کیوان صمیمی: ترامپِ خارج، ترامپِ داخل

By | ۱۳۹۹-۰۲-۰۴

 در وضعیتی که جریان‌ها و گفتمان‌‌های سیاسی ایرانِ امروز  در بن‌بست به سر می‌برند و راهکاری برای خروج از بحران‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی امروز ایران به‌چشم نمی‌خورد، کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی با سابقه، چاره‌ی کار را جنبش‌های اجتماعی می‌داند و به تقویت زیرساخت‌های آن نظر دارد. در تداوم تلاش‌های این روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی سابق سیاسی، برای پی‌ریزی حرکت‌های مردمی، کوتاه‌نوشت‌هایش از این پس در زیتون و در ستونی هفتگی با عنوان «صمیمانه با جنبش‌های اجتماعی» منتشر خواهد شد. نخستین یادداشت از این مجموعه در ادامه می‌آید.

   ***

ترامپِ داخل، ترامپِ خارج

همکاریِ حساب‌شده‌ای برای سقوط حکومت، درجریان است. نئوکان‌ها و نئولیبرال‌های امریکایی که بخشِ افراطی و پوپولیست حزب جمهوری‌خواه هستند «فشار از خارج» را برعهده دارند. نئواصولگرایان ایرانی هم، بخشِ افراطی جریان راست داخل هستند که اکثریت مجلس آینده را هم تصرف کرده‌اند.

سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل و امریکا، سال‌هاست مهره‌هایی مقدس‌نما را پرورش داده‌اند که مشی اختناق را به مقامات مستعد تزریق کنند. مستعدینِ برقراریِ استبداد، ریشه‌ی وابستگیِ اکثریتشان «زر» و «زور» است و ریشه‌ی وابستگی اقلیتشان هم «تزویر». (یا همان توهّم ایدئولوژیک).

«فشار از داخل» برعهده‌ی مهره‌های مقدس‌نماست که بعضی‌شان لو رفته‌ و زندانی‌اند و چند نفری هم اعدام شدند و بقیه هم کماکان مشغول تاثیرگذاریِ نامحسوس بر مستعدین. ترامپیان خارج و داخل درحال انجام‌دادن اقداماتی هستند که به سقوط این حکومت و ایجاد یک حکومت ترامپی ختم شود.

چه حکومت سقوط کند یا نکند، راه نجات ما دنبال‌کردن پروسه‌ی دموکراتیزاسیون است ولی چگونه؟ از طریق جنبش اجتماعی.

اگر در جمع‌هایی حتی دوسه نفره، حضوراً تهیدستان را به‌هر شکل که می‌توانیم یاری رسانیم و ارتباط را ادامه دهیم، زیرساخت‌های جنبش خشونت‌پرهیز اجتماعی‌ را هم فراهم کرده‌ایم.

فقط و فقط جنبش مردمی‌ست که به دموکراسی پایدار منجر می‌شود.
زیتون:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *