۲ واکسن ویروس کرونا وارد مرحله آزمایش‌های انسانی شدند , زمان دسترسی مردم به واکسن‌ها

By | ۱۳۹۹-۰۱-۱۸

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: دو نمونه از واکسن ویروس کرونا که محققان توسعه داده‌اند، وارد مرحله آزمایشات انسانی می‌شوند، اما ۶۰ واکسن دیگری که دیگر محققان توسعه داده‌اند، فعلا در مرحله پیش‌بالینی قرار خواهند داشت.

به گزارش همشهری آنلاین نقل از بیزینس تودی نوشت: سازمان بهداشت جهانی (WHO) تأیید کرده است که دو واکسن بیماری کووید-۱۹ وارد مرحله اول کارآزمایی بالینی در انسان شده‌اند و ۶۰ واکسن دیگر نیز در مراحل پیش از بالینی قرار دارند.

یکی از واکسن‌های تایید شده برای آزمایش بر روی انسان بطور مشترک توسط شرکت CanSino Biological و مؤسسه بیوتکنولوژیCanCino ساخته شده است. این واکسن از یک وکتور (ناقل) ویروسی بدون قابلیت تکثیر به عنوان پلتفرم برای انتقال آنتی‌ژن‌های ویروس کرونا استفاده می‌کند، شیوه‌ای در بیماری‌های دیگر مانند ابولا هم استفاده شده است. ناقل ویروسی که در این واکسن از آن استفاده می‌شود از گروه آدنوویروس‌های نوع ۵ است.

آدنوویروس‌ها ویروس‌های بدون غشاء لیپیدی و دارای دی‌ان‌ای دو رشته‌ای خطی هستند که از طریق گیرنده‌های خود به سلول‌ها می‌چسبند و با اندوسیتوز وارد سلول‌ها می‌شوند.

آدنوویروس‌ها ویروس‌های متداولی هستند که باعث ایجاد ذات‌الریه می‌شوند و می‌توانند آنتی‌ژن‌های بالقوه را برای تحریک تولید آنتی بادی‌هایی که علیه ویروس‌ کرونا کار می‌کنند، انتقال دهند. شرکت CanSino Biological با همکاری آکادمی بیو مهندسی آکادمی علوم پزشکی نظامی چین، در سال ۲۰۱۷ واکسن ابولا را نیز تولید کرده بود.

واکسن دیگری که وارد مرحله اول کارآزمایی شده است، توسط شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی مدرنا (Moderna) و موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) ساخته شده است.

این واکسن از نانوذرات لیپیدی ساخته شده است که داخل آن یک مولکول RNA پیامبر یا mRNA قرار گرفته است که اطلاعات ژنتیکی ویروس کرونا را نسخه‌برداری کرده است. این mRNA واکسن با ورود به سلول‌های بدن باعث ساخته شدن پروتئین‌های ویروسی می‌شود (آنتی‌ژن‌ها) و دستگاه ایمنی در برابر این آنتی‌ژن‌ها آنتی‌بادی‌های تولید می‌کند که باعث حفاظت فرد دریافت‌کننده واکسن در برابر عفونت ویروس کرونا می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ۶۰ واکسن دیگر نیز در مرحله کارآزمایی پیش‌بالینی هستند. کارشناسان معتقدند که ۱۲ تا ۱۸ ماه طول خواهد کشید تا واکسن در دسترس عموم قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *