نسرین ستوده دست به اعتصاب غذا زد , نگرانی از کرونا در زندان‌ها

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۶

در پی نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران، نسرین ستوده، حقوق‌دان و فعال حقوق بشر در اعتراض به جلوگیری از آزادی زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا در زندان اوین زد.

به گزارش سایت‌های حقوق بشری، خانم ستوده دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفته است: «در میانه‌ بحرانی که جهان و ایران را دربر گرفته است، همان نهادهای نظامی و اطلاعاتی که با تحمیل مدیریت‌های ستیزه‌جویانه‌شان امنیت کشور را برهم زده‌اند؛ همچنان بر ادامه حبس زندانیان سیاسی در شرایط پرمخاطره کنونی اصرار می‌ورزند تا فاجعه هر چه عمیق‌تر و گسترده‌تر گردد و طوفان این ویروس کشنده زندانیان سیاسی و یا خانواده‌های آنان را از بین ببرد».

پیشتر اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌های ایران گفته بود پس از بخشنامه ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، برای جلوگیری از شیوع کرونا ۷۰ هزار زندانی به مرخصی رفته‌اند، اما خانواده ۱۴ زندانی سیاسی اوین در نامه‌ای به رئیسی با اشاره به اینکه بخشنامه شامل این افراد نشده، از او خواسته‌اند با صدور «دستور ویژه» زمینه را برای آزادی موقت این افراد فراهم کند.

خانم ستوده می‌گوید این یک ضرورت ملی است که بسیاری از بندهای زندان‌های کشور از جمله بند زنان زندان اوین تعطیل شود و این یک ضرورت ملی است که حکومت از در آشتی با دنیا درآید تا از مزایای دانش و تکنولوژی برای مقابله با بیماری کرونا بهرمند گردد.

وی گفته است از آنجا که کلیه مکاتبات حقوقی و قضایی جهت یادآوری ضرورت آزادی زندانیان بی‌پاسخ مانده است، دست به اعتصاب غذا به عنوان آخرین راه چاره زده است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که با توجه به شیوع ویروس کرونا، همه زندانیان را به طور موقت آزاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *