آلمان از اولین مبادله تجاری اروپا با ایران از طریق اینستکس خبر داد

By | ۱۳۹۹-۰۱-۱۲

از زمان همه‌گیر شدن کرونا مقام‌های ایران بارها اعتراض کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا مانع از رسیدن کمک‌های پزشکی لازم به ایران می‌شود

وزارت خارجه آلمان اعلام کرده است که که در اولین مبادله تجاری با ایران با استفاده از ساز و کار مالی اینستکس، محموله‌ای از اقلام پزشکی از اروپا به ایران صادر شده است.

این کانال مالی مدت‌ها پیش برای فراهم کردن امکان تجارت محدود با ایران با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا راه‌اندازی شده بود اما در عمل اجرای آن آغاز نشده بود.

وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: “فرانسه، آلمان و بریتانیا تایید می‌کنند که اینستکس اولین مبادله را با موفقیت انجام داده و صادرات کالاهای پزشکی از اروپا به ایران را میسر کرده است. این اقلام اکنون به ایران رسیده است.”

وزارت خارجه آلمان در این بیانیه اینستکس را ابزاری برای فراهم کردن امکان تجارت پایدار، بلندمدت و مشروع بین ایران و اروپا با هدف حفظ برجام یا توافق هسته‌ای ایران توصیف کرده است. فرانسه، آلمان و بریتانیا سه کشور اروپایی حاضر در برجام هستند.

این سه کشور پیشتر اعلام کرده بودند که پیشنهاد کمکی پنج میلیون یورویی را برای مقابله با شیوع کرونا به ایران داده‌اند و گفته بودند که اقلام پزشکی از جمله ماسک و دستکش طبی و تجهیزات آزمایشی به ایران می‌فرستند.


جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم هفته گذشته از پیشنهاد کمک ۲۰ میلیون یورویی به ایران خبر داده بود.

اعلام اولین مبادله برای فرستادناقلام پزشکی به ایراندر حالی صورت می‌گیرد که ایران همواره از آغاز نشدن مبادلات با اروپا با وجود راه‌اندازی کانال مالی اینستکس انتقاد کرده است.

ایران سال گذشته در اعتراض به خروج آمریکا از برجام و “پایبند نبودن اروپایی‌ها به تعهداتشان” بخشی از تعهدات خود در برجام را کاهش داد.

بعد از همه‌گیر شدن کرونا هم مقام‌های ایران بارها اعتراض کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا مانع از رسیدن کمک‌های پزشکی لازم به ایران می‌شود.

آمریکا در مقابل می‌گوید اقلام پزشکی و دارویی شامل تحریم‌ها نمی‌شود.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *