۶۷ درصد از جامعه کارگری دچار فقر مطلق هستند

By | ۱۳۹۸-۱۱-۲۸

نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: می‌گویند تحریم هستیم. اگر تحریم و فشار است، باید برای همه باشد، چرا فقط کارگران باید چوب تحریم را بخورند؟ فقط کارگران چوب نداشتن‌ها و کمبودها را می‌خورند.

حسن صادقی گفت: پرداخت همان دستمزد حداقلی به کارگران رعایت نمی‌شود، کارگران حداقلی‌بگیری هستند که در ماه فقط یک میلیون و 517 هزار تومان درآمد دارند .صادقی اظهار داشت: ملاک برای ما تعیین حداقل دستمزد کارگران سبد معیشت است. سبد را دولت تنظیم می‌کند. قرار بوده دولت در این‌ باره به مثابه ناظر بی‌طرف عمل کند که البته با وجود دولتی بودن اقتصاد ایران این بی‌طرفی معنی ندارد.به گفته این فعال کارگری، دولت 2 سبد را برای معیشت کارگران پیشنهاد داده است. یک «سبد فراوانی» با 475 قلم کالا و یک «سبد حداقلی» که 6 کالای اساسی دارد و با زیرمجموعه‌هایشان حدود 17 تا 18 کالا می‌شود؛ حالا قرار است مزد کارگران بر اساس آن سبد حداقلی تعریف شود.

مزد باید بر اساس ماده 41 قانون کار تعیین شود
این فعال کارگری با گلایه از رویکرد دولت در قبال روند و شیوه تعیین حداقل مزد کارگران گفت: ما می‌گوییم حداقل حقوق باید بر اساس ماده 41 قانون کار تعیین شود. یکی از مواردی که در این ماده ذکر شده تعیین مزد کارگران بر اساس نرخ واقعی تورم در کشور است.او ادامه داد: حداقل حقوق کفاف یک‌سوم زندگی کارگران را هم نمی‌دهد چراکه بنا بر گفته خودشان (آمارهای رسمی مرکز آمار ایران) 67 درصد از کارگران گرفتار فقر مطلق و مزمن شده‌اند.

ضریب جینی سال آینده بیشتر می‌شود
این فعال جامعه کارگری افزود: ما نگران این مساله هستیم که سال آینده ضریب جینی افزایش پیدا کند، ضریبی که بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر 45 تا 48 درصد است. این افزایش شکاف طبقانی به معنای گسترش فقر در کشور است؛ یعنی طبقه متوسط سقوط می‌کنند به دهک‌های پایین‌تر. حالا هرچه بگوییم این مساله واقعیت ندارد کاری درست نمی‌شود.او ادامه داد: چرا وقتی تورم در کشور ما شناور است، حقوق کارگران به صورت شناور و بر اساس نرخ تورم تعیین نمی‌شود؟او در جواب این پرسش که «وقتی مساله شناور شدن حقوق را مطرح می‌کنید، واکنش‌ها چگونه است» توضیح داد: می‌گویند تحریم هستیم. اگر تحریم و فشار است، باید برای همه باشد، چرا فقط کارگران باید چوب تحریم را بخورند؟ فقط کارگران چوب نداشتن‌ها و کمبودها را می‌خورند. باید تصمیم شجاعانه‌ای بگیریم و یک بار برای همیشه مزد کارگران را بر اساس تورم تعیین کنیم.او در پایان گفت: رشد عیدی و پاداش طی سال‌های گذشته تاکنون نسبت به دستمزدها معقول‌تر بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *