پیش‌بینی اوج گرفتن شیوع کُرونا در دو هفته آینده؛ وضعیت گیلان از قرمز هم گذشته!

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۰

– عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کمیته کشوری مقابله با کرونا: «در روزهای ابتدایی، این بیماری توسط مسئولان جدی نگرفته نشد و زمانی که ویروس پیشرفت کرد توجه به سمت آن جلب شد.»
– خبرها همچنین حاکی از اعلام وضعیت قرمز در شهرستان عسلویه است. عبدالنبی یوسفی فرماندار شهرستان عسلویه در جلسه کمیته پدافند غیر عامل علاوه بر اعلام وضعیت قرمز گفت که مبادی ورودی عسلویه نیز بسته شده است.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کمیته کشوری مقابله با کُرونا از اوج گرفتن ابتلای به این ویروس در دو هفته آینده خبر داد و از پیش‌بینی افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی روزانه‌ی بستری‌شدگان در کل کشور خبر داد. در خراسان، اصفهان، فارس، تهران و خوزستان احتمال خطر گسترش شدید این بیماری به نسبت بقیه نقاط کشور بیشتر است.

همایون یوسفی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی از اوج گرفتن ابتلا به ویروس کُرونا در ایران در دو هفته آینده خبر داد و گفت که تا هفته آینده در کل کشور روزانه میزان بستری ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر می‌شود.

به گفته وی، استان‌های با تردد بیشتر از جمله خراسان، اصفهان، فارس، تهران و خوزستان در مقایسه با سایر استان‌ها در خطر بیشتری قرار دارند.

همزمان دکتر فرهاد ابول‌نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفته است که «اخیرا گفته می‌شود امکان انتقال این ویروس علاوه بر قطرات تنفسی از دهانه مدفوعی و یا سوار شدن بر روی ذرات هوا و جابجایی آن امکانپذیر است.» وی با اشاره به اینکه «البته در مکان‌هایی که هوا جریان دارد شانس انتقال کمتر است» از مردم درخواست کرد که در اجتماعات شرکت نکنند و حداقل فاصله یک و نیم متری را رعایت کنند.

همایون یوسفی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کمیته کشوری مقابله با کُرونا همچنین گفت که «در روزهای ابتدایی، این بیماری توسط مسئولان جدی نگرفته نشد و زمانی که ویروس پیشرفت کرد توجه به سمت آن جلب شد.»

یوسفی کمبود اقلام بهداشتی را از گلایه‌های مردم دانست و گفت که «در حال حاضر گلایه مردم از پزشک و پرستار نیست بلکه از تهیه اقلام بهداشتی است و لازم است وزارتخانه‌های دیگر پای کار بیایند و همچنین برگزاری نشست‌های متعدد و بدون نتیجه وقت مفید مدیران را برای ادامه کار می‌گیرد.»

این درحالیست که سازمان صنعت، معدن و تجارت مسئول کارخانه‌های تولید مواد آرایشی، بهداشتی و تولید ماسک ادعا می‌کند ۴ کارخانه تولید مواد ضدعفونی و بهداشتی و ۱۴ کارخانه تولید ماسک را راه‌اندازی و فعال کرده و یک کارخانه تولید آب را نیز به تولید الکل تبدیل کرده است.

در شرایطی که به ادعای مسئولان هنوز اوج ابتلای به ویروس کُرونا در راه است؛ در بسیاری از استان‌های کشور از جمله استان گیلان وضعیت فراتر از وضعیت قرمز گزارش شده است.

نامه مجمع نمایندگان گیلان به رئیس‌مجلس و وزیر بهداشت: برخی از پزشکان و پرستاران ترک کار کردند

مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان، وضعیت گیلان را اضطراری دانستند و خواهان صدور دستورات فوری، ضرب‌الاجل و اقدام عاجل ستاد ملی پیشگیری و مقابله با ویروس کُرونا شدند.

این نمایندگان خواستار افزایش کمک‌های ستاد ملی مقابله با کُرونا به استان، «در اختیار قرار دادن لوازم حفاظت شخصی برای کادر درمانی و خدماتی بیمارستان‌ها»، «قرنطینه کردن ورودی استان گیلان و محدودیت شدید ترافیکی و عدم پذیرش هرگونه مسافر»، «تعطیلی دو هفته‌ای سراسری ادارات و شرکت‌ها»، «ماسک n95، دستکش برای بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها»، «استقرار بیمارستان سیار و امکانات و تجهیزات نیروی انسانی»، «اعطای یارانه کُرونا به تهیدستان»، «توجه ویژه و تدابیر لازم برای ذخیره آذوقه مردم در طی ماه‌های آینده» شدند.

در این نامه آمده که «برخی از پزشکان و پرستاران ترک کار کردند، در برخی از شهرستان‌ها حتی یک پزشک وجود ندارد.» علاوه بر این، نویسندگان این نامه استان گیلان را نیازمند فوری به بیمارستان سیّار اعلام کردند.

محمدحسین قربانی نماینده وزیر بهداشت در استان گیلان، تعداد جانباختگان کُرونا در این استان را بیش از ۲۰۰ نفر اعلاام کرده بود آنهم در شرایطی که آمار «رسمی» وزارت بهداشت آمار جانباختگان در کل کشور را فقط ۱۹۴ تن اعلام کرده و ارقام مبتلایان و قربانیان بسیار کمتر و کاملا متفاوت از آمار مردمی و حتی مقامات هر استان است!

آقای شمخانی ایرانی باشید، گیلان از وضعیت قرمز عبور کرده

جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، رشت را بحرانی‌ترین شهر جهان از نظر شیوع کُرونا نامید.

همچنین، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده دیگری از این شهر، در واکنش به اعلام آمادگی برای کمک برای مقابله با ویروس کُرونا به کشور عراق از طرف علی شمخانی، گفت که وضعیت استان گیلان از قرمز هم عبور کرده است.

شمخانی دبیر «شورای عالی امنیت ملی» در دیدار با جعفر علاوی وزیر بهداشت عراق در بغداد گفته بود که «تجربیات و دانش جمهوری اسلامی در مبارزه و ریشه‌کنی بیماری‌های واگیر» را در اختیار این کشور قرار می‌دهد!

جعفرزاده ایمن‌آبادی در واکنش به این اعلام آمادگی در توئیتی نوشت: «آقای شمخانی جنابعالی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هستید به داد ایران برسید! وضعیت استان گیلان از حیث شیوع ویروس کرونا از قرمز هم عبور کرده است. تخت برای بستری و کادر درمانی تازه نفس سالم و ماسک مخصوص و لباس محافظ و دارو نداریم! تو را به خدا به فکر ایران. ایرانی باشید.»

خبرها همچنین حاکی از اعلام وضعیت قرمز در شهرستان عسلویه است. عبدالنبی یوسفی فرماندار شهرستان عسلویه در جلسه کمیته پدافند غیر عامل علاوه بر اعلام وضعیت قرمز گفت که مبادی ورودی عسلویه نیز بسته شده است.

طبق اعلام فرمانداری عسلویه، برگزاری هرگونه تجمع و مراسمی ممنوع و تخلف است و بیمارستان‌ها مجبورند گزارش‌های روزانه بدهند. عبدالنبی  یوسفی فرماندار عسلویه از نیروی انتظامی خواسته تا «کلیه متکدیان» را از شهر بیرون کنند!
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *