شهروند دوتابعیتی پس از سال‌ها حبس از ایران به بریتانیا بازگشت

By | ۱۳۹۹-۰۱-۱۳

فرزند کمال فروغی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی که به جرم «جاسوسی» در ایران محکوم شده و سال‌ها محبوس بود، از بازگشت وی به بریتانیا خبر داد.

کامران فروغی این خبر را بر روی حساب توئیتری که برای آزادی پدر ۸۰ ساله خود راه انداخته نیز اعلام کرده است.

فروغی روز ۱۳ فروردین نوشت که پدرش دو هفته پیش بعد از ۹ سال به بریتانیا برگشت و توانست با فرزندان و نوه‌هایش دیدار کند.

به گفته وی، کمال فروغی وضعیت جسمانی خوبی دارد و به نظر می‌رسد مقام‌های جمهوری اسلامی به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا، به وی اجازه خروج از ایران را داده‌اند.

آقای فروغی در سال ۲۰۱۱ در ایران بازداشت شد و در سال ۲۰۱۳ به اتهام «جاسوسی» و تولید الکل در منزل خود، به هشت سال حبس محکوم شد.

او مشاور شرکت نفت و گاز مالزیایی پتروناس بود و در ایران زندگی می‌کرد.

با این حال فرزندش گفته که وی از اواخر سال ۲۰۱۸ دیگر در زندان اوین نبود و در تهران زندگی می‌کرد و از سوی دوستان نزدیک خود مراقبت می‌شد،‌ اما تا دو هفته پیش، پاسپورت ایرانی خود برای خروج از ایران را در اختیار نداشت.


پس از صدور پاسپورت ایرانی وی در ماه فوریه و وضعیت نامناسب پروازها به خاطر ماجرای کرونا، سرانجام وی دو هفته پیش از ایران خارج شد.

چشم‌های کمال فروغی در این مدت، به‌ دلیل بیماری آب مروارید عمل شده بود و وضعیت بینایی وی مناسب گزارش شده است.

خروج آقای فروغی در ایران نخستین‌ بار است که رسانه‌ای می‌شود.

نازنین زاغری، دیگر زندانی دوتابعیتی ایرانی بریتانیایی است که به خاطر شیوع کرونا در ایران با قید وثیقه به مرخصی آمده، اما هنوز مشخص نیست که آیا ادامه محکومیت وی بخشیده می‌شود و به زودی به بریتانیا بازمی‌گردد یا خیر.

همسر نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی از تمدید مرخصی او تا پایان فروردین‌ماه خبر داده است.

ریچارد رتکلیف گفته که مقام‌های دادستانی به پدر نازنین زاغری گفته‌اند که مرخصی او تا ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) تمدید شده است.

دستگاه قضایی ایران خانم زاغری را نیز به «جاسوسی» متهم کرده است، اتهامی که او آن را به شدت رد می‌کند. این رخداد بر روابط تهران و لندن نیز سایه انداخته، به طوری که یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوهای مقامات دو کشور طی سال‌های اخیر بوده است.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *