تجارت ۴۵ میلیارد دلاری ترکیه و ایران در ۵ سال گذشته

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۶

حجم تجارت میان ترکیه و ایران در 5 سال گذشته بالغ بر 45 میلیارد دلار رقم خورده است.

در حالی مرزهای ترکیه با ایران به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور بسته شده که حجم تجارت میان دو کشور در 5 سال گذشته بالغ بر 45 میلیارد دلار بوده است.

تاثیرات احتمالی شیوع جهانی ویروس کرونا بر اقتصاد و تجارت بین المللی هنوز مشخص نسیت. تجارت میان ترکیه و ایران که طی سالهای گذشته همواره به دلیل تحریم های آمریکا علیه تهران دارای سیر نوسانی بوده است.

مراودات تجاری میان دو کشور طی ماه های اخیر نیز تحت تاثیر شیوع کرونا در ایران و به دنبال آن بسته شدن مرزهای مشترک در راستای جلوگیری گسترش این بیماری به ترکیه قرار گرفته است.

ایران درسال 2019 میلادی در جایگاه هفدهم کشورهای وارد کننده کالا و خدمات از ترکیه داشت. همچنین ایران سیزدهمین کشور با بیشترین میزان صادات به ترکیه بوده است.

ترکیه طی 5 سال گذشته در مجموع 16میلیارد و 598 میلیون دلار کالا و خدمات به ایران صادر و همچنین طی این مدت 28 میلیارد و 490 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است. با این احتساب مجموع تجارت میان دو کشور بالغ بر 45 میلیارد و 88 میلیون دلار آمریکا رقم خورده است.

صادرات ترکیه به ایران در سال 2019 نیز 5 میلیارد و 589 میلیون دلار و واردات از ایران 3 میلیارد و 271 میلیون دلار بوده است. بدین ترتیب ترکیه در سال گذشته دارای مازاد تجاری 2 میلیارد و 316 میلیون دلاری با ایران بوده است.

طی 5 سال گذشته کاغذ و محصولات کاغذی، مواد شیمیایی، الیاف مصنوعی، ماشین آلات و همچنین پوشاک عمده ترین محصولات صادراتی ترکیه به ایران بوده اند. همچنین طی این مدت مواد نفتی، مواد شیمیایی و فلزات عمده ترین اقلام وارداتی ترکیه از ایران بوده اند.
آنکارا/خبرگزاری آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *