سپاه پاسداران: پرتاب «موفق» نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی

By | ۱۳۹۹-۰۲-۰۳

دو خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران در ایران روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه، از پرتاب «موفق» یک ماهواره نظامی به مدار کره زمین خبر دادند.

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم نام این ماهواره را «نور» معرفی کرده و آن را «نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران» توصیف کرده‌اند.

در خبر این دو رسانه که به نظر می‌رسد بر اساس بیانیه سپاه پاسداران نوشته شده باشد آمده است: «صبح امروز (چهارشنبه ۳ اردیبهشت‌ماه) از ماهواره‌بر دو مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.»

عکسی که خبرگزاری فارس از ماهواره‌بر موسوم به قاصد منتشر کرده است

هنوز هیچ مرجع بین‌المللی در عرصه فضانوردی و نظامی و منبع دیگری این خبر را تایید نکرده است.

با این توییتر خبرگزاری تسنیم، تصویری از متنی دست‌نویس حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران منتشر کرده که پس از پرتاب این ماهواره نوشته شده است.

سلامی در این نامه نوشته که از امروز دیگر، «از آسمان، زمین را نگاه می‌کنیم و این افتخار، نقطه آغاز شکل‌گیری یک قدرت جهانی است.»

این پنجمین تلاش ایران برای پرتاب ماهواره به فضا است. چهار تلاش پیشین همه با شکست مواجه شده بود.

آخرین تلاش در این زمینه در بهمن‌ماه سال گذشته رخ داد که وزارت دفاع جمهوری اسلامی اعلام کرد که توانسته است «ماهواره مخابراتی ظفر» را با «موفقیت» به فضا پرتاب کند ولی موشک پرتاب شده «به سرعت مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید».

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، نیز درباره شکست برنامه پرتاب «ماهواره ظفر» گفت: «ماهواره به مدار ۵۴۰ کیلومتری رسید، ولی ماهواره‌بر به سرعت ۷۴۰۰ کیلومتری که لازم بود نرسید.»

پس از این اقدام، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی را متهم کرد که از طریق پرتاب ماهواره قصد پیشبرد برنامه موشکی خود را دارد و تاکید کرد که آمریکا به فشارهای خود ادامه خواهد داد تا این حکومت «رفتار خود را تغییر دهد».

در پاسخ به این انتقاد و همچنین انتقاد دولت فرانسه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران واکنش آنها را «مداخله‌آمیز» نامید و پرتاب ماهواره را «از حقوق ذاتی ایران در توسعه علم و فناوری» خواند.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *