آغاز مجدد کسب و کار: تهران ۳۰ فرودین، شهرستان‌ها ۲۳ فروردین

By | ۱۳۹۹-۰۱-۲۰

بعد از مدتها بحث درباره زمان بازگشایی مجدد کسب و کارها در ایران، بالاخره امروز اعلام شد که این تاریخ برای مشاغل کم‌خطر در تهران ۳۰ فروردین و در شهرستان‌ها ۲۳ فروردین خواهد بود. مدارس اما تا پایان فروردین تعطیل می‌مانند.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه ۲۰ فروردین در جلسه هیأت دولت درباره شروع به کار مجدد اصناف و کسب و کارها صحبت کرد.

او با اینکه تاکید کرد موج دوم مبارزه با کرونا که از شنبه ۲۳ فروردین آغاز می‌شود، سخت‌تر خواهد بود، گفت: «اگر با این بیماری مسری به مردم بگوییم داخل خانه بمانند و کسی از خانه خارج نشود راحت‌ترین کار دولت است ولی امکان‌پذیر نیست. یکسری افراد برای تولید نیازمندی‌ها باید بیرون بروند.»

رییس جمهوری ایران همچنین گفت: همانگونه که تامین سلامت مهم است تامین نیازهای ضروری مردم نیز اهمیت دارد. به گفته روحانی دولت باید اولویت‌بندی کند و در این اولویت‌ها “گاهی ممکن است یکی فدای دیگری شود ولی ما همه تلاش خود را می‌کنیم.”

او تاکید کرد که قطع حقوق کارمندان در دستور کار دولت نیست و همه به طور کامل حقوقشان را دریافت می‌کنند. روحانی در عین حال به کارگران دستمزدی اشاره کرد که اگر کار نکنند دستمزد هم ندارند و گفت دولت باید برای اینها کاری بکند.

روحانی پیشتر اعلام کرده بود که ادارات با دوسوم ظرفیت کار خود را آغاز خواهند کرد و یکسوم کارمندان به مرخصی با حقوق فرستاده می‌شوند.

رییس جمهوری ایران تصریح کرد که دولت “نیازمند تلفیق سلامت مردم و مقابله با کرونا و هم فعالیت اجتماعی و اقتصادی در چارچوب مقررات” است. با این حال او تاکید کرد که دستورالعمل‌های پزشکی برای دولت اصل است و به همین دلیل به مشاغلی که بر اساس این دستورالعمل‌ها پرریسک باشند اجازه فعالیت در این مرحله داده نخواهد شد.

روحانی در ادامه گفت: «ما می‌خواهیم فعالیت اقتصادی را در حدی که امکانپذیر است، انجام بدهیم و همزمان نیز مبارزه با کرونا را انجام بدهیم. قبلا مبارزه نشسته در خانه بود اما اکنون مبارزه ایستاده در فعالیت اقتصادی است. راهی جز این پیش روی ما نیست.»

درباره امکان تفکیک استانی و اینکه برخی استان‌ها فعالیتشان را شروع کنند و برخی نه، او گفت که به تدریج می‌توان این قدم‌ها را برداشت اما فعلا زود است.

روحانی بار دیگر تکرار کرد که وضعیت در برخی استان‌ها سفید است اما خواسته‌اند مدارس همچنان تعطیل بمانند. این در حالی است که سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرده که نه تنها هیچ استان بلکه هیچ نقطه‌ای در ایران سفید نیست.

رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که عجله‌ای برای بازگشایی مدارس و دانشگاهها نیست و گفت: «ممکن است برخی از فعالیت‌های فرهنگی مانند تئاتر، سینما و خیلی از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی تا مدت‌ها بازگشایی نشوند. ممکن  است مساجد ما اینگونه باشند، اماکن مقدس ما اینگونه باشد. در این گونه موارد باید تامل کرده و صبر کنیم.»

ادامه تعطیلی مدارس تا پایان فروردین

هم‌زمان معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که مدارس تا پایان فروردین ماه تعطیل خواهند ماند. علیرضا کمرئی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مرگ یک دانش‌آموز ۱۲ ساله در اثر ابتلا به کووید ۱۹ و نگرانی خانواده‌ها از بازگشایی مدارس گفت: «دانش آموزان از همه چیز برای ما مهم‌تر هستند و صحبت اصلی بنده در برنامه تهران ۲۰ هم این بود که به هیچ وجه هیچ ریسکی را در مورد دانش‌آموز نمی‌پذیریم و اهمیت آن بر آموزش ارجح است.»

با این حال او تاکید کرد که تصمیم در این باره بر عهده آموزش و پرورش نیست و ستاد مبارزه با کرونا تصمیم می‌‌گیرد.

معاون آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات گفت که در مقطع ابتدایی ارزشیابی توصیفی انجام می‌شود و در مقاطع دوم و سوم متوسطه به صورت دیگری است. او ادامه داد: «ما راه حل‌های خودمان را داریم اما تا زمانی که ستاد ملی مقابله با کرونا نظر قطعی خودش را ندهد ما نمی‌توانیم به عنوان یک حکم قطعی در مورد وضعیت مدارس آن طرح‌ها و سناریوها را بیان کنیم.»

درباره امکان زوج و فرد شدن کلاس‌های درس هم معاون آموزش و پرورش تصریح کرد که این یکی از برنامه‌های این وزارتخانه است اما مرجع تخصصی در این زمینه وزارت بهداشت است و تا این وزارتخانه اعلام وضعیت نکرده آموزش وپرورش هم نمی‌تواند نظر قطعی دهد.

تقسیم‌بندی مشاغل به کم خطر و پرخطر

سعید ممبینی، رییس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه دوم سیما اعلام کرد که مشاغل به دو دسته کم خطر و پرخطر تقسیم شده و مشاغل کم‌خطر در تهران از ۳۰ فروردین و در سایر استان‌ها از ۲۳ فروردین مجاز به فعالیت هستند.

به گفته او عامل اصلی تعیین‌کننده برای بازگشایی واحدهای صنفی میزان رابطه اجتماعی آنهاست و گفت: «به نظر می‌رسد بسیاری از صنوفی که در دسته بندی قبلی تعطیل شده بودند مجاز به فعالیت خواهند بود که احتمالاً بیش از ۷۵ درصد صنوف را شامل می‌شود.»

به گفته رئیس اتاق اصناف ایران واحد‌های صنفی طی مدتی که تعطیل بودند، روزانه ۲۷ هزار میلیارد تومان هزینه برای حقوق و اجاره متحمل شدند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *