حسن روحانی: باید دو سه حزب اصلی در کشور ایجاد شود

By | ۱۳۹۹-۰۲-۳۰

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت بر ضرورت وجود چند حزب اصلی در کشور تاکید کرد تا به گفته او، به صورت دوره‌ای اداره کشور را بر عهده بگیرند.

حسن روحانی که با شماری از فعالان سیاسی دیدار می‌کرد، اظهار داشت: «معتقدم که برای آینده کشور باید به دنبال حزب باشیم و اگر بخواهیم نظام پایدار بماند و تقویت شود، باید دو سه حزب اصلی در کشور ایجاد شود تا به تناوب کشور را اداره کنند».

این مقام بلندپایه جمهوری اسلامی در حالی خواستار ایجاد «دو سه حزب اصلی» در ایران شده است که بر اساس گزارش وزارت کشور در سال گذشته، «۸۲ حزب با گستره فعالیت ملی، ۳۴ حزب استانی و شش جبهه سیاسی تاکنون از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز فعالیت سیاسی و انتخاباتی دریافت کرده‌اند».

آقای روحانی پیش از این نیز به دنبال ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان و حامیان خود در انتخابات مجلس یازدهم هشدار داده بود که نظام جمهوری اسلامی از این امر «ضرر» خواهد کرد، چرا که «با یک جناح نمی‌توان کشور را اداره کرد».

نهادهای جمهوری اسلامی تنها به آن دسته احزاب و تشکیلات سیاسی اجازه فعالیت می‌دهند که قانون اساسی جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه را قبول داشته باشند. از این رو، بسیاری از احزاب و گروه‌هایی که مخالف و منتقد نظام حاکم هستند یا اجازه فعالیت ندارند یا ظرف چهار دهه گذشته سرکوب شده و فعالیت‌هایشان را به خارج از کشور منتقل کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *