وقتی تبلیغات گسترده با صرف هزینه‌های کلان دیگر پاسخ نمی‌دهد، باید نعلِ وارونه زد!

By | ۱۳۹۹-۰۱-۲۸

– جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملّی مجلس شورای اسلامی می‌گوید شبکه‌های فارسی‌زبان انگلیسی و سعودی از جمله بی‌بی‌سی به شیوه دروغ‌های بزرگ آلمانی‌های جنگ جهانی دوم علیه کشور جنگ روانی به راه انداخته‌اند!
– با شیوع کُرونا در ایران و جهان افرادی در این شبکه‌ها تریبون داشته و دارند که هم در مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی همسو با رژیم‌های تهران و پکن صحبت می‌کنند و هم مخالف معرفی چین به عنوان منشاء شیوع کُرونا در جهان هستند!
-مهدی خزعلی فعال سیاسی اصلاح‌‌‌‎طلب در مصاحبه‌ای با یکی از همین شبکه‌‌ها از شاهزاده رضا پهلوى انتقاد کرده و در حالی که تمامی منابع سیاسی و اقتصادی در انحصار حکومتی است که وی با زمامدارانش نزدیک و دوست است، طلبکار شده که چرا رضا پهلوی برای مقابله با کُرونا به مردم ایران کمک نکرده است!
– شماری از افرادی که در شبکه‌های فارسی‌زبان مستقر در لندن به سیاست‌های جمهوری اسلامی در مقابله با کُرونا انتقاد می‌کنند از داخل ایران هستند.
– عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه «جوان»: اپوزیسیون علیه جمهوری اسلامی جنگ روانی به راه انداخته و ساده‌زیست‌ترین رهبر سیاسی جهان را می‌توانند به‌عنوان یک سرمایه‌دار با میلیارد‌ها دلار دارایی معرفی کنند!

استودیو بی‌بی‌سی فارسی

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملّی مجلس شورای اسلامی می‌گوید «کشور درگیر یک جنگ روانی عجیب از طرف شبکه‌های بیگانه است و بسیاری از این جنگ‌ها پیوست روانی و تبلیغاتی انگلیسی دارد».

محمد جمالی‌نوبندگانی سه‌شنبه ۲۶ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری مجلس «خانه ملت» با اشاره به آنچه «هجمه وسیع رسانه‌های غربی علیه ایران در موضوع ویروس کُرونا» نامیده ادعا کرده است: «بی‌بی‌سی با اعمال سیاست‌هایی به دنبال مطرح کردن ایران به عنوان عامل انتشار ویروس کُرونا در دنیا بود و منافق‌نشینان آلبانی به این موضوع دامن می‌زدند!»

او عنوان کرده «بی‌بی‌سی ایران را به عنوان دومین قربانگاه جهان از نظر کُرونا تشبیه کرد اما خود انگلیسی‌ها به این بیماری گرفتار شدند و به دنبال این بود تا مردم کشورمان را نسبت به چین بدبین کنند.»

جمالی نوبندگانی همچنین گفت «در حال حاضر کشورمان درگیر یک جنگ روانی عجیب از طرف شبکه‌های فارسی‌زبان انگلیسی و سعودی به شیوه دروغ‌های بزرگ آلمانی‌های جنگ جهانی دوم است که باید رسانه‌های داخلی با آنها مقابله کنند.»

جمالی نوبندگانی در دفاع از دولت کمونیست چین ادعا کرد که شبکه‌های فارسی‌زبان مستقر در انگلیس به دنبال بدبین کردن مردم ایران نسبت به چین هستند اما این ادعا با واقعیت تطبیق ندارد!

این سخنان نماینده مجلس شورای اسلامی در حالیست که با شیوع کُرونا در ایران و جهان شماری از افراد مختلف در این شبکه‌ها تریبون داشته و دارند که هم در مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی و همسو با رژیم‌های تهران و پکن صحبت کرده و می‌کنند و هم مخالف معرفی چین به عنوان منشاء شیوع کُرونا در جهان هستند!

همچنین تعدادی از این افراد کارزار جمهوری اسلامی را با هدایت وزارت خارجه از درون ایران علیه رفع تحریم‌ها و  دریافت وام از صندوق بین‌‌المللی پول تقویت می‌کنند.

در این بین کم نیستند افرادی که در همین شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان به اسم بررسی شرایط سیاسی و اقتصادی ایران در بحران کُرونا به تبلیغات برای جمهوری اسلامی و بر ضد اپوزیسیون از جمله چهره‌‌ی محبوب و شناخته شده‌‌‌ی مخالف رژیم، رضا پهلوی، می‌پردازند.

مهدی خزعلی فعال سیاسی اصلاح‌‌‌‎طلب در مصاحبه‌ای با یکی از همین شبکه‌‌ها از شاهزاده رضا پهلوى انتقاد کرده و در حالی که تمامی منابع سیاسی و اقتصادی در انحصار حکومتی است که وی با زمامدارانش نزدیک و دوست است، طلبکار شده که چرا رضا پهلوی برای مقابله با کُرونا به مردم ایران کمک نکرده است!

این افراد به اصطلاح کارشناس که در شبکه‌های فارسی‌زبان مستقر در لندن به سیاست‌های جمهوری اسلامی در مقابله با کُرونا انتقاد کرده‌اند از داخل ایران از این تریبون‌های خارج کشور استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، در موردی نادر، حاتم قادری استاد پیشین علوم سیاسی دانشگاه «تربیت مدرس» یکی از عوامل ضعف جمهوری اسلامی در مقابله با ویروس کُرونا را کمبود بودجه ناشی از مخارج سنگین تامین و تقویت شبه‌نظامیان شیعه و گروه‌های نیابتی در سوریه و عراق و لبنان دانسته است.

درواقع گردش آزاد اطلاعات درست همان‎ چیزی است که به جمهوری اسلامی ضربه می‌زند. محمدحسین ظریفیان

مدیرکل مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما می‌گوید: «یک دوگانه سازی بی‌مورد و کودکانه در کشور شکل گرفته و امروز شاهد هستیم که امنیت روانی، حیثیت و آبروی مردم را پیام‌رسان‌های خارجی تهدید می‌کنند».

انتقاد او به اپلیکیشن «تلگرام» است. وی می‌گوید: «حضور ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در تلگرام موجب شده است که سرویس‌های جاسوسی غربی و اسرائیلی مبالغ هنگفتی را در اختیار این شرکت قرار دهند تا اطلاعات و تبادلات مردم ایران در اختیار آنها قرار بگیرد».

عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه «جوان» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در مقاله‌ای اپوزیسیون را متهم به جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی کرده و مدعی شده آنها با به راه‌انداختن تبلیغات «ساده‌زیست‌ترین رهبر سیاسی جهان را می‌توانند به‌ عنوان یک سرمایه‌دار با میلیارد‌ها دلار دارایی معرفی کنند. مجمع مؤمنین کشور (سپاه) را می‌توانند جمعی سرکوبگر و فاسد اقتصادی نامگذاری کنند. عارف بزرگی چون قاسم سلیمانی را رهبر تروریست‌ها در خاورمیانه معرفی کنند… و هزاران موضوع و پدیده را (اگر هم نباشد) با ذره‌بین و میکروسکوپ پیدا و وارونه می‌کنند.»

عباس حاجی نجاری از چهره‌های فرهنگی- امنیتی نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین را متهم به «تروریسم رسانه‌ای» در مورد شیوع کُرونا در ایران کرده و با نام بردن از صدای آمریکا و دویچه وله (صدای آلمان) نوشته برخی رسانه‌ها و فعالان داخلی نیز همصدا با رسانه‌های دشمن، اقدامات مثبت را سانسور کرده و بر روند ناامیدسازی رسانه‌های بیگانه وضدانقلاب می‌افزایند.

او محور‌های جنگ رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی پس از شیوع کُرونا را چنین برشمرده است که اتفاقا درست همان مواردی هستند که یا رژیم آنها را انجام داده و یا خود مسبب آنست:

-القای پنهانکاری ایران در اطلاع‌رسانی نسبت به این بیماری و عدم اطلاع‌رسانی نسبت به پیامد‌های آن
-القای برخورد سیاسی نظام با موضوع ویروس کُرونا و انجام مخفی‌کاری و بی‌صداقتی با مردم، برای حفظ مشارکت مردم در انتخابات
-القای ناتوانی نظام در مهار کُرونا
-معرفی ایران به‌عنوان عامل شیوع این بیماری در منطقه
-تلاش برای ایجاد رعب و وحشت و سوق دادن کشور به سمت هرج‌ و مرج
-معرفی مذهب تشیع و اعتقادات پیروان آن به‌ عنوان عامل گسترش این بیماری
-تبدیل بیماری کُرونا به بستری برای محاصره اقتصادی ایران
-تخریب چهره ایران در جهان و زمینه‌سازی برای افزایش فشار به ایران
-القای بی‌اعتمادی مردم به‌ نظام و عدم همراهی آنها با تدابیر مسئولان کشور
-القای اجبار تلاشگران پزشکی به خدمت به بیماران

این تحلیلگر جمهوری اسلامی در حالی مواضع صدای آمریکا را علیه نظام مورد دفاع خود خوانده که کاخ سفید نهم آوریل (۲۱ فروردین) در بیانیه‌ای تند به عملکرد شبکه «صدای آمریکا» (VOA) انتقاد و اعلام کرد که این رسانه بجای ترویج سیاست‌های آمریکا مبنی بر دفاع از آزادی و دموکراسی تبدیل به دستگاه تبلیغاتی حکومت‌های چین و روسیه و جمهوری اسلامی شده است.

 

اینهمه در حالیست که شماری از فعالان سیاسی از جمله ملّی- مذهبی و اصلاح‌طلب و «میرحسینی‌ها»، آقازاده‌های خارج‌نشین‌ و اپوزیسیون صادراتی‌، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و مجریان و کارمندان شبکه‌های فارسی‌زبان خارج کشور همصدا با نایاکی‌ها، اعضای حزب دموکرات‌ آمریکا و مقام‌های پیشین ایالات متحده عمدتا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما و رهبران گروه‌های شبه‌نظامی از جمله حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان همسو با دولت‌های روسیه و چین و رژیم‌های چپگرا مثل ونزوئلا و پاراگوئه و جنایتکار تمام‌عیاری چون بشار اسد در تبلیغات و هوچیگری خواستار توفق تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی شده‌اند.

جمهوری اسلامی و کارگزاران آن برای تقویت دستگاه تبلیغاتی رژیم با خرج سرمایه‌هایی که می‌بایست برای مردم صرف شود، هزینه‌های کلان می‌کنند. از چاپ رپرتاژآگهی به اسم مقاله در روزنامه‌های پرتیراژ و مشهور اروپایی و آمریکایی تا شارژ نویسندگان و روزنامه‌نگاران ایرانی و خارجی که در رسانه‌های بین‌المللی اعم از فارسی‌زبان و زبان‌های دیگر شاغل هستند.

وحید یامین‌پور و داریوش سجادی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای ولایتمدار در سال ۱۳۹۶ در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه «افق» متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پخش شد از مواضع شماری از مجریان و کارمندان بی‌بی‎سی فارسی تمجید کردند.

در اواسط اردیبهشت ۱۳۹۷ روزنامه آمریکایی «بوستون گلوب» از لابی گسترده‌ و مخفیانه جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا در دولت باراک اوباما برای حفظ برجام گزارش داد.

در این گزارش آمده بود گروه مشورتی جان کری بطور هماهنگ در دفاع از برجام ۱۰۰ مقاله، ۳۴ برنامه تلویزیونی و رادیویی و ۳۷ متن تحلیلی تهیه و منتشر کرده‎اند. آنها در پاسخ به انتقادات به توافق هسته‎ای با رژیم ایران فکت‌چک‎هایی (واقعیت‌سنج) را آماده و به چهار هزار تصمیم‎گیر سیاسی و متخصص سیاست خارجی در جهان ایمیل کردند.

با اینهمه از یکسو تجربه‌ی عریان جامعه‌ای که جانش از سیاست‌های جمهوری اسلامی به لب رسیده و از سوی دیگر، ناکامی دستگاه تبلیغاتی رژیم با صرف بودجه‌های کلان سبب شد تا محمدجواد ظریف وزیر خارجه که رهبری پروپاگاندا و لابیگران رژیم را بر عهده دارد و در تمام هفته‌های گذشته کیسه گدایی در دست برای رفع تحریم‌ها و گرفتن وام از صندوق بین‌المللی پول به این در و آن در می‌زد و مدعی بود که بی‌پولی و تحریم‌ها باعث شده تا جمهوری اسلامی نتواند با کُرونا مقابله کند، دوشنبه ۲۵ فروردین در توئیتی مدعی شود: «با وجود تحریم‌های ایالات متحده، ایران به لطف منابع انسانی و علمی و دوستان خارج از کشور پیشرفت چشمگیری در مبارزه با بیماری همه‌گیر داشته باشد. کووید۱۹ فرصتی بود تا آمریکا تحریم‌ها را برطرف کند ولی حالا در حافظه مردم ما بدنام خواهد ماند!»

حال باید منتظر ماند و دید که آیا دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی و لابیگرانش با وجود ادعای ظریف درباره «پیشرفت چشمگیر در مبارزه با بیماری همه‌گیر» باز هم به تلاش برای وارونه کردن علت و معلول برای اخاذی از جهان ادامه خواهند داد یا اینکه فاجعه‌ی بزرگ «ویروس چینی» که دولت‌های کشورهای پیشرفته‌ با امکاناتی به مراتب بیشتر از جمهوری اسلامی همچنان با آن با احتیاط برخورد می‌کنند، در ایران هنوز منتظر فرصتی است که ناکارآمدی و سیاست‌های ضدانسانی حکومت در حال فراهم آوردن بستر آن است.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *