تداوم برنامه اتمی ایران در شرایط کرونایی؛ «نسل جدید» سانتریفیوژ در نطنز رونمایی می‌شود

By | ۱۳۹۹-۰۱-۲۰

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز چهارشنبه، ۲۰ فروردین، از ادامه توسعه فعالیت‌های هسته‌ای و «رونمایی» از نسل جدید سانتریفیوژها خبر داد.

او در تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که به‌زودی از نسلی جدید از سانتریفیوژها در تأسیسات غنی‌سازی نطنز رونمایی می‌شود و کار بر روی ساخت تعدادی از مجتمع‌های سوخت رآکتورهای اراک و رآکتورهای قدرت در حال انجام است.

علی‌اکبر صالحی در روزهای اخیر نیز خبر داده بود که مراحل ساخت رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک (طراحی جدید) در همکاری با طرف‌های خارجی و تجهیزات مربوطه در حال پیشرفت است و تولید و ذخیره‌سازی آب سنگین بدون هیچ محدودیتی در حال انجام است.

او همچنین گفته‌ است که مراحل ساخت دو رآکتور قدرت هسته‌ای جدید با کمک روسیه در بوشهر در حال اجرا است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پیامی تازه نیز گفت که این سازمان از برنامه هسته‌ای خود برای «تأمین نیازهای دارویی» کشور استفاده کرده، اما توضیح بیشتری در این مورد نداده است.

قدرت‌های غربی که می‌گویند جمهوری اسلامی تهدیدی برای منطقه و جهان است برای مهار برنامه اتمی حکومت ایران تحریم‌هایی را اعمال کردند و سپس ایران پذیرفت در قبال کاهش فشار تحریم‌ها بخش‌های اصلی توسعه برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند.

ایران که می‌گوید نتوانسته از مزایای اقتصادی چنین توافقی بهره‌مند شود از مدتی پیش به عدول پله‌پله از تعهدات برجامی خود روی آورد و این اقدام بقای توافق هسته‌ای را با بحران جدی روبه‌رو کرده است.

به گفته حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اکنون «پیشرفته‌تر» از قبل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی است و به‌ویژه ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در این برنامه افزایش پیدا کرده است.

اما ادامه توسعه برنامه پرخرج هسته‌ای در ایران در حالی انجام می‌شود که جمهوری اسلامی می‌گوید به خاطر تحریم‌ها از منابع کافی برای رسیدگی به بسیاری از امور اجتماعی و همچنین مقابله با ویروس کرونا در کشور محروم است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در روزهای اخیر با اشاره به درخواست مکرر وزیر خارجه ایران برای رفع تحریم در دوران بحران کرونا گفت حکومت ایران می‌تواند برای مقابله با کرونا از «میلیاردها دلار» موجود در صندوق‌های وابسته به رهبر جمهوری اسلامی استفاده کند.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *