حداقل ۴۷۷ نفر در ۲۷ استان ایران بر اثر کرونا جان باخته‌اند

By | ۱۳۹۸-۱۲-۱۹

در حالی که وزارت بهداشت ایران تعداد قربانیان کرونا را ۱۹۴ نفر اعلام کرده است، آماری که رادیو فردا از اظهارات مقامات رسمی محلی و نمایندگان مجلس جمع‌آوری کرده است حکایت از فوت حداقل ۴۷۷ نفر در ۲۷ استان دارد.

آمار افراد فوت شده در استان قم که کانون شیوع کرونا در ایران بوده و همچنین استان تهران توسط مقامات وزارت بهداشت اعلام نشده است.

با این حال، احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم، پنجم اسفند خبر داده بود که تا آن زمان حدود ۵۰ نفر در استان قم بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند. مقام‌های وزارت بهداشت این سخنان را تکذیب کردند ولی هنوز هیچ آمار تفکیکی در این زمینه ارائه نکرده‌اند.

به جز قم و تهران، استان‌های شمالی ایران بیشترین تعداد افراد مبتلا و قربانی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا داشته‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ستاد پیشگیری از کرونا در استان گلستان اعلام کرد که ۵۰ نفر در این استان بر اثر ابتلا به کرونا فوت شده‌اند.

محمدحسین قربانی، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان، نیز در جلسه‌ای در رشت گفته که آمار درگذشتگان مبتلا به کرونا در گیلان «بالغ بر ۲۰۰ نفر» است.

با این حال، آقای قربانی ساعاتی پس از انتشار این خبر گفت: «تعداد فوتی‌های استان گیلان از اول اسفند و طی ۱۶ روز پیش ۲۰۰ نفر اعلام شده است و این تعداد فوتی بر اثر کرونا نبوده و بسیاری از فوتی‌ها بر اثر بیماری‌های مختلف مثل بیماری قلبی و تنفسی بوده است و ۲۱ فوتی تست کرونا مثبت داشتیم».

روز یکشنبه همچنین غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت درمجلس، اعلام کرد که آمار مقامات دولتی درباره تعداد افراد فوت شده در استان گیلان «واقعی نیست» و «روزانه فقط ۳۰ الی ۴۰ نفر در استان جان خود را از دست می‌دهند».

موضوع شیوع کرونا در ایران به طور ناگهانی روز ۳۰ بهمن با اعلام خبر مرگ دو نفر در شهر قم پرسروصدا شد بدون اینکه رسانه‌های ایران گزارشی درباره ابتلای افراد به این ویروس منتشر کنند. این نوع رفتار باعث شد که بسیاری، جمهوری اسلامی را به «پنهانکاری» و «کوچک جلوه دادن» بحران کرونا متهم کنند.

حتی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چهره‌های سیاسی به این رفتار حکومت اعتراض کردند و خواستار شفافیت درباره گسترش این ویروس در ایران شدند.

اعتراض‌های زیادی نیز نسبت به قرنطینه نشدن شهر قم به عنوان کانون شیوع ویروس کرونا در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت ولی مقام‌های وزارت بهداشت این اقدام را مربوط به جنگ جهانی دوم دانستند.

در دو هفته اخیر شیوع این ویروس در ایران به گونه‌ای شدت گرفته که اکنون استان‌های شمالی به کانون‌های جدید کرونا تبدیل شده است.

درباره تعداد افراد فوت شده در استان مازندران بر اثر ابتلا به کرونا تاکنون چندین گزارش منتشر شده است.

عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تعداد افراد قربانی شده در اثر ابتلا به کرونا این استان را ۲۱ نفر اعلام کرد اما گزارش‌های غیر رسمی حکایت از فوت افراد بیشتری دارد.

محمدعلی شاعری، رئیس مجمع نمایندگان مازندران، در این زمینه اعلام کرد که «تلفات هر لحظه در حال افزایش است».

تعداد افراد فوت شده در استان تهران هنوز اعلام نشده است.

در همین حال حسن اینانلو، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، خبر داد که ۱۹ نفر در بیمارستان‌های این استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، هم تعداد افراد فوت شده در استان مرکزی به دلیل ابتلا به کرونا را ۱۳ نفر اعلام کرد.

همچنین بر اثر آمار ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا، آمار افراد فوت شده در یزد به ۱۰ نفر رسیده است.

محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تعداد افراد فوت شده در استان آذربایجان شرقی بر اثر ابتلا به این ویروس را ۱۱ نفر اعلام کرد.

جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، آذربایجان‌غربی، نیز تعداد افراد فوت شده در این استان را دو نفر اعلام کرد. همچنین به گفته اخوان اکبری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ۹ نفر در این استان فوت شده‌اند.

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نیز خبر داده که تست کرونا ۱۲ نفر از افراد فوت شده مثبت بوده است.

علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اعلام کرده که تعداد جان‌باختگان کرونا در استان خوزستان به ۱۶ نفر رسیده است.

محمد حسین ارداقیان، مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، تعداد قربانیان کرونا در این استان را ۹ نفر اعلام کرده است.

محمد دهقانی فیروزآبادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، اعلام کرده که سه نفر در این استان فوت شده‌اند که هر سه از شهرستان بیرجند بوده‌ و بالای ۵۰ سال سن داشته‌اند.

همچنین به گفته حسین فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان، پنج نفر در این استان به خاطر کرونا فوت شده‌اند.

محمدرضا نیکبخت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، نیز تعداد افراد فوت شده در این استان را پنج نفر اعلام کرده است.

همچنین به گفته محمد کریمیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، تعداد افراد فوت شده در استان ایلام نیز روز یکشنبه به سه نفر رسید.

مجید شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، از فوت یک نفر در استان چهار محال و بختیاری خبر داده است. در استان زنجان نیز سه نفر فوت شده‌اند.

عبدالرسول همتی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تعداد افراد فوت شده در این استان را دو نفر اعلام کرد.

نوید دانایی، رئیس علوم پزشکی استان سمنان، نیز از مرگ دو بیمار مبتلا به کرونا در مناطق تحت پوشش این دانشگاه خبر داده است.

محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، اعلام کرد که یک نفر به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده است.

بر اساس آمار علوم پزشکی کردستان نیز پنج نفر در این استان فوت شده‌اند.

همچنین به گفته ابراهیم شکیبا،سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در استان کرمانشاه، سه نفر در این استان فوت شده‌اند.

همچنین بر اساس آخرین اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، یک نفر و بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی همدان، سه نفر در این دو استان فوت شده‌اند.

مقامات استان خراسان رضوی آمار کل قربانیان کرونا در این استان را اعلام نکرده‌اند و تنها آمار افراد فوت شده در برخی از شهرستان‌های این استان اعلام شده است.

به گفته محسن عظیمی‌نژاد، رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور، ۱۴ نفر مشکوک به ویروس کرونا در نیشابور فوت کرده‌اند که از این تعداد، فوت چهار نفر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا تاکنون تأیید شده است.

محمدجواد یزدانی، رئیس شبکه بهداشت و درمان کاشمر، نیز خبر داده که از چهار بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این شهرستان سه نفر جان خود را از دست دادند.

همچنین یک نفر در قوچان به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا، فارس، صدا و سیما و تسنیم/ ا.م/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *