“الگوریتم‌های پی‌پل داد و ستد با ایران را متوقف می‌کنند”

By | ۱۳۹۸-۱۱-۲۱

آمریکا می‌گوید تحریم‌های ایران شامل مواد غذایی و دارویی نمی‌شود. یک تجربه ساده، مثلأ سفارش برنج از ایران نشان می‌دهد که سیستم پرداخت پی‌پل چطور تمام داد و ستدهای مرتبط با ایران را مسدود می‌کند.

یک مجله هفتگی اقتصادی در آلمان با نام “ویرت‌شافتس وُخه” با انتشار گزارش کوتاهی در مورد دردسر خرید برنج گیلان از ایران، تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران بررسی کرده است.

این گزارش از ماجرای خرید یک پلوپز توسط یک خانواده ساکن آلمان شروع می‌شود، پلوپزی که از یک سایت آلمانی فروش آنلاین خریده می‌شود و یک کیسه کوچک برنج گیلان همراه دارد. خانم خریدار پس از طبخ برنج گیلان در پلوپز تصمیم می‌گیرد از ایران برنج سفارش دهد، آن‌هم به صورت آنلاین.

اما هنگام پرداخت پول از طریق پی‌پل این پیام را دریافت می‌کند: «متأسفانه پیپل مجاز به پرداخت خرید سبد شما نیست چون طبق الزامات عمومی نظارت بر خدمات که باید رعایت شوند، پرداخت هزینه خرید محصولات از ایران برای پی پال ممنوع است.»

این مثال ساده به شهروندان اروپا نشان می‌دهد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به معاملات نفت و گاز ایران محدود نمی‌شود و خرید برنج گیلان از ایران هم ممنوع است، آنهم در حالیکه مواد غذایی و دارویی از تحریم‌های آمریکا معاف هستند.

میشائیل توکوس، مدیر اجرایی هیئت رئیسه اتاق بازرگانی آلمان و ایران می‌گوید خرید یک کیسه که هیچ، خرید یک کشتی برنج از ایران هم نباید ممنوع باشد چون برنج جزو اقلام غذایی است.

او در مورد تصمیم پی‌پل برای مسدود کردن تجارت با ایران به مجله اقتصادی “ویرت‌شافتش وخه” گفته است: «این احتمالاً بخشی از سیاست‌های پی‌پل است. الگوریتم‌های پی‌پل طوری تنظیم شده‌اند که تمام پرداخت‌هایی را که کلمه ایران قید می‌شود متوقف کنند. کسی که بخواهد تحریم‌ها را دور بزند، از کلمات کلیدی که برای الگوریتم‌ها مشخص شده، استفاده نمی‌کند.»

ایالات متحده آمریکا که به صورت یکجانبه از توافق اتمی با ایران خارج شده است، تحریم‌های سنگینی علیه ایران وضع کرده است. این تحریم‌ها تجارت با ایران را – به استثناء مواد غذایی و دارویی- ممنوع کرده‌ است.

آلمان، فرانسه و بریتانیا که هنوز به برجام پایبند هستند، بر حفظ روابط تجاری خود با ایران – فراتر از مواد غذایی و دارویی- تأکید دارند. اما سازوکار مالی ویژه‌ای که آنها برای انجام معامله با ایران به راه انداخته‌اند، پاسخگوی نیازهای تجار و فعالان اقتصادی ایران نیست.

به عنوان مثال تاجران ایرانی حتی نمی‌توانند هنگام سفر به آلمان از کارتهای اعتباری خود برای پرداخت هزینه هتل محل اقامت‌شان استفاده کنند.

میشائیل توکوس  به “ویرت‌شافتس وخه” گفته است آنها مجبور هستند صورت‌حساب‌های خود را از حساب دوستان‌شان در آلمان یا طرف آلمانی تجاری‌شان پرداخت کنند و بعد به آنها پول نقد بدهد.

فعالان تجاری و اقتصادی تأکید دارند که تحریم ایران، نظارت بر داد و ستد را غیرممکن کرده و این شرایط، مسیرهای پول‌شویی را هموار کرده است.

دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *