بازداشت مجید قاضی‌پور، سردبیر پایگاه خبری «باز انتخابات»

By | ۱۳۹۸-۱۱-۳۰

«مجید قاضی‌پور»، روزنامه‌نگار و سردبیر پایگاه خبری «باز انتخابات» که مدیر مسوول و صاحب‌ امتیاز ماه‌نامه «جامعه آزاد» هم هست، روز پنج‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸، حدود ساعت ۱۱ شب در منزل شخصی خود بازداشت شد.
ماموران امنیتی پس از حضور در منزل این روزنامه‌نگار، به همراه او به دفتر کارش رفتند و کامپیوتر، تلفن همراه، لپ‌تاپ و برخی دیگر از لوازم شخصی او و همکاران دیگرش را ضبط کردند.

هنوز مشخص نیست که نهاد بازداشت‌کننده این روزنامه‌نگار کیست و مکانی که او را نگه‌داری می‌کنند، کجا است.

بنابر گزارش‌های رسیده، قاضی‌پور پس از بازداشت، هیچ تماسی با خانواده‌ یا نزدیکانش نداشته است و وضعیت او در بی‌خبری سپری می‌شود.
به گفته یکی از نزدیکان قاضی‌پور، ساعت ۱۱ شب پنج‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸، چندین نفر از نیروهای امنیتی با لباس شخصی به منزل این روزنامه‌نگار هجوم برده و او را بازداشت کرده‌اند.

او پیش‌تر با خبرگزاری‌های «ایلنا» و «ایسنا» و چندین نشریه دیگر همکاری داشته است و به تازگی موفق به کسب مجوز ماه‌نامه جامعه آزاد شده بود که خیلی زود لغو امتیاز شد.

قاضی‌پور پیش‌تر خبرنگار صداوسیما و هم‌چنین «باشگاه خبرنگاران جوان» بوده است. او نیز مثل بسیاری از روزنامه‌نگارانی که در ماه‌های اخیر، پس از اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و همین‌طور نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد تهدید قرار گرفتند، بازداشت شد. طی ماه‌های اخیر ماموران امنیتی به منزل ده‌ها روزنامه‌نگار حمله کرده و وسایل شخصی آن‌ها، از قبیل تلفن‌ها و لپ‌تاپ‌های‌شان را ضبط کرده‌اند. بسیاری از آن‌ها از کار بی‌کار شده‌اند و برخی دیگر هرچند روز یک‌بار برای بازجویی و سوال و جواب احضار می‌شوند.

در بیشتر موارد، پرسش‌ها بر فعالیت روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی، به ویژه توییتر تمرکز داشته‌اند؛ به ویژه مسایلی از جمله اعتراض به کشتار آبان ۱۳۹۸، سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کشته شدن ۱۷۶ مسافر آن و هم‌چنین انتخابات مجلس شورای اسلامی.

از طرفی، به برخی از روزنا‌مه‌نگاران نیز تاکید شده است که بعد از برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، فشارها افزایش پیدا خواهند کرد.

قاضی‌پور نیز در حساب کاربری خود در توییتر، موارد انتقادی بسیاری را در مورد جمهوری اسلامی و سیاست‌های آن مطرح کرده بود. او در آخرین توییت خود در پانزدهم بهمن ماه نوشته بود: «میرسلیم، کاندیدایی که با قالیباف در یک لیست قرار خواهد گرفت، گفت: برای حذف رقبا (اصلاح‌طلبان) مجبورم در لیست کنار کسانی باشم که پرونده فساد اقتصادی دارند؟! اینطوری که شیفتگان خدمت به شیفتگان قدرت تبدیل می‌شوند و بی‌خیال مردم.»

یک ماه پیش‌تر، قاضی‌پور در توییتر چندین بار به «محمدباقر قالیباف»، کاندیدای مجلس یازدهم پرداخته و نوشته بود «مصطفی کواکبیان»، نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفته بود دستگاه‌ قضایی بایستی به پرونده قالیباف وارد شود: «کواکبیان محمد باقر قالیباف، کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم را که تخلفات بسیاری دارد ولی با فشار و دستور، پرونده‌اش در محاکم قضایی به جریان نیفتاده است و رویای سرلیستی و ریاست مجلس را دارد، به جوفروش گندم‌نما تشبیه کرد.»

کواکبیان که عضو فراکسیون امید مجلس دهم است، گفته بود: «دستگاه قضایی با عنایت به اعترافات آقای شریفی و بررسی نحوه واگذاری هزاران میلیاردی املاک نجومی و بدهی سرسام‌آور شهرداری تهران، می‌تواند جلوی ورود برخی جوفروشان گندم‌نما را به مجلس بگیرد.»

در همان زمان، قاضی‌پور در توییتی دیگر به بودجه‌های نهادها و مراکز مختلف مذهبی پرداخته بود؛ از جمله «مرکز خدمات حوزه‌های علمیه»، «شورای عالی حوزه‌های علمیه»، «شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران»، «جامعه‌المصطفی‌العالمیه»، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگا‌‌ه‌ها و شماری دیگر که در مجموع بیش از پنج هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان هزینه در بر خواهند داشت.

این روزنامه‌نگار در حساب کاربری خود نوشته بود: «اگر این مراکز یک سال، فقط یک سال تعطیل شوند، نه تنها آب از آب تکان نمی‌خورد بلکه موتور محرک دولت و اقتصاد به کار می‌افتد و فقر در کشور ریشه‌کن می‌شود و اشتغال به وجود می‌آورد.»

قاضی‌پور در آخرین روزهای سال ۲۰۱۹ به سراغ «آمنه سادات ذبیحی» و چند تن دیگر از خبرنگاران رفته و در توییترش درباره آن‌ها نوشته بود: «خبرنگار یا بازجو! حرفه خبرنگاری را از سال ۷۸ آغاز کردم و از حدود سال ۸۲ با آمنه سادات ذبیحی‌پور و از سال ۸۵ با داوود فتحلی‌زاده و علی رضوانی آشنا شدم. خبرنگار در ایران یا جاسوس است یا همکار اطلاعاتی‌ها. ولی مردان قصه ما از شکنجه زندانیان و کتک زدن آن‌ها برای من صحبت کرده‌اند.»

این اظهارنظر از آن جهت دارای اهمیت ویژه است که قاضی‌پور سال‌ها در صداوسیمای جمهوری اسلامی به عنوان خبرنگار کار می‌کرده و همکار آمنه سادات ذبیحی بوده که به گفته «سپیده قلیان»، کنش‌گر مدنی، در جلسات بازجویی او حضور داشته است.

آمنه سادات ذبیحی، خبرنگار برنامه تلویزونی «۲۰:۳۰» در صداوسیما است که برنامه‌ای امنیتی توصیف می‌شود. از سوی دیگر، قاضی‌پور در توییت خود سه نفر از همکاران صداوسیمای جمهوری اسلامی خود را به عنوان «بازجو»، «جاسوس» یا «همکار اطلاعاتی‌ها» معرفی کرده است.

طبق اسنادی که در اختیار «ایران‌وایر» قرار گرفته است، قاضی‌پور در سال ۱۳۹۱ از صداوسیمای جمهوری اسلامی به دلیل «رد صلاحیت اشتغال» شکایت کرده بود. این شکایت در شعبه ۲۲ دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفت و مختومه اعلام شد.

قاضی‌پور انتقاداتی به کشتار آبان ۱۳۹۸ هم مطرح کرده است. او با وجودی که مدت‌زمان زیادی از حضورش در شبکه اجتماعی توییتر نگذشته اما اظهارنظرهایش انگار برای نهادهای امنیتی قابل تحمل نبوده است.

این روزنامه‌نگار درباره عدم ارایه آمار کشته‌های آبان ماه نوشته بود: «تا وقتی که خود شی و خود آمار ندهی، باید برای بدست آوردن اخبار، به رویترز، حقوق بشر، ایران اینترنشنال، بی‌بی‌سی، هرانا، VOA (صدای آمریکا) و هر آن‌چه که آن‌ها می‌گویند، توجه کرد.»

او در ادامه این توییت باز هم به آمنه سادات ذبیحی اشاره کرده بود: «و می‌توان به گزارش‌های خانم آمنه سادات ذبیح‌پور هم توجه کرد که به آمار برخی کشته‌های آبان ۹۸ نیز اضافه می‌کند.»

موج تازه اعمال فشار، تهدید، احضار و بازداشت روزنامه‌نگارها که در بهمن ۱۳۹۸ شروع شده با بازداشت مجید قاضی‌پور ادامه پیدا کرده است. قاضی‌پور با آنکه در ارگان‌های وابسته به جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد و سابقه همکاری با رسانه‌های حکومتی، از جمله صداوسیما یا باشگاه خبرنگاران جوان را دارد اما از این موج بی‌نصیب نمانده است.

هنوز معلوم نیست که او در چه شرایطی به سر می‌برد و با چه روند قضایی مواجه می‌شود اما از ابتدایی‌ترین حق خود، یعنی اطلاع‌رسانی از وضعیتش نیز محروم مانده است.
آیدا قجر, ایران وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *