شمار رسمی قربانیان ایرانی کرونا به ۱۵ نفر رسید، ۹۵ مورد ابتلای قطعی

By | ۱۳۹۸-۱۲-۰۶

کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت، شمار قربانیان کرونا در ایران تا ظهر روز سه‌شنبه، ششم اسفند، را ۱۵ نفر اعلام کرد. شمار مبتلایان قطعی به کرونا در کل کشور نیز ۹۵ نفر اعلام شد.

آقای جهان‌پور در گفت‌و‌گو با شبکه خبر تلویزیون اعلام کرد که از روز دوشنبه، پنجم اسفند تا ظهر روز ششم اسفند، نتایج آزمایش‌ ۳۴ نفر دیگر مثبت بوده است.

وی به طور تفکیکی شمار این افراد را به این ترتیب اعلام کرد: «۱۶ نفر از استان و شهر قم، ۹ نفر شهر تهران، یک نفر استان فارس، دو نفر استان گیلان، دو نفر استان مازندران، یک نفر شهرستان نیشابور، دو نفر استان البرز و یک نفر شهرستان قشم.»

اعلام این آمار برای افراد مبتلا به ویروس کرونا در حالی است که با توجه به آن که این ویروس یک تا دو درصد قربانی می‌گیرد، در کشوری با ۱۵ قربانی باید دست‌کم ۱۵۰۰ تا سه هزار نفر در حال حاضر به این بیماری مبتلا باشند.

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت، روز دوشنبه میزان مرگ و میر کرونا در ایران را «۱.۳ درصد» اعلام کرد. او همچنین تعداد افراد مشکوک به آلودگی را ۹۱۶ تن اعلام کرد.

مشخص نیست که مقامات بهداشتی ایران از انتشار آمار دقیق خودداری می‌کنند یا هنوز قادر به شناسایی تمام افراد مبتلا نبوده‌اند.

آن‌ طور که این مقام وزارت بهداشت گفته، در اغلب موارد، این افراد با شهر قم «مراوده» داشته‌اند و برخی از آنها شهروندان قمی هستند که به خارج از استان سفر کرده‌اند.

آقای جهان‌پور با انتقاد از سفرهای بین شهری مردم، علت مخالفت وزارت بهداشت با تعطیلی مدارس را نیز جلوگیری از افزایش این سفرها و شیوع بیماری در همه شهرهای کشور عنوان کرد و از مردم خواست در منازل و شهرهای خود بمانند.

پیش از سخنان وی با اعلام نتیجه مثبت آزمایش دو بیمار فوت‌شده در روزهای اخیر در ساوه از سوی آمار تائیدشده قربانیان کرونا در ایران به ۱۵ نفر رسید.

عباس نیک‌روش، رئیس علوم پزشکی ساوه هم روز سه‌شنبه، ششم بهمن به خبرگزاری ایسنا گفت که نتیجه آزمایش ابتلا به کرونای دو بیمار فوت‌شده در این شهر مثبت بوده است.

به گفته وی، این دو نفر، دو زن ۸۲ و ۸۷ ساله «با سابقه بیماری‌های قلبی، ریوی، کبدی و کلیوی بودند».

او افزود که فرزندان بیمار جان‌باخته ۸۲ ساله، «ساکن شهر قم بوده‌اند و بیمار در این شهر تردد داشته است».

خبرگزاری ایسنا در گزارش دیگری به نقل از معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از ابتلای یکی از دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه به کرونا خبر داد.

عبدالمجید خوشنود گفت که این دانشجو «در حال حاضر در قرنطینه به سر می‌برد و حال عمومی او رو به بهبود است.»

بر اساس این گزارش، نتیجه آزمایش این دانشجو در حالی مثبت اعلام شده که نتایج «تست‌های اولیه» از وی به کرونا «منفی (بود و) حتی این دانشجو در شرف ترخیص قرار گرفته بود.»

آقای خشنود در عین حال از «تخلیه» تمام خوابگاه‌های دانشگاه خواجه نصیر و ضدعفونی آنها و نیز «تحت نظر گرفتن همه اطرافیان و هم‌اتاقی‌های» این دانشجو خبر داد.

خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از اکبر ترکی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، بدون اشاره به جزئیات، به گزارش «مفصل» وزیر بهداشت و معاونان وی در جلسه غیر علنی مجلس درباره شیوع کرونا در استان‌های مختلف خبر داد.

ترکی درباره قرنطینه شدن استان قم به عنوان مرکز شیوع کرونا در ایران نیز گفت که «قرنطینه شهر بزرگی مانند قم مقدور نیست.»

به گفته وی، تنها «اماکن و برخی از مکان‌های مشکوک» در این شهر قرنطینه شده ‌و اطراف و داخل حرم معصومه که «ازدحام بسیاری دارد، به صورتی مدیریت می‌شود.»

این نماینده به جزئیات شیوه این مدیریت اشاره‌ای نکرد.

به دنبال انتشار اخبار مربوط به شیوع کرونا در قم، درخواست‌های متعددی برای قرنطینه این شهر و بستن اماکن مذهبی آن منتشر شده بود که روحانیون از جمله محمد سعیدی، تولیت این آرمگاه، گفته بود که دونالد ترامپ «خبیث و کثیف و شرور به بهانه کرونا می‌خواهد ضربه فرهنگی و حیثیتی به قم بزند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنا بر تصمیم هیئت رئیسه مجلس خبرگان و «در راستای عمل به توصیه‌های پیشگیرانه»، هشتمین اجلاس رسمی خبرگان که قرار بود در روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفند ۹۸ برگزار شود به زمان دیگری موکول شد.

این بیانیه در حالی منتشر شده که مصطفی فقیهی، روزنامه‌نگار و صاحب امتیاز وب‌سایت انتخاب در توئیتی بر اساس شنیده‌های خود می‌گوید که آیت‌الله موسی شبیری زنجانی در قرنطینه است. آقای موسوی شبیری ۹۲ ساله است.

بر اساس این توئیت که منبع دیگری آن را تائید نکرده، مجتبی فاضلی، خواهرزاده آیت‌الله شبیری زنجانی بر اثر ابتلا به کرونا «جان باخته» و «میرمحمدی» دیگر خواهرزاده وی در قرنطینه است.

خبرگزاری ایلنا روز سه‌شنبه، ششم اسفند نوشت که بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۱ مورد قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده است.

در پی شیوع کرونا مدارس و مهدهای کودک امروز سه‌شنبه ۶ اسفندماه تعطیل است. وزارت بهداشت اعلام کرده‌ با توجه به این که تعطیلی مدارس «تاثیری بر کاهش شیوع ویروس کرونا ندارد»، برنامه‌ای برای تعطیلی مدارس نیز نخواهد داشت.

نگرانی از شیوع کرونا در ایران به اندازه‌ای افزایش یافته که شاهزاده رضا پهلوی نیز در توئیتی از مردم خواسته «جز در موارد بسیار ضروری از خانه خارج نشوند و از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند.»

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا، مهر، تسنیم، توئیتر و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *