موافقت دیوان عالی فرانسه با استرداد مهندس ایرانی به آمریکا

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۲

دیوان عالی فرانسه با استرداد یک مهندس ایرانی به آمریکا موافقت کرد. این فرد به تلاش برای انتقال تجهیزات صنعتی خاص به ایران و نقض تحریم‌های آمریکا متهم است. استرداد نهایی او با امضای نخست‌وزیر فرانسه ممکن می‌شود.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه ۲۱ اسفند (۱۱ مارس) گزارش داد با موافقت دیوان عالی فرانسه، جلال روح‌الله‌نژاد، یک مهندس ایرانی متهم به نقض تحریم‌های آمریکا، باید تحویل مقامات این کشور شود.

روح‌الله‌نژاد متهم است با وجود تحریم‌های آمریکا تلاش کرده تا “تجهیزات صنعتی خاصی” را روانه ایران کند. او در فوریه سال ۲۰۱۹ پس از ورود به شهر نیس فرانسه در فرودگاه این شهر و به درخواست آمریکا بازداشت شد.

مقامات قضایی آمریکا این مهندس ۴۱ ساله را متهم می‌کنند تلاش کرده “سامانه‌های صنعتی ریزموج و سامانه‌های ضدپهپاد” را مخفیانه و در قالب بخشی از سفارش‌های داده شده از طریق امارات متحد عربی به ایران ارسال کند.

خبرگزاری فرانسه نوشت که مقامات آمریکایی مدعی‌اند این تجهیزات می‌تواند به آسانی به سلاح تبدیل شوند.

روح‌الله‌نژاد همچنین مظنون به همکاری با شرکت ایرانی “رایان روشن‌افشار” است که تصور می‌شود مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

به گزارش رسانه‌ها، این ایرانی که با روادید کار وارد خاک فرانسه شده بود و از یک سال قبل در این کشور زندانی است، کارشناس “فیبر نوری” است. او در جلسه دادگاهی که ٣٠ آوریل در شهر”اکس آن پرووانس” در جنوبِ فرانسه تشکیل شد، ادعا کرد که به مدت “۱۰ سال در سازمان فضایی ایران” مشغول پژوهش بوده است.

وکلای روح‌الله‌نژاد در این جلسه دادگاه اتهامات موکل خود را رد کرده و گفته بودند که اینها بخشی از کارزار واشنگتن برای فشار اقتصادی بیشتر بر ایران در قالب تحریم‌های آمریکاست.

ژان ایو لو بورگن، وکیل روح‌الله‌نژاد درباره تصمیم استرداد موکل خود به آمریکا، به خبرگزاری فرانسه گفته است که از تصمیم امروز دیوان عالی فرانسه “تعجب نمی‌کند” و منتظر یک “تصمیم سیاسی” در این مورد است.

استرداد نهایی این مهندس ایرانی به حکمی نیاز دارد که نخست‌وزیر فرانسه باید آن را امضا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *