نامه سخنگوی حوزه‌های علمیه به روحانی: اماکن مذهبی را بازگشایی و از مردم عذرخواهی کنید

By | ۱۳۹۹-۰۲-۱۱

عباس رفعتی نائینی، سخنگوی حوزه‌های علمیه، در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، از او خواست که ضمن بازگشایی زیارتگاه‌ها و مراسم مذهبی، «از مردم انقلابی عذرخواهی» کند.

این نامه در تاریخ ششم اردیبهشت نوشته شده، اما رسانه‌های ایران آن را روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت منتشر کردند.

در این نامه به نقل از «کارشناسان دولت در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا» آمده که «سهم زیارتگاه‌ها در انتقال ویروس کرونا ۴۴ صدم درصد است؛ یعنی اگر دو برابر این آمار هم باشد به یک درصد نمی‌رسد و نماز جمعه‌ها ۲۲ صدم درصد یعنی اگر چهار برابر این هم بشود به یک درصد نمی‌رسد».

با شیوع ویروس کرونا در ایران، برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، زیارتگاه‌ها تعطیل و برگزاری نمازجمعه‌های مراکز استان‌ها لغو شد.

سخنگوی حوزه‌های علمیه خطاب به روحانی ادامه داد: «بر بسته ماندن حرم‌ها و نماز جمعه‌ها همچنان تاکید می‌ورزید در حالی ‌که برخی ‌از مکان‌ها که بیش‌ از ۲۶ درصد تاثیرگذار در شیوع ویروس بوده‌اند را تعطیل نکرده‌اید!»

او از رییس جمهوری اسلامی خواست که «با نظر کارشناسان بهداشتی یادشده مخالفت» نکند و «دستور بازگشایی زیارتگاه‌ها و برگزاری برنامه‌های دینی و تبلیغی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی» صادر کند.

این در حالی است که پیشتر محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در نامه‌ای خطاب به روحانی، درباره بازگشایی «غیرضروری و غیرقابل‌کنترل» مکان‌هایی چون اماکن مذهبی و آموزشی هشدار داده و بر «اولویت حفظ جان و سلامت مردم و انسان‌ها بر همه امور دیگر» تاکید کرده است.

درخواست سخنگوی حوزه‌های علمیه برای بازگشایی اماکن مذهبی در حالی است که پیشتر علیرضا اعرافی، رییس حوزه علمیه قم گفته که در این زمینه «از سوی حوزه و روحانیت و نهادهای دینی هیچ‌گونه فشاری وجود ندارد».

همچنین محمدعلی آل‌هاشم، نماینده خامنه‌ای و امام جمعه تبریز، روز دوشنبه هشتم اردیبهشت، گفت: «در شرایط خاص فعلی هیچ اصراری به برگزاری مراسم‌ها و اجتماعات مذهبی از جمله نماز جمعه نیست و باید حفظ سلامتی مردم در اولویت باشد.»

روحانی پیشتر گفته که دولت «در نیمه اردیبهشت» درباره بازگشایی اماکن مذهبی تصمیم‌گیری می‌کند، اما او با این حال روز هفتم اردیبهشت، از وجود بیش از ۱۰۰ شهرستان با «وضعیت سفید» خبر داد و گفت که در این مناطق «بازگشایی اماکن مذهبی و برپایی نمازهای جمعه و جماعت» صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *