پراید, ارابه مرگ ۶۵ میلیون تومان را رد کرد

By | ۱۳۹۸-۱۱-۲۱

وزیر صنعت پیشتر قیمت واقعی پراید را۳۵ میلیون تومان اعلام کرده بود

در حالی که قرار بود از سال ۱۳۹۹ تولید پراید متوقف شود، قیمت آن در هفته گذشته بالا رفت.

قیمت خودرو پراید در حالی از مرز ۶۵ میلیون تومان گذشت، که سال گذشته وزیر صنعت و معدن وقت، اعلام کرده بود قیمت واقعی پراید ۶۵ میلیون تومان است ولی به فاصله چند روز حرف خود را پس گرفت و آن را تکذیب کرد. آنچه محمد شریعتمداری «برداشت اشتباه رسانه‌ها و خبرنگاران» توصیف کرده بود، هنوز یک سال نشده صورت واقعی به خود پذیرفت.

تیرماه ۱۳۹۷ برخی خبرگزاری‌ها گزارش دادند که وزیر صنعت، معدن و تجارت، قیمت واقعی پراید را ۶۵ میلیون تومان اعلام کرده است. چند روز پس از آن محمد شریعتمداری، وزیر وقت، با تکذیب این خبر عنوان کرد:«صحبت‌های منتشر شده با عقل و منطق هماهنگی ندارد. من چنین موضوعی را مطرح نکرده‌ام و آن را تکذیب می‌کنم.» با توجه به این که سال گذشته پراید عامل بیشترین تصادفات جاده‌ای در ایران شناخته شد، این موضوع می‌توانست باعث بروز التهاب‌هایی در بازار خودرو شود. این خودرو تولید داخل، عامل ۳۴ درصد از تلفات جانی و حوادث رانندگی در ۱۱سال گذشته اعلام شده است.

خبری که باید خودروسازان را مجبور به توقف تولید آنچه ارابه مرگ نام گرفته بود، می‌کرد. اما تیرماه امسال رضا رحمانی، وزیر فعلی صنعت و معدن، با حضور در برنامه ویژه گفت‌وگوی خبری در صدا و سیمای ایران، با بیان این که قیمت واقعی پراید ۳۵ میلیون تومان است، توضیح داد: «قیمت واقعی پراید یا در واقع قیمت تمام شده پراید ۱۱۱، حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان است. او همچنین افزود: «قیمت بازاری آن اکنون حدود ۵۰ تا ۵۱ میلیون تومان است.» رحمانی ادامه داد: «در پی آن هستیم تا شرایط عادی و کیفیت و تنوع و تیراژ خودرو اصلاح شود. طرح ساماندهی و برنامه دو ساله داریم و خودروسازی را به اهلش واگذار خواهیم کرد.»

طبق گزارش‌ها، در یک هفته اخیر قیمت انواع پراید در بازار راکد خودرو، تقریبا هر روز افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، بهای هر دستگاه پراید ۱۳۱، با ۸۰۰ هزار تومان افزایش، به ۶۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. سایپا ۱۳۲ هم به قیمت ۶۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار قیمت گذاری شده است.

قیمت وانت پراید ۱۵۱ نیز طی نیز که طی روزهای گذشته به ۶۵ میلیون تومان رسیده بود، با افزایش ۱ میلیون تومانی به ۶۶ میلیون تومان رسید و رکورد تازه ای از خود بر جای گذاشت.

هر دستگاه پراید ۱۱۱، در تنوع رنگ با افزایشی ۹۰۰ هزار تومانی به قیمت ۶۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. قیمت این مدل خودرو در رنگ‌ سفید نیز ۶۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

چه کسی باید ارابه‌های مرگ را متوقف کند؟

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، ‌که سال ۱۳۹۷ اتومبیل‌ پراید را «ارابه مرگ» معرفی کرده بود، پس از یک سال اعلام کرد که از سال آینده، یعنی سال ۱۳۹۹، شماره‌گذاری خودرو سواری پراید متوقف می‌شود. این در حالی است که طی چند سال گذشته چندین بار از توقف تولید خودرو پراید سخن به میان آمده بود.

سردار سید کمال‌هادیانفر در این باره گفته است: «در تحلیل تصادفات کشور طی ۱۱سال گذشته، متوجه شدیم که ۳۴ درصد از جان‌باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودرو پراید بوده‌اند.»

هادیانفر با بیان اینکه متاسفانه پراید ایمنی کافی ندارد، اظهار کرد: «ما گزارش‌هایی را به شکل مکتوب و همراه با مستندات به وزیر صنعت معدن و تجارت ارسال کردیم و حضوری هم جلسه‌ای داشتیم. با مدیرعامل شرکت سایپا هم جلسه داشتیم و این موارد را منتقل کرده‌ایم و قرار شد با توجه به تعهدی که این شرکت‌ در سال ۹۸ برای فروش داشته،‌ از سال ۹۹ اراده بر این شود تا تولید پراید متوقف شود و ما این خودرو را شماره گذاری نمی‌کنیم تا خودرویی ایمن‌تر جایگزین شود».

مدت کوتاهی پس از اظهارات رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ‌در تیرماه سال گذشته، رئیس پلیس راهور تهران از خودروسازان خواسته بود که در مورد ایمنی خودروها، واقعیت را به مردم بگویند و نگویند: « سایپا مطمئن است.»

محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران، با اشاره به این‌ که پراید «بیشترین تصادفات تهران را به خود اختصاص داده است» تأکید کرد که خودروسازان «باید صادقانه به مردم اعلام کنند که با این مبلغی که خودرو تهیه می‌شود سطح ایمنی پایینی دارد.»

تیر ماه امسال نیز، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی‌ برای دومین سال متوالی از وضعیت ایمنی برخی خودروهای داخلی شدیدا انتقاد کرد و گفت:‌ «برخی خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند.» سردار سید کمال‌ هادیانفر در رزمایش گشت‌های نامحسوس پلیس راهور، که در دانشگاه علوم انتظامی‌ امین برگزار شد، گفت: «برخی خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند، آردی و پراید نباید در جاده‌ها تردد کنند. خودروسازان ما باید به سمت تولید خودروهای امن بروند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *