نمایندگان: چرا مجلس باید در شرایط بحران کرونا تعطیل شود؟

By | ۱۳۹۹-۰۱-۱۲

مجلس ایران در جریان تصویب بودجه سال ۹۹ به بهانه شیوع کرونا کنار زده شد و حالا نیز در اوج بحران کرونا تعطیل است. برخی نمایندگان به شدت به این وضع اعتراض کرده‌اند. ۴۲ نماینده خواستار برگزاری فورری جلسات مجلس شده‌اند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تعطیلی مجلس در شرایط فعلی ایران را “غیر قابل توجیه” دانسته و گفته است: « معتقدم دستها و اراده‌هایی خواسته یا ناخواسته درصدد است که مجلس تعطیل شود و نتواند نقش حیاتی خود را ایفا کند.»

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه ۱۱ فروردین (۳۰ مارس) به نقل از او نوشته است که «تعطیلی مجلس عادی نیست». او خواسته است که نمایندگان در تصمیم گیری‌ها و مدیریت بحران سهیم باشند. حمیدرضا حاجی بابایی خطاب به رئیس مجلس گفته است که در حال حاضر کشور بیشترین نیاز را به تصمیم‌گیری و بیان مطالب از تریبون مجلس دارد و تعطیلی مجلس با “مصالح کشور و عقلانیت” سازگاری ندارد.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی هم‌چنین پرسیده است در حالی که بیماری کرونا “زندگی مردم را در ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار داده است و نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است، نقش مجلس شورای اسلامی چیست؟”

بیماری کرونا اقتصاد بسیاری کشورها را در معرض ورشکستگی قرار داده است. اقتصاد ایران پیش از شیوع این بیماری نیز در وضع نابسامانی قرار داشت. کسب و کار میلیون‌ها نفر در ایران و فعالیت اقتصادی شرکت‌هایی که به نهادهای قدرت وابسته نیستند، بدون پشتیبانی دولت هیچ چشم‌اندازی ندارد.

حاجی بابایی در این باره گفته است «براساس اظهار نظر متخصصان و ارزیابی‌های اولیه، نیاز به ابتکار فوری در سه زمینه وجود دارد. حمایت از کارگران در محل کار، تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال، پشتیبانی از تداوم کار و درآمد افراد، که این راهکارها شامل گسترش کمک‌های اجتماعی، پشتیبانی از مشاغل (مانند ایجاد مشاغل موقت و کوتاه‌مدت، پرداخت یارانه، و پرداخت بازخرید یا بیمه‌های بیکاری)، معافیت‌های مالیاتی برای کسب و کارهای بسیار کوچک، کوچک و متوسط، و کمک‌های مالی به بخش‌های مشخص اقتصادی است».

انتقاد برخی از نمایندگان به این است که چرا اجازه ایفای نقش در این شرایط به آنها داده نمی شود و آنها به افرادی تبدیل شده اند که تنها “نظاره‌گر”اند.

بهرام پارسایی نماینده اصلاح طلب مجلس نیز در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس به تعطیلی مجلس در شرایط کرونایی کشور اعتراض کرده و نوشته است در شرایطی که پزشکان و پرستاران در حال فداکاری برای مردم‌اند “مایه خجلت” است که نمایندگان در قرنطینه باشند. او گفته است با “شرمساری احساس می‌کنم در قرنطینه اخلاقی هستم تا قرنطینه سلامت.”

او نیز پرسیده است «تعطیل کردن مجلس و جلوگیری از تشکیل جلسات رسمی آن با حضور نمایندگانی که سلامتشان پس از تست کرونا محرز می شود و با حفظ توصیه های ایمنی، به استناد کدامین منطق است؟ مگر نه این است که اکنون، هنگام اخذ تصمیمات و تصمیم‌سازی‌های آنی، علمی،حقوقی و عقلی عقلای قوم است؟ پس از حیث تنویر اذهان بفرمایید نقش مجلس در کجای مختصات سیاسی حقوقی قانونی و حتی اخلاقی این شرایط خاص قرار دارد؟»

درخواست ۴۲ نماینده برای برگزاری جلسات مجلس

هم‌چنین شماری از اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر دوشنبه  در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس، خواستار برگزاری جلسات مجلس با قید فوریت و در اسرع وقت شدند.

در نامه ۴۲ نماینده خطاب ‌به رئیس مجلس آمده است که با توجه به شیوع بیماری کرونا صحن علنی و کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی تعطیلی چخد هفتهـ‌ای دارد و تلاش‌های فنی برای برگزاری جلسات مجلس به صورت ویدئو کنفرانس تاکنون ناموفق بوده است.

این نمایندگان در نامه خود توشته‌اند که “با توجه به جایگاه بی‌بدیل مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی و همچنین با عنایت به وظایف ذاتی مجلس به ویژه در شرایط فعلی کشور ادامه ، استمرار تعطیلی مجلس شورای اسلامی و بر زمین ماندن امور مربوطه زیانبار خواهد بود”.

نویسندگان نامه از ریاست قوه مقننه خواسته‌اند که تدابیری اتخاذ کند تا “با قید فوریت و در اسرع وقت امکان تشکیل جلسات مجلس شورای اسلامی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل مجلس یا فضای دیگری که استانداردهای بهداشتی را تامین کند، فراهم شود تا با تشکیل دوباره جلسات مجلس، آسیبی به انجام وظایف نهاد تقنینی کشور وارد نشود”.

مجلس در ایران هیچگاه در موارد تعیین کننده قدرت و اختیار تصمیم گیری نداشته است. آخرین نمونه چگونگی تصویب لایحه بودجه سال ۹۹ است.

به دنبال تعطیلی مجلس ایران به دلیل افزایش نگرانی‌ها از شیوع فراگیر ویروس کرونا و ضرورت بررسی مجدد لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ توسط نمایندگان و پیش از پایان مهلت قانونی، هیئت رئیسه مجلس از خامنه‌ای خواست در این مورد از “حکم حکومتی” استفاده کند.

خبرگزاری‌های ایران نیمه اسفند سال گذشته گزارش کردند که با حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی‌ ایران، مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس به ‌عنوان مصوبه مجلس تلقی شده و به این ترتیب، لایحه بودجه ۹۹ برای بررسی و تایید به شورای نگهبان ارسال شد.

در جریان گرانی بنزین که به اعتراضات خونینی در آبان ماه گذشته منجر شد، مجلس عملا هیچکاره بود.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *