تئو‌ر‌ی‌های توطئه درباره کرونا؛ از “مجازات الهی” تا “حمله بیوتروریستی”

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۰

پا به پای گسترش بیماری کرونا در جهان تئوری‌های توطئه و ادعاهای خرافی نیز در حال اشاعه است. برخی آنرا سلاح بیولوژیکی می‌دانند، برخی مجازات الهی. بازار “معجزه” نیز داغ است از مصرف ادرار تا “دارو”هایی در اینترنت.

تاگس شاو، وبسایت شبکه اول تلویزیون آلمان در گزارشی درباره شیوع ویروس کرونا در جهان نوشته است سریع‌تر از این ویروس افسانه‌ و خرافه درباره منشاء آن در جهان منتشر شده است. تاگس‌شاو هم‌چنین نوشته است که سازمان بهداشت جهانی نسبت به سوءاستفاده شارلاتان‌ها هشدار داده است.

این خبرگزاری به نمونه‌های مختلفی از تصورات خرافی یا تئوری‌های توطئه اشاره کرده است. مثلا روحانیون تونس باور دارند که “چین به خاطر رفتاری که با ایغورها می‌کند دارد مجازات می‌شود”.

یک “تحلیل‌گر سیاسی” در عراق مدعی است که منشاء این ویروس توطئه‌ مشترک اسرائیل و آمریکاست برای وارد کردن تلفات به جمعیت جهان است. این تحلیل‌گر عراقی تئوری خود را با این استدلال مزین کرده که دین کوناتز، نویسنده آمریکایی در کتابی که سال ۱۹۸۱ به نام “چشمان تاریکی” نوشته شیوع این بیماری را پیش‌بینی کرده است.

این نویسنده آمریکایی در کتاب خود به واقع به ویروسی به نام “ووهان ۴۰۰” اشاره کرده و حالا نیز آغاز ویروس کرونا از ایالت ووهان چین بوده است. اما تمام شباهت این داستان با ادعای تحلیلگر یاد شده بیش از این یک سطر نیست. ویروس کرونای واقعی حداقل دو هفته طول می‌کشد تا خود را در بدن مبتلا نشان دهد و میزان مرگ و میر ناشی از آن نیز تا دو درصد است. در حالی که ویروس تخیلی “چشمان تاریکی” ظرف مدتی کوتاه بروز می‌کند و هرکس به آن مبتلا شود می‌میرد.

ادعاها درباره منشاء ویروس کرونا

در بسیاری از تئوری‌های توطئه سناریویی طراحی می‌شود که بنابر آن نیروهایی پشت پرده قصد دارند سیاست و اقتصاد جهان را به فرمان خود درآورد و برای این کار از سلاح‌های بیولوژیکی استفاده می‌کند. سرنخ این سلاح‌ها نیز به یهودیان می‌رسد. تحلیلگر عراقی گفته است: “پشت این توطئه احتمالا خانواده یهودی روتشلید” و درحقیقت “یک لابی صهیونیستی” قرار دارد.

در روسیه و ایران شایعاتی رواج پیدا کرده که کرونا سلاح بیولوژیکی است که آمریکا ساخته و متقابلا راستگرایان در آمریکا باور دارند این ویروس کار مخالفان واکسیناسیون است و دمکرات‌ها و بیل‌ گیتس پایه‌گذار مایکروسافت پشت تولید آن هستند.

در کنار شایعات و عوام‌فریبی‌هایی که درباره ویروس کرونا مطرح شده، ادعاهای نادرستی هم درباره راه‌های درمان و ایمن سازی در مقابل این ویروس در حال گسترش است. مثلا دونالد ترامپ گفته است که به زودی واکسنی برای کرونا تولید می‌شود. این در حالی است که دانشمندان و سازمان بهداشت جهانی مطلقا چنین پیش‌بینی نکرده‌اند.

به گزارش بی بی سی یک کشیش در نیجریه مدعی شده است که سوپی مخصوص می‌تواند کرونا را درمان کند. در شبکه‌های اجتماعی در آفریقا درباره تاثیر سیر به عنوان داروی درمان کرونا گفته می‌شود. فعالان ناسیونالیست و تندرو هند می‌گویند ادرار یا کود گاوهای هندی داروی کروناست.

مشاوران شارلاتان و داروهای گران

سازمان بهداشت جهانی به شدت در مورد حقه‌بازانی که در بازار داغ کرونا در پی شکار شهروندان هستند هشدار می‌دهد. به گفته این سازمان این‌ها افرادی مذهبی و خرافی هستند یا اهداف سیاسی دارند یا دنبال پر کردن جیب خود می‌باشند. زیرا ترس شهروندان ناآگاه از دلایل بیماری منبع درآمد خوبی برای این افراد است.

سازمان بهداشت جهانی گزارش کرده است که بازار این مشاوران در شبکه‌های اجتماعی داغ است: ظرف مدت کوتاهی کتاب‌های بسیاری در این زمینه منتشر شده‌اند که نویسندگان آنها مدعی‌اند رمز بیماری را پیدا کرده و به درمان آن نیز دست یافته‌اند.

فروشگاه اینترنتی آمازون در پایان ماه فوریه اعلام کرد که مجبور شده است ده‌ها هزار محصول ارائه شده را حذف کند که وعده محافظت در برابر ویروس کرونا را به مشتریان داده‌اند. “دارو”هایی که بسیار هم گران بوده‌اند.

تئوری‌هایی که مقام‌های جمهوری اسلامی طرح می‌کنند

اشاره تاگس‌شاو در گزارش خود پیرامون تئوری توطئه مقام‌های جمهوری اسلامی احتمالا به سخنانی است که در این روزها از برخی از مقام‌های حکومت ایران در رسانه‌ها خبرساز شده است. از جمله حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ‌که شیوع کرونا را “حمله بیوتروریستی” علیه ایران و چین دانسته است. یا حسن عراقی‌زاده، رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح و سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا نیروهای مسلح که از وجود “برخی شواهد” گفته که احتمال حمله بیولوژیک آمریکا را تقویت می‌کند.

غلامرضا جلالی، رئیس پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی نیز در این باره گفته است: « بررسی پیامدهای این ویروس از نظر میزان تلفات یا وسعت همه گیری و نوع موج رسانه‌ای حاکم بر آن در جهت تشدید ترس و وحشت و نگرانی بین مردم این فرضیه را تقویت می کند که یک حمله زیستی با اهداف اقتصادی علیه چین و ایران روی داده است.»

شهروز برزگر، یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به دو ویروس متفاوت اشاره کرده و گفته است: « دو نوع ویروس در کشور هست. یکی ویروس ووهان چین و یکی دیگر ویروسی با منشأ نامعلوم که به نظرم در این باره این احتمال وجود دارد که ویروس از نوع بیوتروریسم آمریکا باشد که در ایران پخش شده است.»
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *