تهدید جانی نرگس محمدی در زندان زنجان

By | ۱۳۹۹-۰۱-۳۱

وکیل نرگس محمدی، سخنگو و نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر از رد درخواست مرخصی و آزادی مشروط موکلش خبر داده است. نرگس محمدی هفت سال در زندان به سر می​برد و حال او وخیم اعلام شده است.

وبسایت “کانون مدافعان حقوق بشر” به نقل از محمود بهزادی​راد، وکیل نرگس محمدی، زندانی سیاسی در زندان زنجان، از رد آزادی مشروط و هم‌چنین تهدید جانی خانم محمدی توسط زندانی قتل عمد خبر داده است.

محمود بهزادی‌​​راد گفته است بر خلاف رعایت اصل تفکیک جرائم، موکلش در کنار زندانیان خطرناک در زنجان نگهداری می‌شود و توسط یک زندانی مورد تهدید جانی قرار گرفته است.

زندان زنجان، بند جداگانه‌ای برای نگاهداری زندانیان عقیدتی و سیاسی ندارد و خانم محمدی نزد زندانیان عادی، بزهکاران و معتادان مواد مخدر به سر می‌برد.

وکیل این زندانی سیاسی درباره جزئیات تهدید جانی موکل خود توضیح داده است: «چند شب پیش یک زندانی که به اتهام سه فقره قتل در آنجا به سر می‌برد و در آستانه اجرای حکم اعدام قرار دارد، موکل بنده را در حضور ۱۴ زندانی دیگر تهدید جانی کرده است. موکلم وضعیت روحی وخیمی دارد و شب‌ها را با ترس از دست دادن جان خود صبح می‌کند. شرایط زندان به قدری وخیم است که خانم محمدی درخواست انتقال به انفرادی را دارد.»

کرونا و آزادی زندانیان سیاسی

جمهوری اسلامی ایران بسیاری از مجرمین  و زندانیان عادی را برای جلوگیری از ابتلای آنان به ویروس کرونا از زندان آزاد کرده اما زندانیان سیاسی همچنان در زندان به سر می​​​برند.

پس از همه‌گیری ویروس کرونا در ایران، خانواده‌های زندانیان سیاسی از شرایط نگاهداری آنها در زندان‌ها و احتمال ابتلا به بیماری در محیط سربسته و آلوده، ابراز نگرانی کرده و خواهان مرخصی فرزندان و بستگان‌شان شدند.

مادر نرگس محمدی اخیرا نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشته و از بدتر شدن شرایط دخترش خبر داد.

خانم عذرا بازرگان به سرفه‌های شدید، سوزش گلو و درد قفسه سینه فرزندش اشاره کرده و می‌نویسد: «در ۱۵ روز اخیر به خاطر وجود ساس، بند زنان ۴ بار به طور شدید سم‌پاشی شده و زندانیان ساعاتی از روز در هوای سرد در حیاط نگاه داشته‌ شده‌اند…»

خانم بازرگان می‌گوید اتاقی ۲۰ متری که محل خواب و زندگی نرگس و هم‌بندی‌هایش است، تهویه و پنجره ندارد: «دخترم بعد از آمبولی ریه، دچار ضایعه شدید ریوی شده و تحت نظر دکتر متخصص از اسپری تنفسی استفاده می‌کرد و طبیعی است که در شرایط کنونی دچار مشکل تنفسی شده باشد.»

محمود بهزادی‌راد، وکیل نرگس محمدی هم اطلاع داده است درباره “وخامت وضعیت جسمی و روحی نرگس محمدی” به مسئولان نامه نوشته و مقامات “وعده رسیدگی” داد​ه​اند اما این وعده محقق نشده است.

“مسئولان با آزادی نرگس محمدی مخالفت می​​‌کنند”

نرگس محمدی محکومیت ۱۶ ساله خود را می‌گذراند. شش سال این محکومیت به دلیل تبلیغ علیه نظام و ۱۰ سال  دیگر به خاطر فعالیت او در کمپین “گام به گام تا لغو مجازات اعدام” صادر شده است. او که از اردیبهشت ۱۳۹۴ در زندان اوین محبوس بود، دی ۹۸ به زندان زنجان تبعید شد و انتقالش به این زندان  با خشونت فیزیکی رئیس اوین همراه بود.

وکیل محمدی گفته است که مسئولان با آزدی مشروط خانم محمدی مخالفت کرده‌​​اند در حالی که طبق بخشنامه عفو رهبری او باید آزد می​شده است.

او تاکید کرد: «طبق بخشنامه‌ عفو رهبری که پیش​تر ابلاغ شده بود، زندانیانی که زیر پنج سال حکم دارند می‌توانند مورد عفو قرار بگیرند. این در حالی است که خانم محمدی هم‌اکنون هفت سال از مجموع ۱۰ سال حبس خود را گذرانده است.»

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد هم روز جمعه ۲۹ فروردین (۱۷ آوریل) با صدور بیانیه‌ای از ایران خواستند زندانیان عقیدتی، دو تابعیتی و اتباع خارجی و تمامی کسانی را که “خودسرانه” بازداشت شده‌اند، فورا آزاد کند.

دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *