نامه صادق زیباکلام به خاتمی: ناامیدتر شدم

By | ۱۳۹۹-۰۲-۲۲

 صادق زیباکلام، استاد سیاسی و اصلاح طلب در نامه‌ای به آقای خاتمی نوشت: تا کِی می‌خواهید از ورود به مشکلات واقعی کشور خودداری نمایید؟ 

در نامه زیباکلام خطاب به رییس‌جمهور سابق آمده است:
سرور مکرم جناب آقای سیدمحمد خاتمی
ریاست محترم اصلاحات ایران دامت افاضاته
با سلام و تحیات و آرزوی قبولی طاعات
مشتاقانه پای سخنرانی یک ساعته شنبه‌شبتان نشستم، اما هر قدرکه گذشت ناامیدتر شدم. جنابعالی سخنان تاریخی مبسوطی فرمودید. از همدلی و همبستگی، آزادی بیشتر زندانیان سیاسی، مصائب کرونا و مشکلات اقتصادی آن، لزوم اعتراف مسئولین به اشتباهات شان، تنزل سرمایه‌های اجتماعی،آب رفتن طبقه متوسط ،نگرانی از بروز خشونت و مسائل دیگری فرمودید که جملگی درست بودند. اما به ریشه ها و چرایی بوجود آمدن آن مسائل نخواستید بپردازید و صرفا صورت مسئله را بیان داشتید.
جناب آقای خاتمی عزیز،
جامعه ایران با مشکلات عظیم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روبروست. در عرصه بین‌المللی هم اصراربردشمنی با آمریکا اقتصادمان را بزانو درآورده. بجای پرداختن به مشکلات واقعی، بیان کلمات و عبارات زیبا و پر طمطراق دردی را دوا نمیکند. بزرگترین مشکلی که کشور با آن روبروست شیوه مدیریت اجرایی کلان نظام است. نظام اجرایی ما تقسیم شده به دو بخش انتصابی و انتخابی. قدرت بخش انتصابی نامحدود، اختیاراتش نامحدودتر، وظایفش بدلخواه، عملکردش عنداللزوم در ورایِ قانون و سرانجام کمترین وظیفه پاسخگویی برای خود قائل نیست. درمقابل، قدرت بخش انتخابی محدود، اختیاراتش محدودتر، ملزم به رعایت قانون و پاسخگو. جنابعالی فقط به لیست بلندبالای نهاد‌های بخش انتصابی، نگاهی بیاندازید و بفرمایید آخرین‌بار که یکی از آن‌ها در برابرسیاست‌ها، تصمیمات و عملکردش موظف به پاسخگویی شده چه زمانی بوده؟ آخرین‌بار که یکی ازآنها سیاهه‌ای ازنحوه‌ی هزینه بودجه‌اش ارائه داده، چه زمانی بوده؟
بنیان مردمسالاری خلاصه می‌شود درعزل و نصب حکومت با رای مستقیم مردم، محدودیت قدرت حکومت به قانون و پاسخگو بودن آن به نمایندگان مردم.
– این سه اصل درنظام ما چه میزان جاری هستند؟
– انتخابات آزاد ابتدایی‌ترین رکنِ پاسخگویی‌است. آیا عملکردواختیارات شورای محترم نگهبان، رمقی ازانتخابات آزاد باقی گذارده؟
– مجلسی که در راس امور میبایستی باشد، درکدام تصمیم مهم و سرنوشت‌ساز کشور نقش داشته؟
– ۲۴میلیون رای به آقای روحانی،کدام تغییررا درسیاست های خارجی و داخلی بوجودآورد؟
جناب آقای خاتمی، احیاء موازین دمکراسی تنها مسیرِ عبورازبحرانِ همه جانبه‌ای است که کشور را درخود فروبرده. ایکاش اصلاحات بتواند پرچمدار دمکراسی خواهی شود. ایام بکام باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *