واشینگتن پست: اسرائیل پشت حمله سایبری به بنادر ایران بود

By | ۱۳۹۹-۰۲-۳۰

به نوشته روزنامه آمریکایی واشینگتن پست و رسانه‌های اسرائیل در روز دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه، تل‌آویو پشت پرده یک حمله سایبری «دقیق» به بندر رجایی در جنوب ایران بوده است.

بر اساس این گزارش‌ها به نقل از مقاماتی که به نام‌شان اشاره نشده، این حمله از جمله فعالیت‌های اصلی مانند بارگیری و تخلیه کشتی‌ها در این بندر را به‌شدت مختل کرده و این اختلال تا چند روز هم ادامه داشت.

شناور کنارک در مهر ۱۳۹۷ به گفته ارتش ایران به‌روزرسانی شده و دوباره به نیروی دریایی پیوسته بود

این نبرد الکترونیکی سایبری دولتی از جمله به «تسلط» بر سامانه‌های رایانه‌ای و قطع منابع ارتباطی عمده بندر منجر شد که عواقب آن تا تنگه هرمز را نیز تحت تاثیر قرار داد.

پیشتر در روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه خبرگزاری کار ایران، ایلنا،‌ به نقل از مدیرعامل سازمان بنادر و‌ دریانوردی ایران نوشته بود: «حمله سایبری به چند اپراتور بندری در ایران رخ داده که منشاء آن خارجی بوده است.»

محمد راستاد در یک نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره علت توقف عملیات کانتینری در بندر شهید رجایی به این نکته اشاره کرده بود.

اما روز ۲۱ اردیبهشت روزی است که نیروی دریایی ارتش ایران تایید کرد که در حین انجام «تمرین دریایی» توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آب‌های جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شده است.

در این حادثه ۱۹ تن کشته و ۱۵ نفر نیز مجروح شدند، و یک روز بعد وب‌سایت «آجا» وابسته به ارتش جمهوری اسلامی ایران در گزارشی ویدئویی از «نقص فنی موشک» یا «جنگ الکترونیک» به عنوان دو عامل شلیک به ناوچه کنارک نام برد.

در هیچ یک از گزارش‌های تازه اشاره نشده است که میان حمله سایبری اسرائیل و حادثه کنارک ارتباطی بوده است.

این گزارش‌های تازه حکایت از آن دارد که این حمله روز ۲۰ اردیبهشت پس از آن رخ داد که کابینه امنیتی اسرائیل در نشست «محرمانه»ای که خبر آن به رسانه‌های اسرائیل نیز درز کرد حملات سایبری ایران به شبکه آب اسرائیل را بررسی کرد.

در آن زمان رسانه‌های اسرائیل از تصمیم به «انتقام» در این نشست خبر داده و نوشتند که مقامات این کشور حمله سایبری ایران به شبکه آب اسرائیل در روزهای پنجم و ششم اردیبهشت را رویدادی که حتی در جنگ هم نباید رخ بدهد، تلقی کرده و از عملی شدن آن توسط ایران به عنوان حمله به غیرنظامیان غافلگیر شدند.

بر اساس جزئیات تازه منتشر شده، هکرهای دولتی ایران در شش نقطه به سامانه آب اسرائیل، «از شمال تا جنوب» این کشور حمله کردند؛ این حملات آسیبی نداشت و تنها به صورت جزئی، شبکه آب را تحت تاثیر قرار داده بود.

با وجود این، یک مقام ارشد اسرائیلی به وب‌سایت خبری وای‌نت گفت که شبکه آب اسرائیل تا پیش از این رویداد، در دفاع از تاسیسات این سامانه اهمال جدی نشان داده بود.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، حمله هکری ایران در روزهایی که مردم اسرائیل در قرنطینه ناشی از بحران ویروس کرونا بودند روی داد، اما قطعی آب رخ نداد. اما مسئولان را ناچار کرد که رمزهای عبور به رایانه‌های کنترل را بارها تغییر داده و در برخی از نقاط، به قطع دستی کنتورهای اصلی سامانه آب اسرائیل اقدام کنند.

مقامات بندر رجایی نیز هفته گذشته به رسانه‌های ایران گفته بودند که «برخی اختلال‌ها» در آن روزها در سامانه‌های رایانه‌ای این بندر «می‌تواند ناشی از حمله سایبری باشد» اما افزوده بودند که «واحدهای پدافند غیرعامل» در منطقه «در آمادگی کامل بوده» و «هیچ گونه اختلالی در روند فعالیت‌های جاری ایجاد نشد».

اما به نوشته واشینگتن پست به نقل از «مقام» رسمی که «هویت آمریکایی ندارد»، حمله سایبری اسرائیل کاملا دقیق و «چند برابر میزانی بود که مقامات ایران به آن اذعان کردند»، به گونه‌ای که رصد ماهواره‌ای نشان می‌داد که تا چند روز بعد، کشتی‌ها در نزدیکی بندر سرگردان بوده و صفی طولانی از کشتی‌ها و کانتینرها به دلیل نقص سیستم اپراتوری بندر، تشکیل شده بود.

در همین حال، مقامات رسمی اسرائیل نوشته واشینگتن پست و مطالب انتشار یافته در رسانه‌های کشورشان را تایید یا رد نکرده‌اند.

بعد از گزارش‌های متعدد رسانه‌های غربی در خصوص دخیل بودن اسرائیل در اختلال در تاسیسات هسته‌ای ایران در دهه گذشته از جمله از طریق رخنه دادن ویروس استاکس‌نت، این یکی از موارد معدودی است که از حمله الکترونیک منتسب به اسرائیل علیه تاسیساتی در داخل ایران سخن می‌رود.

بر اساس برخی شواهد و گزارش‌ها، خصومت ۴۱ ساله دولت‌های ایران و اسرائیل در دوره اخیر تشدید شده و از تقابل و عملیات در سرزمین‌های دیگری مانند سوریه، به تازگی به داخل خود دو کشور رسیده است.

منابع: واشینگتن پست، هاآرتص، ایلنا/ ف. ر./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *