روایت بیماران مبتلا به کرونا و کادر پزشکی: مسوولان حرف زیاد می‌زنند، اما رهایمان کرده‌اند

By | ۱۳۹۹-۰۱-۱۹

«بعد از انجام تست بهم گفت آزمایش شما مثبت است. اما شرایط شما حاد نیست، یه سری دارو برای شما نوشتیم که باید از داروخانه شهید کاظمی بگیرید.

من یک زن تنها هستم هیچ کس رو ندارم، خب با توجه به اینکه کرونا دارم اگر راه بیفتم تو شهر که ممکن است به بقیه منتقل کنم.

بهم جواب دادند که بیمارستان داروهای تجویز شده برای مبتلایان را فقط برای بیماران بستری در نظر گرفته و بقیه که نیازی به بستری ندارند باید به داروخانه شهید کاظمی بروند.

این داروخانه بسیار شلوغ است، عموما بیماران خاص (مبتلا به سرطان، ام‌اس) به آن مراجعه می‌کنند،  من ۵ صبح مراجعه کردم و نفر ۹۰ ام بودم.»

این روایت یکی از بیماران مبتلا به کرونا در تهران است که می‌گوید بر خلاف اظهارات وزیر بهداشت درباره رایگان بودن آزمایش مبتلایان و درمان آنها، این زن ۴۵ ساله نزدیک به یک میلیون تومان هزینه پرداخت کرده است.

مقامات وزارت بهداشت نیز درباره موضوع رایگان بودن یا نبودن درمان بیماران مبتلا کرونا هم نظر نیستند. سعید نمکی وزیر بهداشت بارها در مصاحبه‌های خود تایید کرده که هزینه درمان بیماران مبتلا به کرونا رایگان است. اما قاسم جان بابایی، معاون وزیر بهداشت گفته است بیماران مبتلا به کرونا ۱۰ درصد هزینه را پرداخت می کنند.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی می‌گوید: «به دلیل سرفه‌های خشک و سردرد نگران شدم. با تلفنی که اعلام کرده بودند تماس گرفتم. اپراتور گفت بهتر است آزمایش بدهم و قطع کرد. بیمارستان مسیح دانشوری گفت آزمایش برای افرادی است که به دلیل شرایط نامناسب به بیمارستان مراجعه می‌کنند. با یک بیمارستان خصوصی تماس گرفتم آنها یک نفر را فرستادند که آزمایش گرفت و من ۶۵۰ هزار تومان پرداخت کردم. مبتلا نبودم اما ۲۴ ساعت پر استرسی بر من گذشت.»

زنی ۳۸ ساله که به دلیل علایم مشکوک به کرونا دو هفته خود را قرنطینه کرده، می‌گوید: «در مصاحبه‌های تلویزیونی همه چیز را گل و بلبل نشان می‌دهند، اما واقعیت را پنهان می‌کنند. من آسم دارم و به دلیل علایم مشکوک با شماره اعلام شده تماس گرفتم،یک ساعت و نیم پای تلفن نشستم، اما قطع شد. به بیمارستان مسیح دانشوری مراجعه کردم. گفتند امکان بستری وجود ندارد. دو هفته در منزل بمانم و اگر حالم بدتر شد دوباره مراجعه کنم. وضعیتم بهتر نشده و توان مالی برای بستری در بیمارستان خصوصی را هم ندارم.»

پرستار یکی از بیمارستان‌های دولتی در تهران است، می‌گوید: «اصلا وضعیت در بقیه‌ جاهای دنیا به ما چه ارتباطی دارد. وضعیت بیماران و کادر پزشکی ما خیلی بهتر است؟ ما هنوز مشکل ماسک و دستکش و گان داریم، بیمارها اکثرا ترسیدند و فکر می‌کنند قرار است بمیرند. همه تلاشمان را می‌کنیم روحیه بدهیم. اما ما هم توان اندکی داریم. بیمارانی داشتیم که به دلیل ناتوانی مالی بیمارستان را ترک کردند، البته بدحال نبودند. رسما ما را رها کرده‌اند.»

پنهان کاری مسئولان، نبود امکانات کافی و لازم برای رسیدگی به بیماران و کادر پزشکی و نگرانی مردم از مشکلات اقتصادی و حمایت نکردن دولت و حکومت از مردم در این شرایط بیش از پیش باعث فشار بر مردم شده است. در حالیکه در بریتانیا به طور مثال هزینه بستری، آزمایش رایگان است اما شهروندان بسیاری در ایران می‌گویند که هزینه‌ بستری، آزمایش از آنها دریافت شده و برخی از همین افراد به دلیل عدم توانایی پرداخت به منزل بازگشته‌اند
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *