ویروس کرونا؛ گزارشگر سازمان ملل خواستار آزادی موقت همه زندانیان در ایران شد

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۰

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند گفت که از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است با توجه به شیوع کرونا در کشور به طور موقت همه زندانیان را آزاد کنند.

جاوید رحمان در گفت‌وگو با خبرنگاران در ژنو عنوان کرد که این واقعیتی «تاسف‌آور و آزاردهنده» است که ایران همچنان زندانیان سیاسی را در زندان نگه داشته آن هم در شرایطی که ویروس کرونا در کشور شیوع یافته است.

جاوید رحمان می‌گوید: زندانیان دوتابعیتی و خارجی اگر تاکنون به ویروس کرونا مبتلا نشده باشند، همچنان با این خطر در زندان مواجه هستند.

مقامات ایران روز دوشنبه اعلام کردند که جهت جلوگیری از شیوع کرونا تاکنون ۷۰ هزار زندانی را به مرخصی فرستاده‌اند. با این حال هنوز شمار زیادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی یا فعالان اجتماعی و حقوق بشر در زندان هستند.

آقای رحمان در ادامه سخنانش گفت: «زندانیان دوتابعیتی و خارجی اگر تاکنون به ویروس کرونا مبتلا نشده باشند، همچنان با این خطر در زندان مواجه هستند. آنها واقعا از این شرایط نگرانند و می‌ترسند».

پیش از این ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری شهروند ایرانی- بریتانیایی زندانی، گفته بود که پس از تماس تلفنی با او در زندان اوین، احتمال می‌دهد که همسرش به ویروس کرونا مبتلا شده باشد.

آقای رتکلیف با اشاره به سرماخوردگی و گلودرد نازنین زاغری تاکید کرده بود که از دولت بریتانیا می‌خواهد برای انجام آزمایش تست کرونای او با دولت ایران تماس برقرار کند.

همچنین برخی از اعضای خانواده زندانیان سیاسی با صدور بیانیه‌ای وضعیت بهداشت و اخبار مربوط به شیوع کرونا در زندان را «نگران‌کننده» خوانده و خواستار «آزادی یا حداقل مرخصی قابل قبول زندانیان تا پایان دوران بحران» شده‌اند.

جاوید رحمان در نهایت اظهار داشت: «همه این‌ شرایط باعث نگرانی است و از این رو به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده‌ام که همه زندانیان را به طور موقت آزاد کنند».

طبق آمار رسمی ایران تاکنون ۲۹۱ نفر در کشور بر اثر ویروس کرونا جان باخته‌اند. اما برخی گزارش‌ها از جمله اظهارات مقامات محلی و نمایندگان مجلس گویای آن است که شمار جان باختگان بیش از یک‌هزار نفر است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *