دستور خامنه‌ای به ورود رسمی نیرو‌های مسلح؛ شاید کرونا حمله بیولوژیک باشد

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۳

رهبر جمهوری اسلامی همزمان با ادامه بحران شیوع ویروس کرونا در ایران با صدور فرمانی خواستار اقدامات نیروهای مسلح برای مقابله با بیماری ناشی از این ویروس و همچنین آمادگی آنها برای «دفاع بیولوژیک» شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز پنج‌شنبه ۲۲ اسفند در نامه‌ای به محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، نوشت که لازم است «علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوه‌های لازم نیز بپردازد».

ایران جزو سه کشوری است که بیشترین تلفات را از ویروس کرونا داشته است. طبق آخرین آمار رسمی ایران، شمار قربانیان این ویروس در کشور به ۴۲۹ نفر رسیده است. وزارت بهداشت همچنین اعلام کرده که در مجموع ۱۰ هزار و ۷۵ نفر نیز در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده که سه هزار و ۲۷۶ نفر آنها بهبود یافته‌ و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

این در حالی است که اظهارات برخی مقامات محلی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاکی از تلفات بیشتر است که مقامات سعی می‌کنند آن را «پنهان» کنند.

آقای خامنه‌ای اما در ادامه نامه خود از احتمال «حمله بیولوژیکی» به ایران سخن گفته که منجر به شیوع ویروس کرونا شده است. به ادعای او، «قرائنی» درباره حمله بیولوژیک وجود دارد که از این رو اقدامات نیروهای مسلح ایران «می‌تواند جنبه‌ رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید».

پیش از این حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران ایران، بدون ارائه شواهدی گفته بود که ویروس کرونا شاید «محصول تهاجم بیولوژیکی آمریکا باشد».

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، هم گفته است بحث «سلاح بیولوژیک» بودن کرونا «با استناد به برخی گزاره‌های تاریخی و رسانه‌ای» طرح شده و اثبات آن «نیاز به بررسی‌های آزمایشگاهی» دارد.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از کشورهای جهان از شیوع این ویروس در امان نبوده‌اند و سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ویروس کرونای جدید را یک «بیماری همه‌گیر جهانی» اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *