ناپدید شدن قایق مهاجران ایرانی و آفریقایی با ۹۱ سرنشین در مدیترانه

By | ۱۳۹۸-۱۲-۰۲

یک قایق لاستیکی با ۹۱ سرنشین که از لیبی رهسپار اروپا بود در آب‌های مدیترانه ناپدید شده است؛ این خبر روز پنج‌شنبه از سوی آژانس مهاجرت سازمان ملل اعلام شد.

به گزارش یورونیوز، سرنشینان این قایق عمدتا مهاجران آفریقایی بوده‌اند اما چند ایرانی نیز در میان آنها دیده شده است.

این قایق ۸ فوریه (۱۹ بهمن) سواحل کاربولی در ۵۰ کیلومتری شرق طرابلس، پایتخت لیبی را ترک کرده و آخرین اطلاعاتی که از آن دریافت شده بود نیز از ورودش به آب‌های بین‌المللی در شمال لیبی حکایت داشت.

سرنشینان این قایق بامداد یکشنبه ۹ فوریه با تماس با «خط تلفن هشدار» (Alarm Phone) که یک خط تلفن اضطراری برای کمک به مهاجران گرفتار در دریا است، از وضعیت بحرانی خود در میان امواج دریا خبر داده‌اند و درخواست کمک کرده‌اند. آنها همچنین مختصات قایق خود را از مسیر این خط تلفن مخابره کرده‌اند.

پس از آن، اطلاعات مربوط به این قایق از مسیر «خط تلفن هشدار» در اختیار گارد ساحلی مالت، ایتالیا و لیبی قرار می‌گیرد. اما گارد ساحلی لیبی تنها پنج ساعت پس از دریافت این پیام کمک، دو کشتی را برای نجات به محل حادثه می‌فرستد و در نهایت نیز نشانی از قایق مهاجران پیدا نمی‌کند.

مهاجران در آخرین تماس‌های خود گفته بودند که موتور قایق از کار افتاده و قایق در حال غرق شدن است و اینکه بسیاری از مهاجران به درون آب افتاده‌اند.

بنا بر گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، جستجوی تیم‌های نجات مالت، ایتالیا، لیبی و کشتی نجات غیردولتی «آیتا ماری» نیز برای یافتن نشانی از سرنشینان این قایق همچنان بی‌نتیجه بوده است.

اخبار مربوط به ناپدید شدن این قایق در حالی منتشر می‌شود که انتقادها به عدم وجود ماموریت‌های نجات اتحادیه اروپا در مدیترانه افزایش یافته است.

به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت، شمار «قایق‌های نامرئی» یا «قایق‌های ارواح» که در دریای مدیترانه گم می‌شوند رو به افزایش است. این آژانس سال گذشته اطلاعات مربوط به ۷ قایق را ثبت کرد که با ۴۱۷ سرنشین در مدیترانه ناپدید شدند؛ رقمی که نسبت به یک سال پیش از آن چهار برابر افزایش یافته بود.

در مجموع از سال ۲۰۱۴ میلادی تا اکتبر ۲۰۱۹ حدود ۱۹ هزار مهاجر در آبهای مدیترانه غرق یا ناپدید شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *