قیمت دلار در ایران به کانال ۱۶ هزار تومان صعود کرد  

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۷

گزارش‌ها حاکی است قیمت فروش دلار در بازارهای آزاد ایران به ۱۶ هزار تومان رسیده است.

طی روزهای گذشته، با شیوع سریع ویروس کرونا در ایران، همچنین افت قیمت نفت، قیمت سکه و دلار در بازارهای ایران افزایش یافته و شاخص بورس به شدت سقوط کرده است.

دوشنبه ۲۶ اسفند، همچنین قیمت سکه بهار آزادی با حدود یک درصد افزایش به ۵ میلیون و ۸۵۷ هزار تومان رسید.

در واکنش به سقوط پیاپی ارزش ریال طی هفته‌های گذشته، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی یکشنبه با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود مدعی شد «در روزهای پایانی امسال با توجه به اثرات شیوع ویروس کرونا عملاً تقاضای واقعی و مؤثری برای ارز در صرافی‌ها وجود ندارد و نرخ ارز برای واردکنندگان با عرضه قابل توجه صادرکنندگان غیر نفتی و بانک مرکزی در سامانه نیما (فقط در اسفند ماه بیش از ۱.۵ میلیارد دلار) روند نزولی به خود گرفته است، اما خالی‌فروشان و سفته‌بازان که از مدت‌ها پیش با امید زیاد برای بالا رفتن نرخ ارز در بازار معاملاتی داشته‌اند تلاش می‌کنند با عملیات روانی و اعلام نرخ‌های بالا در کانال‌های خود در فضای مجازی معاملات فردایی خود را سودآور نمایند».

همواره مقامات ایران افزایش قیمت دلار در مقابل ریال را به «عملیات روانی و حباب بازار» نسبت می‌دهد.

اما علاوه بر قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی،‌ اف‌ای‌تی‌اف، در دوم اسفندماه، شیوع ویروس کرونا در ایران، قیمت نفت نیز در بازارهای بین‌المللی سقوط کرده است و اقتصاد ایران را در فشار مضاعف قرار داده است.

قیمت نفت برنت در لحظه تنظیم این گزارش، شامگاه دوشنبه، با بیش از ۱۲ درصد سقوط به ۲۹ دلار و ۷۸ سنت سقوط کرد. ابتدای امسال قیمت برنت حدود ۷۰ دلار بود.

ایران در بودجه سال آینده صادرات ۱ میلیون بشکه نفت با قیمت بشکه‌ای ۵۰ دلار را گنجانده است و افت قیمت نفت برنت به زیر ۳۰ دلار عرصه را بر اقتصاد ایران تنگ‌تر کرده است، خصوصا اینکه قیمت نفت ایران چند دلاری ارزان‌تر از برنت است.

در کنار اینها، طی یک هفته گذشته بورس ایران نیز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و بسیاری از بخش‌های اقتصادی و بازارهای ایران در رکود فرو رفته‌اند.

شاخص بورس تهران از بالای ۵۵۵ هزار واحد در ۱۴ اسفندماه به ۵۰۶ هزار واحد در روز دوشنبه سقوط کرده که نشان از افت ۹ درصدی شاخص بورس تهران از ابتدای هفته جاری دارد.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، شمار قربانیان کرونا در ایران به ۸۵۳ نفر رسیده؛ اما تحقیقات رادیو فردا نشان می‌دهد که این رقم حداقل ۱۵۰۰ نفر است.

همه همسایه‌های ایران پروازها به ایران و از ایران را متوقف کرده و مرزها بسته شده‌اند.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *