سرگردانی و طرد دانشجویان ایرانی در ترکیه در پی بسته شدن مرزها هم‌زمان با بحران کرونا

By | ۱۳۹۸-۱۲-۱۹

در پی بسته شدن مرزهای ترکیه با ایران به دلیل نگرانی از شیوع بیماری کرونا،‌ برخی دانشجویان ایرانی ساکن این کشور دچار سرگردانی شده و از تشدید بدبینی به ایرانیان از سوی مردم محلی گلایه می‌کنند.

خبرگزاری آناتولی روز شنبه ۱۷ اسفندماه گزارش داد که تصمیم مقام‌های ترکیه مبنی بر بستن مرز زمینی با ایران و تعلیق پروازها به این کشور به دلیل شیوع کرونا موجب شده است که بسیاری از هفت‌هزار نفر دانشجوی ایرانی ترکیه در حالت «برزخ» قرار گیرند.

فاطمه حسن پور جنتی، دانشجوی دکترا در دانشگاه «غازی» آنکارا، که ۱۰ ماه خانواده‌ ساکن تبریز خود را ندیده، مجبور شده هفته گذشته یک سفر برنامه‌ریزی‌شده را لغو کند.

فاطمه باغی، دانشجوی پرستاری در دانشگاه «حاجت‌تپه» آنکارا، به آناتولی گفته است: «این ویروس باعث شده که دانشجویان ایرانی با برداشت‌های منفی از نگاه برخی مردم محلی روبرو شوند.»

باغی می‌گوید که دانشجویان دیگر همدیگر را از نشستن در کنار او به دلیل ترس از امکان آلوده شدن به کرونا بر حذر می‌دارند. او تحمل این مساله را سخت دانست.

یک دانشجوی روزنامه‌نگاری در آنکارا در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال ضمن تایید این بدبینی نسبت به ایرانیان، اشاره کرد که روز جمعه پس از مراجعه او به یک اتاق اداری دانشگاه،‌ سایر مراجعان اتاق را ترک کردند و مسئول اداری نیز با احتیاط و عدم رغبت به کارش رسیدگی کرد.

همچنین در پی لغو سفرهای هوایی،‌ تعدادی از دانشجویان ایرانی ساکن کشورهای دیگر که برنامه بازگشت به ایران با پروازهای غیرمستقیم فرودگاه ترکیه را داشتند نیز با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

پیشتر مقام‌های ترکیه ایران با به دلیل عدم اجرای اقدام‌های احتیاطی در زمینه کنترل بیماری کرونا مورد انتقاد قرار دادند.

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت این کشور، در همین زمینه گفته بود: «ما (به ایران)‌ پیشنهاد دادیم شهر قم را قرنطینه کنند، اما گفتند نیازی نیست.»

او با اشاره به درخواست ایران برای کمک از ترکیه گفت: «حالا که وضعیت جدی شده، در خصوص گام‌های ضروری از ما کمک می خواهند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *