تصمیم دادگاه لوکزامبورگ درباره جلوگیری از انتقال دارایی ایران به آمریکا «نهایی نیست»

By | ۱۳۹۹-۰۱-۲۶

دادگاهی در لوکزامبورگ با درخواست آمریکا برای انتقال ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی ایران با هدف پرداخت غرامت به قربانیان حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ مخالفت کرده است ولی این حکم «نهایی نیست».

این تصمیم مراجع قضایی لوکزامبورگ تاییدی است بر سخنان روز یکشنبه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، که اعلام کرد تهران در دعوای حقوقی با آمریکا بر سر دارایی‌های ایران در بانک‌های لوکزامبورگ به پیروزی رسیده است.

در بیانیه رسمی روز دوشنبه ۲۵ فروردین دولت لوکزامبورگ گفته می‌شود که روز اول آوریل (۱۳ فروردین) یک دادگاه تجدیدنظر در آن کشور حکم داد که تقاضای آمریکا برای مصادره دارایی ایران «غیرقابل اجرا» است چون این دارایی در حساب‌های بانکی قرار دارد که طبق قوانین داخلی لوکزامبورگ «غیرقابل مصادره» است.

این مبلغ در حساب بانکی یک موسسه مالی به نام «کلیر استریم» قرار دارد که مالک آن یک شرکت لوکزامبورگی به نام «دویچه بوئرز» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، البته در بیانیه دولت لوکزامبورگ یادآوری شده که تصمیم این دادگاه نهایی نیست و مدعیان می‌تواند در دیوان عالی کشور به آن اعتراض کنند.

این بیانیه می‌افزاید در یک تصمیم قضایی دیگر قاضی یک دادگاه ناحیه‌ای در لوکزامبورگ روز سوم آوریل (۱۵ فروردین) انتقال این پول به آمریکا را مسدود کرده و در حکم خود افزوده است که در صورت انتقال این پول، موسسه مالی «کلیر استریم» روزانه یک میلیون یورو جریمه خواهد شد.

اقدام موسسه مالی «کلیر استریم» در روز هفتم آوریل برای رفع مسدودیت با مخالفت مراجع قضایی لوکزامبورگ روبرو شد.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷ و از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران تنش در مناسبات تهران و واشینگتن تشدید شده است.

در این دعوای حقوقی مشخص دادگاهی در شهر نیویورک در سال ۲۰۱۲ حکم داد که حکومت ایران باید به قربانیان حملات تروریستی یازده سپتامبر هفت میلیارد دلار غرامت بپردازد چون به ادعای این قاضی حکومت ایران با اجازه دادن به عوامل القاعده برای عبور از خاک آن کشور، به انجام حملات تروریستی به شهرهای آمریکا کمک کرده است.

حکومت ایران ضمن رد این اتهام با پرداخت غرامت مخالفت کرده و در نتیجه دولت آمریکا تصمیم گرفته است دارایی‌های ایران را در هر کشوری که می‌تواند مسدود و مصادره کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز یکشنبه گفت: «بانک مرکزی و وزارت خارجه ما اخیرا در یک نبرد حقوقی مهم به پیروزی خوبی رسیده‌اند. ۱.۶ میلیارد دلار از پول ما در لوکزامبورگ بود و آمریکایی‌ها روی آن دست انداخته بودند».

آقای روحانی افزود: «پس از ماه‌ها تلاش چند روز پیش توانستیم این پول را از دست آمریکا آزاد کنیم».

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *