ اعطایی شهرداری قالیباف به خیریه همسرش

By | ۱۳۹۸-۱۱-۲۰

در حالی که به تازگی سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد محمدباقر قالیباف در پرونده مربوط به دوران شهرداری متهم نیست؛ یک رسانه شواهد جدیدی از واگذاری نزدیک به ۷۴ هزار متر مربع زمین و پرداخت مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان به موسسه خیریه زهرا مشیر،‌همسر و مشاور قالیباف،‌ منتشر کرده است.

وب‌سایت خبری «رویداد ۲۴» روز شنبه ۱۹ بهمن‌ماه تصاویری از مکاتبات بین معاون مالی و مسئول حراست شهرداری تهران در زمان مدیریت قالیباف را منتشر کرده که واگذاری هزاران متر زمین و پرداخت مبالغ میلیاردی به موسسه خیریه «متوسلین به امام رضا» را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، سه قطعه زمین در سال ۱۳۹۰ از سوی سازمان مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران به این موسسه خیریه که همسر قالیباف از اعضای هیات مدیره آن بوده، واگذار شده است.

مجموع متراژ زمین‌ها «۷۳ هزار و ۸۷۵ متر مربع» عنوان شده که به قیمت ۱۱ میلیارد تومان و ۲۵۰ میلیون تومان واگذار شده است. نحوه واگذاری این زمین‌ها به صورت اقساط «سه ساله» و با پیش‌پرداخت «۵ درصد نقد» قبل از عقد قرارداد بوده است.

رویداد ۲۴ همچنین نوشته با وجود آن‌ که پیشتر‌ از مبلغی حدود ۶۰ میلیارد تومان پرداختی به موسسه خیریه همسر قالیباف سخن گفته شده بود، مدارک جدیدی که شهرداری به آن دست پیدا کرده نشان می‌دهد این مبلغ حدود «۲۵۰ میلیارد تومان» است.

به نوشته رویداد ۲۴ «کمک مالی» به این موسسه خیریه در حالی انجام شده که ظاهرا «مستنداتی دال بر علت یا وجود قرارداد با شهرداری تهران نیز وجود نداشته است؛ این یعنی معلوم نیست ۲۵۰ میلیارد تومان بابت چه موضوعی به خیریه همسر قالیباف داده شده است.»

این گزارش اشاره می‌کند که در تاریخ ۱۸ آبان امسال معاونت مالی اقتصادی نامه‌ای به حراست شهرداری تهران می‌زند که در آن «جزییاتی عجیب» از نحوه واگذاری زمین‌ها ذکر شده و از حراست درخواست پیگیری واگذاری این زمین‌ها و مبالغ را می‌کند.

انتشار این گزارش تنها چهار روز پس از آن صورت می‌گیرد که غلامحسین اسماعیلی،‌ سخنگوی قوه قضاییه،‌ در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره پرونده‌های دوران شهرداری قالیباف از «متهم نبودن» او سخن گفته بود.

اسماعیلی روز ۱۵ بهمن‌ماه همچنین گفته بود که به پرونده‌های مربوط به شهرداری تهران رسیدگی شده و «۸۰۰ پرونده» که با قالیباف مرتبط عنوان شده بود به حوزه «مسائل شهری» مربوط بوده است.

قالیباف اکنون در حالی با مهر فقها و حقوق‌دانان شورای نگهبان در انتخابات مجلس تایید صلاحیت شده است که برخی رسانه‌ها و فعالان سیاسی وجود ابهام‌ درباره عملکرد اقتصادی او در دوران شهرداری را هدف انتقاد قرار داده‌اند.

هم‌زمان با اظهارات اخیر سخنگوی قوه قضاییه، علی اعطا،‌ سخنگوی شورای شهر تهران،‌ اعلام کرد که نامه‌ای به صورت محرمانه به شورای نگهبان فرستاده شده و گزارشی در رابطه با «فعالیت‌هایی که به آن اشکالاتی وارد بوده» ارائه شده است.

او در پاسخ به سوالی درباره جزییات این نامه گفت خبرنگاران می‌دانند مربوط به «چه دوره‌ای» است.

از سویی علاوه بر مبالغ اهدایی به موسسه زیر نظر همسر قالیباف، مساله زمین‌های واگذار شده در حالی برجسته می‌شود که پیشتر نیز طی سال‌های گذشته پرونده موسوم به «املاک نجومی» ازسوی رسانه‌ها طرح شد.

در آن پرونده نیز واگذاری دست‌کم هزار و ۹۰۴ قطعه ملک و آپارتمان با تخفیف به مدیران شهرداری،‌ اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس و مقام‌های امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی مطرح شد، اما هنوز از سوی قوه قضاییه به سرانجام نرسیده است.

در مهرماه محمود میرلوحی،‌ رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران، به خبرگزاری ایلنا گفت که اطلاعی درباره سرنوشت این پرونده در دست نیست.

با انتشار شواهد جدید اکنون پرونده مربوط به عملکرد اقتصادی فرمانده پیشین نیروی هوایی سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و قرارگاه خاتم‌الانبیا، در کرسی شهرداری تهران وارد مرحله جدیدی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *