جایگاه ایران در شاخص”شکوفایی کودکان”: رده ۶۳ از ۱۸۰ کشور

By | ۱۳۹۸-۱۱-۳۰

شاخص شکوفایی کودکان از جمله رده بندی‌های میزان توسعه جوامع انسانی است که با توجه به شاخص‌هایی چون نرخ بقای کودکان و کیفیت بهداشت، آموزش و تغذیه آنها دسته‌بندی می‌شود.

مجله پزشکی “لنست” با انتشار گزارشی با همکاری سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان ملل متحد(یونیسف)شاخص جهانی “شکوفایی کودکان” را در میان ۱۸۰ کشور جهان طبقه بندی کرده است.

به گزارش عصرایران به نقل از سی‌ان‌ان، در این گزارش جایگاه ایران از میان 180 کشور جهان با کسب نمره 70 صدم درصد، در رده 63 قرار گرفته است.

شاخص شکوفایی کودکان از جمله رده بندی‌های میزان توسعه جوامع انسانی است که با توجه به شاخص‌هایی چون نرخ بقای کودکان و کیفیت بهداشت، آموزش و تغذیه آنها دسته‌بندی می‌شود.

در رده بندی امسال 10 کشور نخست لیست به ترتیب عبارتند از: نروژ (جایگاه اول)، کره جنوبی،هلند، فرانسه، ایرلند،دانمارک، ژاپن، بلژیک، ایسلند و بریتانیا.

10 کشور آخر لیست هم به ترتیب عبارتنداز: جمهوری آفریقای مرکزی (در رده 180)، چاد، سومالی، نیجر، مالی، گینه، نیجریه،سودان جنوبی، سیئرالئون و افغانستان.

در این لیست جایگاه ایالات متحده آمریکا پس از بوسنی و هرزگوین که در رده 38 قرار دارد، در رده 39 لیست است.

عربستان سعودی در این لیست در جایگاه 36 است، ترکیه در رده 60 ، کویت در جایگاه 42 و چین در رده 43 قرار گرفته است.

امارات متحده عربی در جایگاه 49 و روسیه در جایگاه 79 و عراق در رده 121 قرار دارد.

مدیر سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای با اشاره به انتشار گزارش جدید شاخص شکوفایی کودکان نوشت:” این گزارش نشان می‌دهد که تصمیم گیرندگان جهان غالبا کودکان و جوانان امروزی را ناکام می‌دانند: نتوانند از سلامتی خود محافظت کنند، نتوانند از حقوق خود محافظت کنند  و نتوانند از سیاره خود محافظت کنند… این (گزارش) باید یک فراخوان بیدارکننده برای کشورها باشد که در زمینه سلامت کودکان و توسعه سرمایه گذاری کنند، اطمینان حاصل کنند که صدای آنها شنیده می‌شود، از حقوق آنها محافظت می‌کنند و آینده‌ای مناسب برای کودکان می‌سازند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *