ابراهیم رئیسی از دولت خواست که به وضعیت آشفتۀ اقتصادی کشور خاتمه دهد

By | ۱۳۹۹-۰۲-۲۹

او با اشاره به افزایش بهای ارز، دولت را مسئول این امر دانست و گفت : “قیمت گذاری و تسعیر وظیفۀ دولت هاست و دستگاه های متولی کنترل بازار باید با نجات بازار از وضعیت آشفتۀ فعلی […] در جامعه آرامش ایجاد کنند.”

همزمان، اما، ناصر همتی، رئیس کلی بانک مرکزی، مدعی شد که “وضعیت امروز بازارها در اقتصاد کشور قطعاً سخت تر از مرداد و شهریور ٩٧ نیست.” یعنی : پس از خروج دونالد ترامپ از برجام و احیای مجازات های یکجانبۀ آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران.

با این حال، به فاصلۀ چند سطر، رئیس کل بانک مرکزی ایران در یادداشت خود گفت که ادامۀ تحریم های آمریکا، اپیدمی کرونا و تعطیلی سه ماهۀ فعالیت های اقتصادی، کاهش بهای نفت، قیمت ها یا به تعبیر رئیس کل بانک مرکزی “انتظارات تورمی” را افزایش داده اند.

رئیس کل بانک مرکزی سپس افزوده است : “همانطور که قبلاً گفتم شرایط دشوار است، اما، در حال بهبود و قابل مدیریت است” و می توان ثبات را از نو به بازار بازگرداند.

در روزهای گذشته قیمت دلار در بازار داخلی ایران از مرز هفده هزار تومان عبور کرد. برخی آگاهان بعید ندانستند که افزایش مجدد بهای ارز نتیجۀ دخالت دولت در بازار ارز برای جبران کسری بودجه باشد.

در روزهای گذشته، سعید زیباکلام، استاد اصولگرای دانشگاه تهران، در نامه ای سرگشاده به رئیس قوۀ قضائیه، ابراهیم رئیسی، گفت که همانند سایر رهبران جمهوری اسلامی ایران، رئیس قوۀ قضائیه بیش از هر کس از عمق و دامنۀ فساد و “غارت بیت المال و یا تضییع حقوق کارگران” خبر دارد، اما، می کوشد به یاری صدا و سیما و اقدامات نمایشی و “بزک دوزکی” وانمود کند که “سرقت سالاری عمیق و نهادینه شده طی چهل سال گذشته” در کشور را برمی چیند.

سعید زیباکلام در نامه اش به رئیس قوۀ قضائیه هشدار داد که افزایش “برد و دقت موشک های جمهوری اسلامی” و “قدرت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و نیروهای مسلح اش” نمی توانند مانع از انفجار “نارضایتی روزافزون عموم مردم” ایران شوند.

سعید زیباکلام سپس تصریح کرد : نمی توان “با شگردها و ترفندهای رسانه ای و امنیتی و محاکمات محرمانه، نارضایتی ها از تبعیض و غارت بیت المال و رنج و عسرت مردم” را مهار کرد و نظام اسلامی باقی نمی ماند اگر رهبران آن فوراً “در اکثر سیاست های راهبردی” خود “تجدیدنظر اساسی” نکنند.

سعید زیباکلام با اشاره به دستگیری بیش از صد دانشجو دانشگاه تهران از دی ماه ٩۶ تاکنون که روی هم، به گفتۀ او، به صد سال زندان محکوم شده اند، گفت : “آقای رئیسی! دانشجوی مستقل باید بتواند نظرش و اعتراضش و انتقادش را ابراز کند” و ادامۀ “رویۀ سرکوب دانشجو، تدریجاً” بستر تشدید عصیان جوانان و روی آوری آنان به “مبارزات مسلحانه” را فراهم می کند.

استاد دانشگاه تهران در پایان گفت که مدت ها است که رهبران “فاسد، خائن و مملکت برباده” کشور و همچنین روحانیون اعتبار و آبروی خود را در نزد مردم از دست داده اند و “دیری نخواهد پایید” که در ادامۀ وضع موجود “همه چیز همچون گوله برفی آب خواهد شد.”

رادیو فرانسه: ناصر اعتمادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *