انتقاد خامنه‌ای از کسانی که «بر روی هم‌میهن خودشان اسلحه کشیدند»

By | ۱۳۹۹-۰۲-۲۹

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شامگاه یکشنبه ۲۸ اردیبهشت در یک ارتباط تصویری با «نمایندگان تشکل‌های دانشجویی کشور» از کسانی که در اوایل انقلاب «بر روی هم‌میهن خودشان اسلحه کشیدند» انتقاد کرد و علت آن را «ضعف مبانی معرفتی» عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله خامنه‌ای، او در این دیدار تصویری گفت که «ما در اوایل انقلاب جوان‌هایی را داشتیم که اینها مردمان مسلمانی بودند و برای اسلام وارد میدان شده بودند امّا چون مبانی معرفتی‌شان ضعیف بود .. جذب گروه‌های التقاطی شدند و از یک جوان مؤمن سالمِ اسلام‌طلب و مؤمن تبدیل شدند به کسانی که بر روی هم‌میهن خودشان اسلحه کشیدند، جوان را، پیر را، کاسب بازاری را هدف قرار دادند و آماج حملهٔ خودشان قرار دادند و آن فجایع را، آن جنایات را به وجود آوردند.»

رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرد که آنها «به خاطر ضعف مبانی معرفتی جذب آن گروه‌های ناسالم شدند و به این راه‌ها کشانده شدند؛ آخر هم سر از زیر پرچم صدّام درآوردند؛ یعنی آخرش هم کارشان به اینجا رسید؛ منشأ همهٔ اینها همان عدم استقرار فکری بود.»

اشاره علی خامنه‌ای به درگیری‌های بعضاً مسلحانه در اوایل دوران انقلاب ۵۷ است.

بزرگ‌ترین کشتار آن دوره مربوط به اعدام‌های دسته‌جمعی و ناگهانی تابستان سال ۶۷ است.

به گفته آیت‌الله حسینعلی منتظری، قائم‌مقام وقت رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله روح‌الله خمینی شخصا دستور اعدام‌ها را صادر کرد.

اکثر اعدام‌شدگان را اعضای گروه‌هایی مانند سازمان مجاهدین خلق ایران، حزب توده و دیگر گروه‌های چپگرا تشکیل می‌دادند که پیش از آن محاکمه و در حال گذراندن دوران زندان خود بودند. تعداد این اعدامیان در منابع مختلف هزاران نفر عنوان شده است.

اظهارات تازه رهبر جمهوری اسلامی در مورد «اسلحه کشیدن به روی هم‌میهن» در حالی بیان می‌شود که در تازه‌ترین دور از سرکوب‌های حکومتی جمهوری اسلامی که در آبان‌ماه گذشته روی داد شمار زیادی از شهروندان توسط مأموران حکومتی کشته شدند که مقامات جمهوری اسلامی هنوز حاضر به اعلام آمار کشته‌ها نشده‌اند.

خبرگزاری رویترز دوم دی‌ماه پارسال در گزارشی ضمن اعلام کشته‌ شدن ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات اخیر در ایران، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته «هر کاری لازم است برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

به نوشته رویترز «این دستور خونین‌ترین سرکوب معترضان را از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ را راه‌اندازی کرد.» مقام‌های جمهوری اسلامی وجود چنین دستوری را تکذیب می‌کنند اما حاضر به اعلام شمار قربانیان آبان‌ماه نیستند.

شاهزاده رضا پهلوی، از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی، در واکنش به گزارش رویترز در مورد اعتراضات ایران، و خطاب به اعضای اروپایی شورای امنیت، خواستار گشودن پرونده‌ای در دیوان کیفری بین‌المللیشده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه «دیدار رمضانی» عصر یک‌شنبه خود با نمایندگان دانشجویان در مورد حل مسائل عمومی در ایران نیز گفت که ۴۲ سالی که از زمان انقلاب گذشته برای حل این مسائل «زمان کوتاهی است.»

او گفت: «البته ممکن است کسانی بگویند ‘آقا ۴۰ سال یا به قول یکی از آقایان ۴۲ سال از پیروزی انقلاب گذشته’؛ بله ۴۲ سال برای این گونه مسائل عمومی و کلان، زمان زیادی نیست، زمان کوتاهی است. خیلی از این کارها در طول زمان بتدریج انجام می‌گیرد، بخصوص با مشکلاتی که در کشور ما وجود داشته.»

او در بخشی دیگر اضافه کرد که به باور او «سرعت حرکت جمهوری اسلامی در زمینهٔ پیشرفت مسائل علمی چندین برابر سرعت متوسط دنیا است.»

«مماشات نکنید»

علی خامنه‌ای در بخش دیگر از سخنان عصر یک‌شنبه خود از دانشجویان هوادار نظام جمهوری اسلامی خواست تا «مرز خود را» با کسانی که به گفته او «همهٔ سعی‌شان این است که در مبانی انقلاب ایجاد تردید کنند و نشانه‌های پیشرفت کشور را انکار کنند» مشخص کنند.

او در این باره افزود که «من هیچ توصیه نمی‌کنم با کسی که مبانی انقلاب را قبول ندارد و ایجاد تردید در این مبانی می‌کند و دشمن را تزئین می‌کند و راه غلط را در مقابل پای ما می‌گذارد، با مماشات رفتار کنیم؛ نخیر، آنجا با صراحت رفتار کنید، با قوّت رفتار کنید.»

رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۷ خرداد ۹۶ با استفاده از اصطلاح نظامی «آتش‌به‌اختیار» از «افسران جنگ نرم» خواسته بود تا هنگام بروز «اختلال و تعطیلی» در دستگاه‌های مرکزی فکری، فرهنگی و سیاسی کشور خود دست به کار شوند و تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

امید خامنه‌ای به انتخاب «دولت جوان و حزب‌اللهی»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که به «دولت جوان و حزب‌اللهی» امیدوار است.

وی در عین حال اضافه کرد: «معنای این حرف صرفاً این نیست که یک جوان سی‌وچندساله رئیس دولت باشد بلکه معنای دولت جوان و حزب‌اللهی یک دولت پای کار، آماده و بانشاط است که علاج مشکلات است و می‌تواند کشور را از راه‌های دشوار عبور دهد».

آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه «برخی در سنین بالا نیز به‌معنایی جوان و پرتلاش و بانشاط هستند» قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده نیروی قدس، را مثال زد.

سال ۸۴ نیز رهبر جمهوری اسلامی از لزوم حضور یک رئیس‌جمهور جوان و بانشاط در رأس امور کشور سخن گفت. او در سال‌های اخیر نیز خواستار انتصاب مدیران جوان شده است.

منابع: پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی و رادیو فردا / پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *