وکیل سپیده کاشانی: آن‌چه بر نیلوفر بیانی گذشته، درباره موکلم رخ داده است

By | ۱۳۹۸-۱۲-۰۱

وکیل سیپده کاشانی، فعال محیط زیست زندانی، خبر داد که موارد «شکنجه و آزار جنسی» که نیلوفر بیانی در نامه‌های خود مطرح کرده، درباره موکلش نیز رخ داده است.

کاظم حسینی، از وکلای «مورد اعتماد قوه قضائیه» که وکالت تعدادی از این فعالان محیط زیست را بر عهده دارد، در مصاحبه با وب‌سایت انصاف‌نیوز گفت که «اتفاقات رخ داده» برای سپیده کاشانی به صورت کتبی و شفاهی به دادگاه اعلام شده است.

وی تاکید کرد که «برخی اتفاقات» رخ داده در حین بازجویی «اساس تحقیقات را به‌طور کامل زیر سوال می‌برد».

وکیل سپیده کاشانی در پاسخ به این که آیا «اتفاقات» رخ داده برای موکلش شبیه مسائل مطرح شده در نامه نیلوفر بیانی بوده، گفت: «چیزی شبیه به همین مسائل بود.»

نیلوفر بیانی، از بازداشت‌شدگان پرونده مدافعان محیط زیست، در چند نامه به مقام‌های مختلف در جمهوری اسلامی، از «شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی، تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی» در جریان دست‌کم «۱۲۰۰ ساعت» بازجویی خود به دست بازجویان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خبر داده است.

خانم بیانی از جمله نوشته که «به همراه هفت مرد مسلح به ویلایی خصوصی در لواسان منتقل شده تا با وجود امتناع، مجبور به نظاره رفتار غیراخلاقی و غیراسلامی آنها در استخر خصوصی بشود».

نیلوفر بیانی در نخستین جلسه دادگاه خود نیز اعلام کرده بود که اعترافاتش در زمان بازجویی تحت شکنجه بوده است. پس از این سخنان، از حضور خانم بیانی در جلسات بعدی دادگاه جلوگیری شد.

در همین حال آقای حسینی گفت: «خانم بیانی در جلسه‌ اول مواردی را اشاره کرد اما وسط دادگاه ایشان را بردند و ما هم دیگر ایشان را ندیدیم.»

سپیده کاشانی و همسرش هومن جوکار به همراه نیلوفر بیانی و پنج فعال دیگر محیط زیست از دو سال پیش زندانی هستند.

سام رجبی، امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز، دیگر فعالان زندانی محیط زیست هستند.

این فعالان محیط زیست در مجموع به ۵۸ سال زندان محکوم شده‌اند.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، نیز همراه با این هشت نفر بازداشت شده بود اما در ۲۱ بهمن ۹۶ به خانواده وی اطلاع داده شد که در زندان «خودکشی» کرده‌. خانواده‌ سیدامامی این ادعا را رد کرده‌اند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *