پایین‌ترین نرخ دلار در سال‌ ۹۹ دوام نیاورد؛ چرا نرخ ارز در ایران دوباره بالا رفت؟

By | ۱۳۹۹-۰۲-۰۳

همزمان با ادامه کاهش قیمت جهانی نفت و تلاش بانک‌های ایرانی برای کاهش عملی نرخ سود سپرده‌های بانکی، نرخ فروش دلار در معاملات روز سه‌شنبه بازار آزاد تهران بار دیگر از مرز ۱۶ هزار تومان فراتر رفت.

بهای ارز در بازار آزاد ایران طی هفته کاری پیش و برای دومین بار در سال جاری خورشیدی سیر نزولی به خود گرفت و با حدود ۶۷۰ تومان کاهش و نزدیک شدن به قیمت ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان در معاملات روز شنبه، به پایین‌ترین حد در سال ۱۳۹۹ رسید. در پی نوسان صعودی محدود نرخ دلار طی دو روز گذشته، این نرخ روز سه‌شنبه با یک جهش ۳۷۰ دلاری تا ۱۶ هزار ۱۲۰ تومان بالا رفت.

این در حالی بود که بانک مرکزی ایران نیز قیمت فروش دلار در شبکه صرافی‌های رسمی بانکی را با ۱۰۰ تومان افزایش به ۱۵ هزار و ۳۵۰ رسانده بود. هر یورو نیز روز سه‌شنبه در بازار آزاد و رسمی به ترتیب ۱۷ هزار و ۵۰۰ و ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته شد.

تحلیلگران بازار مالی ایران، نگرانی از افت بیشتر درآمد نفتی محدود دولت به دلیل روند نزولی بهای جهانی نفت و افزایش تقاضای ارز به دلیل کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی را علت رشد قیمت‌ها در خرید و فروش‌های روز سه‌شنبه بازار ارز ایران عنوان کردند.

در حالی که مطابق مصوبه سال ۹۵ شورای پول و اعتبار ایران، بانک‌ها موظف بودند که نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله را در سقف ۱۵ درصد حفظ کنند ولی در عمل این نرخ از ۱۸درصد نیز فراتر رفته بود و در برخی بانک‌ها به ۲۰ درصد رسیده بود. در چنین شرایطی مدیران عامل بانک‌های ایرانی توافق کرده‌اند که سقف نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله را به ۱۵ درصد کاهش دهند.

برخی کارشناسان معتقدند که در پی اتخاذ این تصمیم، بخشی از سپرده‌گذاران برای تضمین حفظ ارزش پس‌اندازهای خود در شرایط تورمی اقتصاد ایران، نقدینگی خود را به بازارهای موازی از جمله ارز، طلا و بورس منتقل خواهند کرد.

مرکز آمار ایران روز سه‌شنبه نرخ تورم سالانه منتهی به فروردین ماه ۱۳۹۹ را ۳۲.۲ درصد اعلام کرد.

همچنین پس از ثبت نرخ تاریخی منفی ۳۹ دلاری برای هر بشکه نفت وست تگزاس آمریکا در جریان مبادلات روز دوشنبه، قیمت نفت پایه برنت دریای شمال نیز تحت تاثیر رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا در معاملات روز سه‌شنبه بیش از ۶ دلار ارزان شد و به کمتر از ۲۰ دلار رسید؛ نرخی که پایین‌ترین حد آوریل سال ۲۰۰۲ تاکنون به شمار می‌رود.

صندوق بین‌المللی پول نیز هفته گذشته ضمن ابراز نگرانی از تبعات رکود عمیق اقتصادی در جهان بر اقتصادهای نفتی خاورمیانه، پیش‌بینی کرده بود که رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی به منفی ۶ درصد برسد.

با وجود کاهش ۱۶ دلاری بهای طلا در خرید و فروش‌های روز سه‌شنبه که نرخ جهانی هر اونس را به هزار و ۶۷۹ دلار رساند، در بازار طلا و سکه تهران به دلیل ادامه صعود نرخ دلار، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۶۲۷ هزار تومان افزایش یافت و بهای هر قطعه تمام سکه طلا به مرز ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید.

یورو نیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *