مطهری به جنتی: شما التزام عملی به نظام ندارید

By | ۱۳۹۸-۱۱-۲۷

نماینده تهران که تحت عنوان “عدم التزام عملی” به نظام رد صلاحیت شده، رویه شورای نگهبان را موجب استحاله مجلس، تقویت روحیه تظاهر نزد نمایندگان و حاکم شدن اختناق در جامعه دانسته است.

علی مطهری، نماینده تهران در سه دوره مجلس، در نامه‌ای خطاب به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، با تاکید بر حق آزادی بیان نوشته است: «این روزها هرجا می‌روم مردم می‌پرسند دلیل رد صلاحیت شما چه بود؟ می‌گویم خودم هم نمی‌دانم.»

مطهری اعلام کرده که حقوقدان شورای نگهبان، سه مورد از اظهارنظرهای او را مصداق عدم التزام عملی به نظام دانسته اما نتوانسته جوابی به پاسخ‌های او بدهد: «گفتم التزام عملی شامل اظهارنظر نمی‌‌شود و آحاد جامعه در اظهارنظر آزادند چه رسد به نماینده مجلس که طبق اصل ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی در همه مسائل کشور حق اظهارنظر دارد…»

شورای نگهبان نزدیک یک سوم نمایندگان فعلی مجلس را به دلایلی چون “عدم التزام به اسلام”، عدم التزام به ولایت فقیه” یا داشتن پرونده‌های مالی و اخلاقی رد صلاحیت کرده است.  مطهری پیش‌تر گفته که ۲۹۰ نماینده مجلس لازم نیست آیت‌الله باشند. او متهم کردن نمایندگان کنونی به تخلفات مالی و اخلاقی  را نیز برنامه‌ای برای سلب آبروی آنها خوانده است.

مطهری در نامه به احمد جنتی، به گفته خامنه‌ای استناد کرده که هر کس باید آزاد باشد حرفش را بزند. او رویکرد شورای نگهبان را “خلاف نظر رهبری” خوانده و گفته است: «… در این صورت جسارتا جنابعالی التزام عملی به نظام ندارید، نه بنده و ده‌ها کاندیدایی که به این بهانه رد صلاحیت شده‌اند. اگر به چنین چیزی معتقد نیستید و اظهار نظر را مشمول عدم التزام عملی نمی‌دانید، پس چه کسانی شورای نگهبان را از پشت صحنه اداره می‌کنند و با آینده انقلاب اسلامی بازی می‌کنند؟»

مطهری در این نامه گلایه می‌کند که رویه شورای نگهبان در تشدید تجسس اظهارنظرهای داوطلبان نمایندگی، ریاکاری و تظاهر را تقویت می‌کند و باعث استحاله مجلس و اختناق در جامعه خواهد شد او می‌نویسد به این ترتیب، نمایندگانی وارد می‌شوند که نظر واقعی خود را ابراز نمی‌کنند: «… چون نگران رصدها و مواخذه‌ها و رد صلاحیت‌ها هستند و این دیگر پارلمان به معنای واقعی و مظهر دمکراسی نیست. دکوری است از مجلس که بله ما هم پارلمان داریم؛ چیزی شبیه مجلس عربستان سعودی که صرفا جنبه مشورتی دارد و تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر نیست.»

مطهری در پایان این نامه خواستار اعلام عمومی علت رد صلاحیت خودش شده تا ابهام موضوع رفع شود. او در عین حال با دعوت مردم به مشارک در انتخابات تاکید کرده که این مردودی را به دل نگرفته و خودش را هم‌چنان “سرباز انقلاب اسلامی” می‌داند.

نایب رئیس سابق مجلس دهم دو هفته قبل نیز در واکنش به رد صلاحیت‌اش، بیانیه‌ای داده و نوشته بود که از این موضوع هم خوشحال شده هم نگران: «خوشحال شدم از این جهت که پاسخی پیدا کردم برای مردمی که اصرار داشتند تو حتما باید بیایی تا به آنها بگویم آمدم و مانع شدند. اما از آن جهت که با این نگاه شورای نگهبان، آزادی بیان محدودتر و نقش مردم در تعیین سرنوشت‌شان کمرنگ‌تر می‌شود، برای آینده انقلاب اسلامی نگران شدم…»

او در آن بیانیه تاکید کرده بود که به دو دلیل به موضوع عتراض نخواهد کرد زیرا اشکال وحدت قاضی و طرف دعوا وجود دارد و  شورای نگهبان به عنوان طرف مورد اعتراض، خودش داور است: «دلیل دوم این که اعتراض در این مرحله به معنی التماس خواهد بود و من التماس نمی‌کنم.»
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *